Първите данни от преброяването ще станат готови до края на годината, но те ще са много общи. Пълната статистика, с анализ на информацията, ще излезе вероятно в началото на следващото лято.
Защо се налага да се броим, какви са ползите - това е въпросът, чийто отговор потърси Мария Чернева в "След новините".
Няма ли опасност, когато излязат резултатите, те вече да са остарели?
Да, определено, защото преброяването прави една снимка на днешното състояние, след една година и динамичния ни живот - нещата ще са променени, след 5 още повече, след 10 тези данни може дори да са грешни.
Но за момента преброяването и информацията, която то събира за цялото население, няма алтернатива. При това тези данни, образно казано, дават триизмерен образ. Или не просто информация за безработицата, но и как е разпределена по райони, с възрастови и образователни характеристики.
Национално преброяване 2021: Започна посещението по домовете
Но, докато заработи електронното управление и може да се разчита на своевременна актуализация на всички съществуващи регистри, които сега не си общуват помежду си, данните от статистиката би трябвало да са основа за адекватни политики и управленски решения. Но това не е задължително. За някои ползи и пропуснати ползи - вижте.
Отново се броим, 150 години от първото национално преброяване. И само за сведение преброяванията следват по-значимите събития в историята ни.
"Първото преброяване е било след Освобождението. После има преброяване след Съединението, но примерно държавата е трябвало да знае след Съединението какво се е случило с тази територия. После има преброяване след обявяване на Независимостта", заяви Магдалена Костова, демографска и социална статистика, НСИ.
Но настоящето преброяване е ангажимент и към европейското законодателство - Европа иска да знае как справедливо да разпределя бюджета на Съюза. И, освен че без надеждни статистически данни не може да бъде приета нито една оперативна програма, данните от преброяването на национално ниво би трябвало да служат за справедливото разпределение на публичните средства и адекватни социални политики. Но не е задължително.
Преброяването със сигурност ще даде най-точната и триизмерна статистика за домакинствата, къде и как живеят хората в действителност, без значение къде са регистрирани. Все информация, чиято липса се отбелязва като основен порок на избирателните списъци. Които пък са съставени само по адресна регистрация.
"При всичките промени, които се правят на Изборния кодекс, това с избирателните списъци се обсъжда всеки път, когато има избори, всеки път установяваме проблеми. Ние и сега знаем в кои, аз и сега мога да ви кажа, ето днес, на днешна дата, къде има повече от 20% гласували, защото това са 100% от наличното население на определени места. А там се водят едни допълнителни 80% от списъците - хора, които от отдавна не живеят там", допълни Румяна Дечева, зам.-председател на Обществения съвет към ЦИК.
Но избирателната администрация е длъжна да организира избори като за 100% налично население. А това са хиляди, дори милиони лева на вятъра. Тези 80% плюс минус не са били там и при предишното преброяване. За тези 80% знаят и общините със сигурност, нали смятат и събират различни такси. И да се изчистят така наречените "мъртви души" е само въпрос на воля.
"Изцяло е компютърна справка. Ето на тази територия, в която имаме тези 10 секции, да кажем на тях са се регистрирали тези хора, след като излязат резултатите от преброяването проверяваме тези хора ли са по списъците или са други. Тоест при наличие на политическа воля има много различни начини да знаем точно кои сме, къде сме", добави Румяна Дечева.
Но до този момент политическа воля да се прецизират списъците и да се спестят усилия и пари няма. Законът за гражданската регистрация разпорежда, всеки, който смени адреса си да го обяви до 30 дни. Но тъй като никой не го изисква, хората рядко правят това усилие. А липсата на реална информация изкривява и опорочава представителството в парламента.
"Сега данните от преброяването биха могли да се използват за едно по-добро райониране на страната защото тези многомандатни райони те са едни, ако имаме мажоритарни избори, те трябва да станат много повече. Така че това, за което може да се използва преброяването и то, ако реши законодателят, е да се направи едно по-добро райониране на страната", коментира още Магдалена Костова.
"Не само това. Имаме територии на страната, в които има определени мандати, които сега отново ще бъдат разпределени, в които населението можем да оспорваме дали има онова население, за което се полагат тези мандати", заяви Румяна Дечева.
Анкетата на преброителите се интересува и тази година от достъпността на сградите за хора с увреждания и намалената работоспособност, засвидетелствана с ТЕЛК.
"Защото проблемът с наличието на статистически данни се третира и в Конвенцията. Защото тя възлага на държавите членки да правят политика в защита на правата на хората с увреждания, а част от това да се прави такава политика е наличието на адекватна информация", каза Капка Панайотова от Центъра за независим живот.
Удължават срока на електронното преброяване
Но в препоръките на ООН за преброяването никъде не присъства оценка на здравословното състояние, в случая на решения на лекарските комисии за намалена работоспособност. Точно обратното, увреждането не е медицински, а е проблем на средата. Но да се събират данни, които да са съпоставими с европейското и с нашето законодателство в областта на уврежданията, се оказва сериозно предизвикателство.
"Така да се каже сме се подсигурили от двете страни. Тези хора, които имат ТЕЛК или пък тези, които чувстват, че имат някакъв проблем със здравето усещат го така за себе си, ние ще знаем за тях - къде са, къде живеят, при какви жилищни условия живеят, дали е достъпна средата, какво им е образованието, дали учат, какво работят, каква им е професията", допълни Магдалена Костова.
Но профилът на хората с увреждания и техните индивидуални нужди се размива в морето от хора със здравословни проблеми. И информацията не би могла да се използва за адекватни политики.
"Проблемът е в българското законодателство. Че то е абсолютно архаично и продължава да бъде такова. Между другото имаше такива въпроси и в предишното преброяване, от което не произтече смислена политика. 2019 година едва пуснаха една програма за лична мобилност и за жилищна достъпност, която включваше възможност да се направи една външна рампа или външен, или вътрешен асансьор. И нищо повече. Вътре в жилището не можеше да се прави нищо. Много далече от съвременната идея за умни къщи, които са изключително важни за хората с увреждания", каза още Капка Панайотова.
Удължават срока на електронното преброяване
Друга група българи виждат в преброяването голям шанс и са организирали дори информационна кампания по този повод. Хората с различна сексуална ориентация могат да бъдат обхванати от преброяването, въпреки че то може да отчете само съжителството на еднополовите двойки.
"Графата е за всички. Но в случая е отворена за еднополовите двойки. Графата е за всички, които живеят с партньора си в съжителство без брак. Посочваш партньора си, преброяваш партньора си", добави Симеон Василев, председател на фондация "Глас".
"По принцип въпросите, които биха могли да дефинират тези хора, да ги определят, те не са от това преброяване, те са си от предходното преброяване от 2011 година. Това е фактическото семейно положение. Но всъщност тази информация се събира в преброяването, защото в България юридически не са разрешени нито съжителствата, нито се регулирани със закон за някои хора", коментира Магдалена Костова.
Данните и от миналото преброяване показват, че двойките, решили да живеят без брак, се увеличават, повече от половината от родените деца са резултат от съжителство. Но тежестта на тези данни очевидно не е достатъчна за законодателя, за да регулира техните отношения.
"Има много права, които хората в брака притежават, но хората във фактическо съжителство, в партньорство било то еднополово или разнополово не притежават такива права. Много от тях са свързани за след смъртта на единия от членовете на партньорството, други са и докато те са живи. Например при наследяване един съпруг винаги е наследник по закон. Докато един партньор в избрано извънбрачно съжителство може да бъде наследник само по завещание", поясни адвокатът Христо Копаранов.
И въпреки че правата на извънбрачните двойки все още не са в полезрението на политици и управляващи, възможността еднополовите двойки да бъдат обхванати от статистиката има друг смисъл.
"Това ни дава видимост, голямата тема, за която се борим. Това ни дава видимост, това ни дава основание да кажем - ето в България съществуват толкова на брой еднополови двойки, които съжителстват без брак и е нужно тяхното съжителство да бъде регулирано под някаква форма", каза Симеон Василев.
"В тази връзка излезе онзи ден и резолюция на Европейския парламент, че последици от брак в Европа трябва да се признават и в България", допълни Христо Копаранов.
Силно зависимо от преброяването се оказва въвеждането на по-справедлива такса смет. Или поне такава беше заявката на общините, които заради отложеното преброяване поискаха от парламента отсрочка. И получиха още три години срок. Въпреки че анкетата на преброителите не би могла да им даде никаква нова информация, която да помогне да въведат индивидуална такса въз основа на изхвърлено количество. Тази такса трябва да е онзи стимул за всеки, да превърне разделното събиране в правило, а не като изключение. Но очевидно това не е цел.
"Не мога да коментирам вече това, защото в крайна сметка не сме предложили ние това изменение, ние сме просто потърпевши от изменението в Закона за местните данъци и такси, както и Закона за вероизповеданията по същия начин", каза още Маргарита Костова.
Но каквито и да са ползите и пропуснатите ползи от преброяването, само то може да ни даде някаква реална представа къде се намираме. Но след година или две и тази статистиката вече ще е остаряла. И само електронното управление и непрекъснато обновяващите се регистри, които са във връзка, ще променят това и ще направят преброяването излишно.
Снимки: БГНЕС