НОВИНИ

"Кмете, запиши си!" Кои са основните проблеми в София?

Карина Караньотова
от Карина Караньотова
21:01, 13.10.2023
Чете се за: 05:42 мин.
Регионални
Снимка:
Слушай новината

Област София град е във фокуса на поредицата "Кмете, запиши си" днес. Столичният град не спира да расте, като близо 20 % от населението на страната живее в София.

Градът предлага най-високият стандарт за живот, генерирайки 43% от целия брутен вътрешен продукт у нас. Безработицата е най-ниска за цяла България - едва 2,4 на сто - под 20 000 души, а средната работна заплата е близо 38% над стойностите за страната.

Въпреки добрите показатели в сравнителен аспект спрямо другите населени места у нас и в София населението е застаряващо и естественият прираст е отрицателен.

През последните две години икономическият ръст на София е около 20%. Градът привлича все повече инвестиции, туристите са се увеличили с 20%. Заплатите са най-високи, намирането на работа най-лесно.

Засега тези процеси се случваха естествено, но вече се усеща тяхното забавяне. За да се надгради осезаемо развитието на икономиката е необходимо е привличането на млади таланти и големи инвестиции.

"Тази инерция от тези 20 години по инерция да идват хората тук и да търсят реализация, тя не винаги ще е в сила, има и на други места реализация, работа от разстояние, така че София също ще трябва да решава своите демографски проблеми. Но така или иначе средната заплата в столицата вече е устойчиво над 2600 лв., така че продължава тук да бъде доста по-добро място за реализация", коментира Петър Ганев от Института за пазарна икономика.

От Столичната община положиха много усилия за дигитализиране на всички услуги за гражданите, градският транспорт претърпя огромна трансформация, заработи и нова тикет система, строителството на метрото също беше усилено и то обхвана почти целия град.

"Така или иначе София се променя и въпреки масовия хейт, който е много модерен особено напоследък мисля, че се променя в добра посока. Едва ли някой ще се учуди, ако номер едно в тези промени поставя метрото, защото ние много бързо свикваме с хубавото и забравяме какво е било преди те да се случат", каза Петър Диков, председател на Съюза на архитектите в България.

Всъщност основният хейт през годините дойде от некачествените ремонти.

"Как си го обяснявам, част от тия пари се върнаха при възложителите, това е проблемът", коментира Юри Христов, счетоводител.

"Ние загубихме майсторите си, заради отворения пазар на труда, добрите отидоха да работят там за по-добри заплати", посочи Петър Диков.

"И резултатите са налице, последните години то стана пословично, ремонт на ремонта, после пак има нужда от ремонт, нищо не се променя, пак ремонт, на хората им омръзна и дори спря да има прави впечатление и са апатично настроени към това, което се случва", каза Атанас Финков, готвач.

Нерешен проблем за столицата остават и огромните задръствания и липсата на места за паркиране.

"Положението е трагично, особено в пикови часове задръстването е нетърпимо, но това което прави впечатление е българина си е свикнал с колата и 70 - 80% са сам шофьор в колата, което е малко излишно при наличието на един вече доста добре изглеждащ градски транспорт", коментира

Справянето с проблема с недостига на места в детските градини също измъчи управляващите, въпреки че за последните 14 години са построени 144 детски градини, а строителството продължава, хиляди деца отново не могат да се класират. Затова новото управление ще трябва да продължи да набляга на този проблем.

Обещанията за връщането на къпалнята "Мария Луиза" на софиянци и за изграждането на нови лифтове на Витоша също не беше изпълнено. За новото управление остава и реновирането на площад "Света Неделя", който в момента изглежда повече от трагично - с десетки паркирали автомобили и изоставени археологически разкопки.

"Това е една важна задача на новото ръководство на София, това е язва, която не може вече да стои толкова години в центъра на София", каза председателят на Съюза на архитектите в България.

Транспортният тунел при НДК също не докача своя ремонт, а временният трамвай, който минава отгоре, вече 15 години се движи напълно незаконно на 30 см от сградите.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Младежкият национален отбор по футбол допусна обрат и отстъпи на Германия
Младежкият национален отбор по футбол допусна обрат и отстъпи на Германия
Битката за местния вот - диспут в "Панорама"
Битката за местния вот - диспут в "Панорама"