НОВИНИ

Росен Плевнелиев: Ние не бягаме от истината такава, каквато е

Южната дъга е нещо прекрасно, тя продължава да се изгражда с ускорени темпове, така че само по себе си, това е един проект, който не може да бъде поставен по никакъв начин под съмнение. Това заяви в студиото на "Панорама" министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.

росен плевнелиев бягаме истината такава каквато
Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
21:35, 10.12.2010
Чете се за: 07:36 мин.
У нас

Южната дъга е нещо прекрасно, тя продължава да се изгражда с ускорени темпове, така че само по себе си, това е един проект, който не може да бъде поставен по никакъв начин под съмнение. Това заяви в студиото на "Панорама" министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.

Той обясни, че са издадени краткосрочни и дългосрочни предписания за Околовръстния път на София, за да не се повтаря ситуацията след големите дъждове.

До края на месец април 2011 година ще бъдат съборени 300 незаконни постройки, а решенията за всяка една от тях е публикувана на сайта на ДНСК, разясни още Плевнелиев.

Росен Плевнелиев:
- Аз съм обещал три магистрали и тези три магистрали са в график и ще бъдат построени така, както съм се ангажирал.

ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ИНТЕРВЮТО

Водещ Бойко Василев:
История за доблест, която ние харесваме както всички подобни истории. Между другото, оказа се, че абсолютно случайно и двамата ни днешни събеседници са лицензирани подводни гмуркачи. Дано в днешните ни разговори проличи достойнството на тези хора, с които почнахме току-що. Росен Плевнелиев, министър на регионалното развитие и благоустройството. Добър вечер.
Росен Плевнелиев:
Добър вечер, здравейте.
Водещ:
Историята беше хубава, но, предполагам, но вие като видите вода ви призлява напоследък, не е ли така?
Р. Плевнелиев:
Ако имате предвид последната седмица и всичко, което се случи в нея, не бих казал, че ми призлява. Просто аз съм човек, който опитва да посреща предизвикателствата такива, каквито са. Специално на Струма ситуацията беше изключително тежка. Феноменално е как една река може да събере такава сила, че да отнесе един камион на 200 м от място, в което той е паднал, натоварен с камъни. Гражданите в Кресна ми разказаха как от 1976 г. не са виждали такова бедствие.

Водещ:
Обаче пътища под вода. Как ви звучи като реклама на най-сериозния приоритет на правителството?
Р. Плевнелиев:
Ние не бягаме от истината такава, каквато е. Този път наистина е под водата и има много ясна причина защо той е такъв.
Водещ:
Ама не само този път...
Р. Плевнелиев:
Но искам да ви кажа, че...
Водещ:
...остана под вода, г-н Плевнелиев.
Р. Плевнелиев:
Да, разбира се, да, но...
Водещ:
Вашата гордост, южната дъга на Околовръстното шосе...
Р. Плевнелиев:
Аз...
Водещ:
За плуване...
Р. Плевнелиев:
Абсолютно. Дори имаше един страхотен репортаж, който лично на мен много ми хареса, но южната дъга е нещо прекрасно. Тя продължава да се изгражда с ускорени темпове, така че само по себе си това е един проект, който не може да бъде поставен по никакъв начин под съмнение. Но, вижте, дори и да вземем в Струма...
Водещ:
Той не може да бъде поставен под съмнение, но може да бъде поставен под вода, както видях.
Р. Плевнелиев:
Разбира се. Това са фактите и тук аз искам, разбира се... да адресирам темата с много ясните причини защо се стига до това нещо. Когато имате един водосток на Околовръстното на София, който е 2.5 м голям, достатъчен по проект, изпълнен перфектно и той е пълен с автомобилни гуми, с дървета, със строителни отпадъци, с каквото се сетите, с кал, с баластра... вие си давате сметка, че всъщност ситуацията не е нормална.

Водещ:
Знаете ли какво ми прави впечатление, г-н Плевнелиев. Човек, като поседи малко на власт, почва да обвинява народопсихологията. Значи, такива сме си, хвърляме си боклука от прозореца и си хвърляме гумите във водата. Хайде да кажем, като има такъв проблем, вие какво направихте, за да няма. Наложете правила, за да няма такива неща.
Р. Плевнелиев:
Абсолютно, точно така е. Аз не казвам тези данни, за да обвинявам когото и да било. Аз давам тези цифри, за да може ние да се събудим и да търсим решение на проблема. Разбира се, ние вече сме намерили това решение, направили сме абсолютно ясни препоръки - краткосрочни и дългосрочни по отношение на Околовръстното на София. Знае се до 20 дни какво трябва да се случи и се знае до 6 месеца какво трябва да се случи с деретата, със специални филтри за баластрата, с подготовката за следващите месеци, така че ние имаме много ясен план за действие. Същото е и на Струма. Вижте, че там ние се ангажирахме отново много ясно за 10 дни какво ще стане, какво ще се случи и на десетия ден, това е четвъртък, 16-и, пътят ще бъде отворен. Не искам да влизам в подробности, но ние дори имаме и план, ако завали сняг, какво да направим. Подготвили сме специални палатки, за да може, дори да завали снегът, да можем да приключим тази отсечка навреме. Не се хвалим с това, но ще се справим в сроковете, които сме дали.

Водещ:
Вие готов ли сте, както ви призовава премиерът, да ловите снежинките във въздуха, за да не паднат на земята? Така, не... с тази непосилна задача справяте ли се?
Р. Плевнелиев:
Вижте, нека да вали сняг, идва Коледа, хората искат да карат ски, българската индустрия очаква снега с нетърпение, за да печели от него. Снегът ще бъде факт и ние не можем да избягаме от него. Разбира се, ние трябва да сме готови, като завали, да направим така, че да има конкретни и ясни действия от "Пътната агенция", за да може хората да се придвижват.
Водещ:
В смисъл вие... хората на Коледа, а вие ловите снежинки?
Р. Плевнелиев:
Така ще се получи, ако завали сняг, но въпреки това това не трябва да... по никакъв начин да ни притеснява, защото задачата на тези хора... операцията е финансово обезпечена, компаниите са мотивирани, процедурите са съвсем различни. Четиригодишни, с джипиеси на всеки камион ще ги следи внимателно. Надяваме се тази година нещата да са по един по-добър начин. Миналата година ни беше доста стресово.
Водещ:
Г-н Плевнелиев, ще има ли правила за силните и за богатите, ако се върнем отново на правилата, или само за хотелиерите от Несебър и за там някой прегрешил в "Русалка"... Или ще има правила за всички, включително за силните, богатите, близките до властта?
Р. Плевнелиев:
Има правила за всички в тази държава. Между другото, ние, търсейки пълната прозрачност, правим нещо, което досега не е правено. Например всички заповеди, влезли в сила за премахване на незаконни постройки, от днес са на сайта на ДНСК. Всеки може да види коя заповед за какъв обект, къде, защо, кога и по какъв начин ще се случват оттук нататък действията. Ако съдът я е спрял - защо, и т.н. Но това е най-малкото нещо. Ние в момента вече сме в процедура по премахване на 70 обекта до края на годината. Ние не правим разлика. Вие виждате, че ние премахваме обекти на хора, които са рибари, но и на хора, които имат "Майбах" и Ес класи, така че няма разлика.

Водещ:
Да, де, ама които казват, че симпатизират на социалистическата партия.
Р. Плевнелиев:
Вижте, аз съм... Знаете, че не бях поканен в това правителство като политик. Не съм член на партия. Не ме интересува кой какъв на цвят е. Мен ме интересува, че законите в тази държава важат за всички. Извинете, но незаконното строителство е категорично премахнато от 2003 г. насам с ясни промени в ЗУТ, но аз искам да кажа нещо много важно, отново, без да обвинявам когото и да било. От това, което виждам, наистина темата е много ясна - къде искаме да бъдем на Изток или на Запад. Ще се опитам да го обясня. На Изток хората не спират на зебрата, на Изток незаконното строителство е широко разпространено, на Изток плащат подкупи на полицаите, въпреки че удобно говорят как полицаите са корумпирани, а като ги спрат и не спазват правилата, им плащат подкупите. На Запад, примерно в една Хърватия, един Дубровник възстанови стария си град до последната тухла, какъвто е бил преди 300 години, и направи милиардна индустрия от това. На Запад, в Германия и в Австрия, един пирон да забиете на фасада трябва да получите разрешение. На Запад не се подкупват и не се плащат подкупи на полицаите. Аз предпочитам да вървим на Запад.

Водещ:
Г-н Плевнелиев, вие виждали ли сте как се държат германци, когато няма правила?
Р. Плевнелиев:
Аз съм виждал.
Водещ:
Да, точно вие сте...
Р. Плевнелиев:
Точно така. Точно така.
Водещ:
...виждал? Доста по-разюздано понякога от нас се държат.
Р. Плевнелиев:
Точно.
Водещ:
Ами всичко е във вашите ръце. Дайте правила и ще се оправим. Защото, да, ние искаме да вървим на Запад, но не съм виновен аз за това, че някой си изхвърлил гумата и задръстил шосето, не е ли така?
Р. Плевнелиев:
Има ясни правила за всичко, между другото. Има ясни правила за незаконното...
Водещ:
Контролирайте тогава.
Р. Плевнелиев:
...строителство. Контролираме. Извинявайте, ама ние до края на април ще съборим 300 незаконни постройки. Посочили сме на сайта всичките - от най-малката до най-голямата. Какво повече да направим, за да разберат българите, че ЗУТ много ясно дефинира какво е незаконното строителство, и да спазват правилата.
Водещ:
Брюксел май не вярва, че "Пътната агенция" се справя с европейските пари. Вие вярвате ли?
Р. Плевнелиев:
Аз съм един абсолютен реалист. Брюксел е посочил много ясно проблемите на "Пътната агенция", но Брюксел е видял и успехите на "Пътната агенция". Днес, когато в парламента се дебатираше доста около "Пътната агенция", представители на Брюксел, които дойдоха за комитета за наблюдение и оперативна програма "Транспорт", минаха по магистрала "Люлин" и казаха... изключително положителни и добри думи казаха. Ние не вярвахме, но вие се справяте.

Водещ:
Вие вярвате ли, г-н Станишев?
Сергей Станишев:
На кое?
Водещ:
На това, което каза г-н Плевнелиев.
С. Станишев:
На кое от това, което казва?
Водещ:
На това, че "Пътната агенция" се справя добре?
С. Станишев:
Аз съм далеч от мисълта, че която и да било агенция е перфектна по дефиниция. Това е един постоянен процес на усъвършенстване и на правилата, и на контрола, и на конкретната работа. Впрочем по отношение на магистрала "Люлин" бих обърнал внимание само върху това, че беше доста оскъпен проектът, с около 80 млн. лв. Не, аз го казвам, за да се знаят фактите. Защото винаги е сложно с изпълнителите. Те винаги намират аргументи, причини, при това сериозно мотивирани, защо един проект трябва да бъде по-скъп, а основната теза, която премиерът постоянно лансира, е, че всичко поевтинява, поевтинява, поевтинява...

Водещ:
Защо отстъпихте, г-н Плевнелиев, за "Люлин"?
Р. Плевнелиев:
Вижте, на "Люлин" не... аз не съм отстъпил, аз съм настъпил и на "Люлин", когато магистралата в края на 2009 година... Между другото аз разполагам с доклада на компетентните органи и надзора на тази магистрала. Към края на 2009 г., когато тя трябваше да бъде на 100 процента готова, тя беше готова на 32 процента, на една трета. На това отгоре в края на 2009 г. докладът на тези хора казва международно известни, огромни компании, че към тази дата, края на 2009 г., магистралата вече ни струва 210 млн. евро, защото имаше 42 искания за увеличаване на цената, които от първото до последното бяха много ясно произведени в първите 2.5 години, но аз затова казвам много ясно - на "Люлин" ние икономисахме пари на българските данъкоплатци и спасихме еврофондовете до последния лев.

Водещ:
Така ли е, г-н Станишев, ще признаете ли?
С. Станишев:
Времето ще покаже. Както времето ще покаже и за "Тракия" - дали тези цени, на които се проведоха търговете, ще бъдат финалните цени.
Водещ:
Такива ли ще бъдат?
Р. Плевнелиев:
Цените са най-ниските в историята на България и ние сме 100 млн. евро под бюджета и над 350 млн. евро под онзи концесионен договор, който беше подписан в далечната 2003 г. Но, вижте, на тази магистрала правителството има и друг договор. Той е много по-добър, много по-силен, така че ние се надяваме, че ще дадем всичко от себе си, но искам и да кажа нещо много ясно. Не трябва да си мислим, че дори и когато се строи една къща, няма промени, няма изненади, няма нещо, което да ви накара да промените намеренията си. Но специално на "Тракия", защото в последните 20 години, въпреки че строителството за всяка една къща, да не говоря за магистрала от 115 км, предполага активни действия в процеса на изпълнението. Понятието анекс, понятието препроектиране беше обърнато в една лоша дума. А аз виждам всички индикации на магистрала "Тракия", че тя ще приключи в срок и в бюджет.

Водещ:
Защо се усмихвате, г-н Станишев?
С. Станишев:
Дай боже.
Водещ:
Така ли? Ще си построите ли магистралите, които толкова обещавате, г-н Плевнелиев, и с това да приключим?
Р. Плевнелиев:
Аз съм обещал три магистрали и тези три магистрали са в график и ще бъдат построени така както съм се ангажирал.
Водещ:
С това ли искате да останете?
Р. Плевнелиев:
Не само с това, но, вижте, аз съм мениджър и като мениджър съм свикнал да търся постигането на конкретни резултати, така че извън магистралите за мен е много важно и ускоряването на еврофондовете като много силна антикризисна мярка и тук имаме много сериозни постижения и разбира се третата изключително важна реформа е във водния сектор, която също ще се случи. Опитвам се обаче да помогна на администрацията, защото са ми много симпатични тези хора, адресирайки може би най-важната, а именно административната реформа. Не можем да имаме работеща икономика без работеща администрация. Там трябва много да се промени.

Водещ:
Нали промените не са свързани всичко да трупнем на гърба на горкия чиновник и да кажем, че по дефиниция той е лош?
Р. Плевнелиев:
Напротив, ние се опитваме да помагаме на чиновника. Вярвайте ми, че в последната една година ние сме създали много ясни правила заедно с тези хора, по всички нива в администрацията, за да може да се знае кой какво подписва, защо го подписва, за да спи спокойно. Но еманацията на административната реформа е електронното правителство. Тогава, когато вие отделяте гражданите и бизнеса от ситуацията да чукат на вратата на един чиновник и да му искат услуга.
Водещ:
Ами направете го, де.
Р. Плевнелиев:
Всичко по интернет. Аз давам всичко от себе си, правителството приоритизира електронното правителство и от 2011 г. ще се постигат конкретни резултати.
Водещ:
Добре, сега ще разредим политиката с малко рокендрол. Тук се сещам, че и вие обичате рокендрол. По някакъв начин са свързани темите тази вечер.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

При опит за дрифт: Шофьор счупи светофар на главен булевард в Монтана (СНИМКИ/ВИДЕО)
При опит за дрифт: Шофьор счупи светофар на главен булевард в Монтана (СНИМКИ/ВИДЕО)
22:30, 02.09.2024
Чете се за: 01:30 мин.
Професия пожарникар: Какви са рисковете и предизвикателствата в критичните ситуации?
Професия пожарникар: Какви са рисковете и предизвикателствата в критичните ситуации?
22:24, 02.09.2024
Чете се за: 03:27 мин.
Oткриха убита кафява мечка в Национален парк "Централен Балкан"
Oткриха убита кафява мечка в Национален парк "Централен Балкан"
21:49, 02.09.2024
Чете се за: 01:07 мин.
Кучета-спасители: Пожарникари сами ги отглеждат и тренират за издирване на затрупани хора
Кучета-спасители: Пожарникари сами ги отглеждат и тренират за издирване на затрупани хора
21:09, 02.09.2024
Чете се за: 03:07 мин.
Повечето водоеми в Югозападна България се оказват неизползваеми при гасенето на пожари
Повечето водоеми в Югозападна България се оказват неизползваеми при гасенето на пожари
20:43, 02.09.2024
Чете се за: 02:55 мин.
Столична община реши мостът на булевард "България" да бъде аварийно укрепен
Столична община реши мостът на булевард "България" да бъде аварийно укрепен
20:36, 02.09.2024
Чете се за: 02:37 мин.
Драмата в БСП: Възможни ли са две регистрации и на столетницата за изборите?
Драмата в БСП: Възможни ли са две регистрации и на столетницата за изборите?
20:07, 02.09.2024
Чете се за: 04:42 мин.
Къде е Доган? Спекулации около местонахождението му
Къде е Доган? Спекулации около местонахождението му
19:24, 02.09.2024 (обновена)
Чете се за: 02:25 мин.
Почина писателят Иван Тренев
Почина писателят Иван Тренев
19:09, 02.09.2024
Чете се за: 00:42 мин.
Войната в ДПС блокира работата на ЦИК: Приеха документите и на двете фракции на партията
Войната в ДПС блокира работата на ЦИК: Приеха документите и на двете фракции на партията
19:00, 02.09.2024
Чете се за: 08:37 мин.
ЦИК пред сложна ситуация - участва в решаването на конфликта в ДПС
ЦИК пред сложна ситуация - участва в решаването на конфликта в ДПС
18:51, 02.09.2024 (обновена)
Чете се за: 05:10 мин.
Жители на Кочериново отново блокираха пътя за Рилския манастир заради безводието
Жители на Кочериново отново блокираха пътя за Рилския манастир заради безводието
18:46, 02.09.2024
Чете се за: 00:57 мин.
Топ 24
Най-четени
Няколко акорда от живота на малкия Бъндарак
Няколко акорда от живота на малкия Бъндарак
Над водата
Над водата