Знаят ли четвъртокласниците значението на думата "пожарникар"? Просветното министерство и родители в спор дали е правилно зададен конкретен въпрос в националното външно оценяване на учениците.
"Още от първи клас учим много разширено и то точно това. В темата професии и първата представена професия е професията на пожарникаря", казва Маргарита Кърцелянска, начален учител в 140-о СУ "Иван Богоров".
Един текст и един конкретен въпрос за пожарникаря в частта четене с разбиране предизвикаха спор.
"Аз отговорих, че самият смисъл на думата е, че той помага на хората да се измъкнат от такива пожари и ги гаси", обясни четвъртокласникът Георги.
Не това обаче, оказва се, са търсили като отговор от просветното министерство.
"Преценяват оценяващите дали е ясно, че човекът това му е заниманието - т.е. това работи това му е професията, това му е работата", коментира министърът на образованието акад. Николай Денков.
"Не съм мислил, че изобщо трябва да пишем професия", каза Георги.
Липсата на "професия" и "работа" обаче прави отговора грешен. А оттам идва и заключението на министерството - 88% от четвъртокласниците не могат да обяснят значението на думата "пожарникар".
"За мен това е доста грубо и би следвало да признаят, че това е всъщност грешка във формулирането на въпроса. Обяснението на думата пожарникар би следвало да бъде това, което голямата част от децата са направили, а именно какво точно прави като дейност", смята Бистра, майка.
"Аз смятам, че всички отговори са правилни и би следвало децата да бъдат стимулирани, поощрени и оценени, тъй като видяхме, че този въпрос носи две точки. Децата всъщност са отговорили правилно, те знаят същността на професията пожарникар", добави Маргарита Кърцелянска.
И родители, и учители смятат, че децата трябва да бъдат стимулирани към логическо мислено, а не да бъдат вкарвани в някакви рамки.