Екипажите на търговските кораби са обучени как да реагират в екстремни ситуации, една от които е похищение и отвличане на плавателния съд.
Всеки плавателен съд има планове, в който е описано как да се реагира в различни ситуации и всеки един от моряците е обучен. Отвличането на "Галакси Лийдър" обаче няма аналог.
"Специално за нападение по въздух аз лично не съм виждал в плановете действия в такава ситуация, тъй като нямам спомен да е имало досега такъв случай, когато пирати и похитители нападат кораб по въздух. Основният принцип е ненасилие", заяви президентът на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани капитан Димитър Димитров.
"Това не е прецедент по отношение на подобен тип нападения. Иранците просто по този начин действат", каза арабистът проф. Владимир Чуков.
Според експертите похищението ще има последици в няколко аспекта.
"Съвсем скоро ще излезе съобщение на международните организации, които определят риска и този район ще бъде определен като високо рисков, а вече за конкретните мерки е въпрос на много дълбок анализ, който ще бъде извършен от специалисти, които са не само морски, но и специалисти по сигурността, които работят съвместно в такива случаи", уточни Димитър Димитров.
"Сега, когато вдигнат степента за риск, застраховките за отвличане ще бъдат вече с много по-голяма стойност, тоест трябва да се плаща много повече от страна на танкерите, които минават през тази зона", подчерта проф. Чуков.
Ако се наложи корабите със саудитския петрол да заобикалят опасната зона пак ще е предпоставка да се вдигнат цените, защото пътят се удължава с 16 дни.
"По-скоро политическият контекст е доминиращ, но и икономическия не бива да се подценява, правейки натиск върху тези огромни собственици, които в момента менажират този морски трафик", коментира арабистът.
А за съдбата на екипажа на ход е дипломацията.
Автор: Нивелина Няголова
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok