Последните няколко години във Формула 1 преминаха под доминацията на Макс Верстапен. Нидерландецът повтори постижението на Себастиан Фетел и спечели 4 последователни световни титли с Ред Бул. Първата от тях беше и най-оспорвана. Борбата с Люис Хамилтън до последните завои ще остане в историята.
В следващите 3 сезона Макс спечели 43 старта и не остави много възможности за конкуренцията.
Настоящият сезон обаче започна с различно разпределение на картите. Все още сме в много ранен етап от годината, за да правим генерални изводи. Така или иначе се забелязаха някои насоки в битката за световната титла, а ние ще погледнем точно към тях в следващите няколко реда. Кои са фаворити, защо и кои са техните конкуренти?
Макларън
До момента това е отборът с най-бързата кола. Всички го виждаме в повечето значими сесии от досегашните 3 старта. А базата ни данни вече е солидна, след като към квалификациите и състезанията имаше и едно спринтово състезание. От времената на Люис Хамилтън и Нико Розберг не сме виждали равностойна директна битка за короната между двама съотборници. Към момента повторение на подобен сценарий изглежда възможен. Какво обаче спира Макларън от тотална доминация в класирането? Ландо Норис води само с една точка на Макс Верстапен, а Пиастри е на солидните 13 по-назад, въпреки че изглежда по-бърз от Ландо. Британецът и австралиецът са много талантливи... В това няма спор! Към момента обаче не извличат максимума от техническия потенциал, с който разполагат. Най-явното доказателството беше вече споменатият спринт в Шанхай. Или пък грешката на Оскар, която го прати чак 9-и в Австралия. В решаващите месеци от сезона това може да се окаже проблем. Да, сега Макларън е най-бързият автомобил. Но колко още това ще бъде така, след като всеки от преките конкуренти работи усилено, за да се подобри?
Ред Бул
Още един сезон, в който Макс е сам срещу всички... В трите състезания до настоящия момент нидерландецът не получи подкрепа от съотборника си. Независимо дали той се казваше Лиам Лоусън или Юки Цунода. Но пък Верстапен записа зашеметяващо представяне в Япония. Болидите на Ред Бул са със задвижваща система на Хонда и на практика "биковете" спечелиха едно от домашните си състезания. Това се случи, въпреки че Макларън имаха тактическото предимство срещу Макс, тъй като го преследваха с два автомобила и имаха далеч по-сериозна възможност за пресичаща или прескачаща стратегия. Ако нидерландецът устои и с победа в Бахрейн отново ще бъде първи в шампионата. Ако колата не направи крачка напред в развитието си, този път самотността на Верстапен в челото може да се окаже фатална... Топката е в инженерите и Юки!
Мерцедес
Ако попитате Джордж Ръсел как се намира на едва 4 точки от Оскар Пиастри в генералното класиране, британецът може и да няма отговор. И през този сезон обаче личи една от много силните му черти - постоянството. Два подиума и пета позиция в стартовете държат Ръсел близо до лидерите. И в предишни сезони сме виждали Мерцедес да прави рязък скок напред в представянето си на пистата, така че не подценявайте Джордж в битката за победите! А Кими Антонели ли? Математиците вече предвиждат, че италианецът е способен да подобри един от най-впечатляващите рекорди в кариерата на Люис Хамилтън - най-много точки за един сезон от новобранец във Формула 1. До момента Антонели е с 30, а с това темпо няма да има никакъв проблем да се пребори с постижението на британеца, когото на практика замени в болида на Мерцедес. "Сребърните стрели" са скритият фаворит през сезона!
Ферари
Ах, Ферари... Едно не може да се отрече на Фредерик Васьор. Откакто пое контрола в отбора, италианците изглеждат много по-стабилно. Колата е в челото, повредите са по-малко, тактическите грешки се лимитираха, пилотите често стъпват на подиума и дори печелят стартове. Всъщност Люис Хамилтън взе първата си победа при "черните кончета". Да, тя беше в спринтовото състезание, но пък Ферари нямаха подобен триумф в историята си. Ситуацията към момента обаче не е бляскава. В генералното класиране Льоклер е зад Макс, двата Макларъна и двата Мерцедеса. Дори Алекс Албън пък е пред Люис... И все пак нека не избързваме! Ферари все още е в битката за челните места във Формула 1 с подобен финансов, технически и пилотски потенциал. Двойната дисквалификация в Китай все пак ни подсказа, че в отбора има много какво да се подобрява!