НОВИНИ

Какви са способностите ни за защита от минната заплаха в Черно море

Николай Минков
от Николай Минков
19:12, 28.05.2022
Чете се за: 14:45 мин.
След новините
Снимка:
Слушай новината

Войната в Украйна постави на дневен ред въпроса за сигурността на търговското корабоплаване в Черно море. Зачестилите случаи на действащи морски мини, откъснали се от котвените въжета, с които Киев се опитва да защити крайбрежната си територия от руски десант, повиши готовността за действие на противоминните сили не само на България, но и на Румъния и Турция.

Репортерът на "По света и у нас" Николай Минков беше на тридневно плаване с противоминните сили на военноморския флот.

Часът е 7.30, мястото- Военноморска база Варна. Минните ловци "Цибър" и "Струма" се готвят за изпълнение на тактически задачи - патрулиране, търсене и обезвреждане на мини в акваторията на Черно море, част от Източния фланг на НАТО. Предстои 12-часово плаване.

Корабът ежегодно участва в постоянната противоминна група на НАТО. Това са едни от силите, които първи реагират при една евентуална заплаха за алианса, обяснява капитан 3-ти ранг Мирослав Добрев - командир на минен ловец “Цибър”.

В противоминната група на алианса участват различен брой противоминни и бойни кораби от Италия, Франция, Гърция, Турция, Румъния и Германия.

Като това ни дава една добра възможност да стиковаме нашите умения и способности, да ги подобрим и също така да изградим оперативна съвместимост с корабите от тези страни. Основни цели по време на участието в тези групи е разбира се контрол на корабоплаването както и поддържане на ниски нива на минна заплаха. Корабите провеждат периодични противоминни операции в акваториите на различни страни-членки на НАТО , а също така и партньори на алианса, казва капитан 3-ти ранг Мирослав Добрев - командир на минен ловец “Цибър”.

Превръщането на Черно море във фронтова линия, с която България има директен контакт, принуди флотът да преосмисли своите концепции.

Конфликтът между Русия и Украйна за ВМС показа, че ние трябва да продължаваме да развиваме нашите както способности за поставяне на мини и използване на минното оръжие за защита на нашите брегове, така и да развиваме способностите си за борба с минното оръжие, тъй като видяхме самата информация и няколкото плаващи мини, които се появиха в Черно море и какво предизвикаха, и резултата в световен мащаб, бих казал, за търговското корабоплаване. Така че, противоминните сили са винаги били на вниманието на ВМС и за тяхната подготовка, окомплектоване винаги се е отделяло значителни ресурси, каза контраадмирал Кирил Михайлов - командир на ВМС.

Със своите 5 палуби, 51 метра дължина и широчина от 9 метра, високотехнологично радарно и сонарно оборудване, "Цибър", "Струма" и "Места" са най-надеждната защита от мини за търговското корабоплаване.

Ние провеждаме противоминна операция с нашите сонари. Ние локализираме контакти, които наподобяват мини, обследваме ги идентифицираме ги с нашите подводни телеуправляваеми апарати ПАТ-104. Друг вариант, който можем да използваме са нашите водолазни групи, които също се се спускат, идентифицират контакта и ако той се окаже мина, обследваме го идентифицираме го, изучавам го , след което го неутрализираме, казва капитан 3-ти ранг Мирослав Добрев - командир на минен ловец “Цибър”.

Морските мини се активират при механичен контакт или чрез магнитни датчици, които засичат металните корпуси на корабите. Поради тази причина минните ловци действат на разстояние за разлика от съветските миночистачи. Разликата между двата вида кораба обяснява капитан 2-ри ранг. Лъчезар Иванов.

Миночистачните кораби, другия вид кораби, с които разполагаме, които са от съветската епоха, те разполагат с тралчици-трално оборудване, което трябва, за да унищожи мината, да мине първо корабът през минното поле, след това мината да бъде затралена, което увеличава риска, нали, за личния състав, обяснява капитан 2-ри ранг Лъчезар Иванов - командир на трети дивизион противоминни кораби.

Друго важно качество на минния ловец, което го отличава от съветските миночистачи е, че освен основни витла, той разполага със странични спомагателни турбини, които му позволяват независимо от атмосферните условия и подводни течения буквално да застине на едно място.

В момента се намираме в централния пост за управление на кораба. От тук се управлява главния пропулсивен комплекс и се подават захранвания, и се управляват абсолютно всички спомагателни и други механизми по кораба, казва капитан-лейтенант Георгиев - механик на минен ловец “Цибър”.

Спускаме се на най-ниската палуба, където е разположено сърцето на Цибър- 12-цилиндровият, V - образен дизелов двигател, с мощност 900 конски сили, конструиран от специални маломагнитни сплави.

Той е маломагнитен защото спецификата на кораба е такава,че корабът е за борба с морски мини и се налага корабът да има възможно най-ниското магнитно поле, обяснява капитан-лейтенант Георгиев - механик на минен ловец “Цибър”.

БНТ: Колко души обслужват силовата част на кораба?"

Капитан-лейтенант Георгиев- механик на минен ловец “Цибър”: 12 човека са тези, които обслужват двигателя и освен това контролират неговото използване по време на плаването.

Най-важната част от кораба е сонарната система. Този отсек е секретен, камери не се допускат.

Високотехнологичната апаратура, чрез акустични вълни засичани най-малките подводни обекти на безопасно разстояние. След това на ход идва, подводният телеуправляем апарат, който може да доближи обекта и чрез камерите си да изпрати изображение, за да бъде идентифициран.

Офицерски кандидат Димитър Славов – командир на навигационно, радио техническа група: Можем да го използваме на дълбочина от 20 до 100 метра и на разстояние от кораба до 400 метра.

БНТ: На какъв принцип работи?

Офицерски кандидат Димитър Славов: Работи посредством оптичен кабел, управлява се от оперативната централа на кораба.

След като подводницата достигне до обекта, предава картина във висока резолюция към командната зала, където се определя нейния вид- дънна, котвена или дрейфаща, на базата на което се избира подхода за обезвреждане. Единият от начините е чрез подводния апарат, на който се прикрепя взривател, като се поставя под мината, след което се задейства дистанционно от кораба.

Доказал се е на множество учение и в български води и в международни води. На няколко международни учения сме намирали подводни обекти на дълбочина между 65 и 70 метра посредством телеуправляем апарат. Не всяка ситуация прави възможно използването на мини подводницата. Тогава на ход идват водолазни екипи. Тяхното оборудване е по най-високите стандарти на НАТО и почти няма аналог в страните-членки, казва офицерски кандидат Димитър Славов - командир на навигационно, радио техническа група.

Оборудването работи на отворен и затворен цикъл. Може да работи на напълно затворен цикъл на 10 метра, като е напълно невидимо, не изпуска никакви мехурчета , нулев звук, нулева откриваемост за водолаза. Може да работи на полузатворен цикъл да 24 метра, 42 метра до 54 метра му е максимума, до който може да работи с различни газови смеси, които се приготвят преди самото спускане. И оборудването се оборудва според дълбочината, на която ще се спуска водолаза, казва офицерски кандидат Александър Ангелов- командир на водолазна група.

Първата стъпка е класифициране на мината от водолазите.

Когато се открие обект, първо се маркира самия обект, обследва се от водолазите- какъв е, дали е дънна мина, котвена и се действа според сама ситуация, според времето, според обстановката, според видимостта, казва офицерски кандидат Александър Ангелов- командир на водолазна група. Ако мината се окаже котвена има 2 варианта или я взривяваме на място, както е непознат обект, или срязваме проволката посредством отново взрив, малък взрив, за да може мината да изплува и да бъде заснета, огледана по-отблизо, допълва офицерски кандидат Александър Ангелов- командир на водолазна група.

БНТ: При плаващи мини как действате?

Ако мината е дънна, взривното вещество се поставя най близо до основното и закрепване. То се задейства с подривен патрон и детониращ шнур, който се активира от повърхността по електрически способ. При плаващи мини, се използва същия начин.

Ако мината се окаже дънна и е в опасен район, може да бъде извлечена посредством лифт система, с което се издига на няколко метра от повърхността на водата и се буксира с катер или кораб на безопасно разстояние навътре в морето, където може да бъде унищожена на безопасно за околната среда, казва офицерски кандидат Александър Ангелов- командир на водолазна група.

Противно на поверието, че жена на кораба носи нещастие, се оказва, че на "Цибър" служи дама в униформа.

БНТ: Защо избрахте професията на матрос от ВМС?.

Матрос Радослава Стойкова: Защото е интересна, динамична. На мен лично ми харесва.

За едни новоназначен матрос е необходимо минимум една година, за да може той да бъде обучен да изпълнява пълноценно своите задачи и отговорности като след преминаването на тази година той продължава да подобрява своите способности да се развива. Той може да бъде развит в старшина, да изкарва допълнително курсове или да бъде сменена неговата длъжност съобразно неговите качества, казва капитан 3-ти ранг Мирослав Добрев - командир на минен ловец “Цибър”.

Войната в Украйна напълно е променила интензитета на натовареност в противоминните сили.

На първо място рязко се повиши готовността на кораба на екипажа. Ние сме винаги готови да се отзовем при една, при едни подаден сигнал за възможна дрейфаща мина. Периодично наблюдаваме акваторията като по този начин поддържаме ниски нива на минна заплаха в българските териториални води и сме в пълна готовност да се отзовем незабавно и да неутрализираме една такава заплаха, като по този начин поддържаме чисти нашите фарватери и подпомагаме корабоплаването в нашите териториални води, казва капитан 3-ти ранг Мирослав Добрев - командир на минен ловец “Цибър”.

Ежедневната и ежечасна подготовка на екипажите на минните ловци е гаранция за недопускане на подриване на търговски кораби в териториалните води на РБ, казва капитан 2-ри ранг Лъчезар Иванов.

Войната в Украйна принуди флота да приоритириза част от модернизационните си проекти.

Ние трябва да разполагаме със средства, които да възпират и задържат всеки един дръзнал да нападне България по море. Така че процесът по придобиване на многоцелеви дизел-електрически подводници е нещо, което набира скорост. Вече имаме назначена работна група със заповед на министъра, която да проведе преговорите с италианската страна, казва контраадмирал Кирил Михайлов- командир на ВМС. Този конфликт показа и важността на бреговите ракетни системи за борба с кораби. Бреговите ракетни противокорабни комплекси, те бяха заложени в стратегическия преглед за придобиване в едни по-късен етап, евентуално, но това, което видяхме, ни накара да преосмислим нашата оценка и сега те са едни от приоритетните средства, които също бихме желали да придобием по-рано, допълва той.

Военноморският флот и противоминните сили извършват ежедневно патрулиране за осигуряване на безопасното корабоплаване в акваторията на Черно море. Това е достатъчна гаранция, че мина няма да доближи нашите брегове.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
ВМРО на протест заради високите цени на парното и тока
ВМРО на протест заради високите цени на парното и тока
Наско Сираков: Приех спасяването на Левски като мисията на живота ми
Наско Сираков: Приех спасяването на Левски като мисията на живота ми