НОВИНИ

Проверка на факти: Поевтиняват ли цените на храните заради кампанията "Достъпно за вас"?

Цветелина Катанска
от Цветелина Катанска
09:09, 11.03.2024
Чете се за: 05:20 мин.
У нас
Слушай новината

В средата на ноември икономическото министерство стартира кампанията "Достъпно за вас". Целта ѝ е намали трайно цените на 50 храни от първа необходимост. Месец по-късно от министерството разпространиха информация, според която цените на храните са намалели благодарение на кампанията. Нашият екип провери фактите.

Според министерството на икономиката заради кампанията "Достъпно за вас" цените на някои стоки са намалели с до 40%. Твърдението е на ведомството и беше разпространено като прессъобщение до медиите и публикувано на електронната страница на министерството.

Нашата проверка на фактите показа, че тази информация е манипулативна.

Според публикуваната на електронната страница на кампанията информация "Министерство на икономиката и индустрията разчита на пазарните механизми и на свободната конкуренция. С фокус върху 50 продукта от малката потребителска кошница". В действителност продуктите, показани на страницата, не са 50, а 45.

Освен това, те не са едни и същи от началото, а се променят. Така например през тази седмица е премахнато кравето масло, което е най-скъпият продукт в съответната група хранителни продукти с цена е близо 20 лева за килограм. Вместо това се предлага олио от тази група. Справка на сайта на една от големите вериги, които участват в кампанията, обаче показва, че в магазина реално като част от кампанията не се продава олио, а маргарин.

В групата на месните продукти също има промяна - добавена е категорията "шпеков салам", която преди това отсъства. Прави впечатление и разминаването в обявените продукти на страницата "Достъпно за вас" и предлаганите реално в магазините.

Така например за тази седмица прясното свинско е посочено с цена 6,79 лева за килограм. В една от големите вериги се предлага свинска плешка от кампанията, но на близо двойно по-висока цена от 11,19 лева. Подобна е ситуацията и с пилешкото. Премахната от категорията е цената на сушеницата, която е в пъти по-скъп продукт от добавения шпеков салам.


Подменени са и зеленчуците, така например вместо цена на чушките, която е обявявана в началото, има цена на зелето. Това може да се оправдае със сезонния характер на продуктите, но при всички случаи изкривява цялостната сметка в кампанията.

И въпреки всички промени в продуктовите категории, крайната цена на 16-те най-евтини продукта се покачва в продължение на месец. Така, например, в началото, тя е била 33,43 лева, а сега е 34,66 лева.

Справка на сайтовете на различните магазини показва, че всеки супермаркет сам избира какво да включи в промоцията, в нея влизат продукти като авокадо и кроасани, които е спорно дали са част от т. нар. "малка потребителска кошница".

Проверихме и данните на националната статистика. През последните два месеца цените на храните се увеличават. През декември с 0,7%, а през януари с 1%.

Според твърдението на министерството на икономиката при някои от храните, включени в инициативата, през последната седмица се отчита до 40% по-ниска цена. Такъв е примерът с олиото, ориза и портокалите. При сиренето и кашкавала, включени в инициативата, намалението стига до 22%.

Справка в сайта на Националния статистически институт обаче показва друго. Действително цените на олиото и ориза са намалели през декември. Намалението обаче не е 40%, а съответно 1,3%. И докато кашкавалът е поевтинял с 0,2%, сиренето е поскъпнало с 1,2 на сто.


Данните за големи намаления до 40% не се потвърждават и от Държавната комисия по стокови борси и тържища. Според статистиката на ведомството, през седмицата 11-15 декември са поевтинeли портокалите, информация лансирана и от министерството, но не с 40%, а с 1,3 на сто. Цената им през тази седмица е 2,23 лева за килограм на едро. И тъй като твърденията на министерството са за един месец, а не седмица, видяхме каква е цената в седмицата от 13 до 17 ноември - 2,73 лева за килограм портокали. Така едномесечното намаление е 22 на сто, а не 40%. Подобна е ситуацията и с други продукти.

Заключение: Нашата проверка на факти показа, че твърдението, че кампанията "Достъпно за вас" намалява цените на продуктите е манипулативно. В рамките на кампанията продуктовите категории се сменят често, което не позволява сравнение на цените. Статистическите данни също не показват толкова голямо намаление.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Даниел Иванов-Аоияма с втора победа на турнира по сумо в Осака
Даниел Иванов-Аоияма с втора победа на турнира по сумо в Осака
ПАОК загуби от Арис в солунското дерби от първия кръг на плейофите, Десподов записа 20 минути
ПАОК загуби от Арис в солунското дерби от първия кръг на плейофите, Десподов записа 20 минути