Много общини още са без приети общински бюджети за тази година. Фундаментален проблем обаче остава липсата на децентрализация, което ограничава средствата, с които разполага местната власт. Какви са финансовите източници за общините и какви проблеми носи зависимостта им от централната власт?
Общинските съвети и кметовете са натоварени със сериозни правомощия, но в същото време разполагат с ограничени финансови ресурси, обясняват анализатори.
"От 10 млрд. лв., които минават през общинските бюджети на практика малко над 1,5 са техните собствени приходи, малко повече от 1/10. Всичко останало са пари, които идват по някакъв начин от държавата - било субсидии, било делегирани дейности", обясни Адриан Николов, ст. икономист в Института за пазарна икономика.
"Всичко е скрито зад национален, централен национален бюджет с големи числа и по този начин има възможност един или няколко човека да контролират парите на държавата, да решават на кои общини колко пари и за какво да бъдат дадени", каза проф. д-р Надя Миронова, ръководител на катедра "Управление", УНСС.
Пред много общини стои въпроса дали да се насочат към развитие на бизнес средата, което изисква повече време, но създава дълготрайна заетост или да използват еврофондове, които водят до видими подобрения - като детска площадка или асфалтиране на улица. Тези промени обаче носят краткосрочни позитиви за населението. Увеличаване на финансовите възможности на общините няма да разшири явлението местен феодализъм, напомнят икономисти. А наличието на голям брой малки общини създава редица проблеми.
"В никакъв случай местния феодализъм не е свързан с повече децентрализация, точно обратното - когато има повече контролни механизми, повече нива на контрол, да кажем, ако над кмета не е просто областния управител, а областния управител наистина има някакви правомощия, то тогава кмета ще внимава какво прави", каза още проф. д-р Надя Миронова.
"Третият фактор, който няма как да не спомена е на самия брой на общините - те са много и повечето са много малки. по данни от последното преброяване броя на общините, които не отговарят на заложения в закона за местна власт за създаване на община вече са 90 от 265 т. е. една реформа в децентрализацията трябва да включва и административно-териториална реформа, т.е. обединяване на много от тези по-малки общини. Имаме общини особено сред малките, в които повече от 50% от работещите са в публичния сектор", каза още Адриан Николов.
Децентрализацията е втората най-голяма държавна реформа след реституцията. Според икономисти, това ще превърне България в истинска модерна страна, което ще доведе до нова демографска политика и механизми, които да компенсират неравномерното развитие.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok