Коронавирусът се отразява и на продажбата на книгите. Все още много книжарници остават затворени, а спадовете в продажбите достигат до 80%, съобщиха от бранша за "по света и у нас".
Увеличава се търсенето обаче на електронни книги, а сред най-предпочитаните четива са научната литература и изданията за самопомощ.
Макар и ограничен, пътят към новата книга не е затворен - има книжарници, които работят при засилени мерки за безопасност, а онлайн магазините изпълняват поръчки.
Веселин Тодоров, изпълнителен директор на издателство: Книжният сектор не е облагодетелстван и страда, както почти всички сектори на икономиката. Спадовете са от порядъка на 70-80%.
Малките книжарници, особено тези, които работят и като културни центрове, също преживяват труден период.
Десислава Алексиева, собственик на книжарница и културен център: Трябваше тотално да преорганизираме бизнеса си и да мине всичко онлайн"
Най-продавани са учебници, правни издания, книги за самопомощ. От художествената литература изненадващо не се търсят оптимистични сюжети.
Веселин Тодоров, изпълнителен директор на издателство: Истории за тъжни и тежки времена, като че ли имаме нужда да се подсещаме, че има много по-страшни времена
Десислава Алексиева, собственик на книжарница и културен център: Родителите, за които книгата е важна, продължават да търсят и да купуват детски книжки. Много трудно се достига до другите родители
Кризата с коронавируса провокира създаването на онлайн сборник с разкази, вдъхновен от италианската класика "Декамерон". Инициативата е на Сдружение за градски читални, а свои разкази предоставиха автори като Георги Господинов и Здравка Евтимова. Сборникът е достъпен в интернет безплатно.
Александър Спатов, председател на Сдружение за градски читални: Всички откликнаха с голямо желание, веднага предоставиха едни от най-ценните си разкази, едни от най-популярните неща, които са писани някога, събрахме ги в един сайт - dekameron2020.eu
Много кампании насърчават четенето - една от тях е на Столичната библиотека, която ще дава награди за артистични снимки.
Участниците трябва да се снимат пред домашната си библиотека с любима книга в ръка. След това да публикуват кадъра във Фейсбук с #"Насаме с моята библиотека"
Друга кампания призовава всеки да влезе в електронен магазин на любимото си издателство или книжарница и да купи или дари книга за кауза.
За да има книги и утре, след кризата.
Защото четенето е безопасно за здравето и е нашият прозорец към света.