Автоинструктори излязоха на национален протест. Недоволството им е породено от предлаганите промени в наредбите, които регламентират дейността на центровете за обучение на шофьори. Участие в демонстрацията взеха представители на най-големите браншови организации в страната.
Учебните коли влязоха в София по три лъча - от магистралите "Тракия", "Хемус" и "Люлин" и се събраха на площад "Княз Александър I".
Протестът започна с минута мълчание, запалени свещи и ковчег. "Това е монополистко, направено малките фирми да не са на самия пазар", каза Арсо Демиров.
Скандали в транспортния бранш заради новите правила за шофьорски курсове
От "Автомобилна администрация" предлагат пълна електронизация на практическото и теоретично обучение, всички обучители да са на трудов договор, а автошколите да се регистрират като търговски дружества.
"Досега разрешителното се даваше само от Министерството на транспорта. Сега вкарват 4 институции. От учебни центрове ще се превърнем в търговски дружества да продаваме тикви, пуканки, може би дюнери", каза Йонко Иванов, председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.
И още - инструкторите да плащат допълнителна застраховка на автомобилите, както и те да са собственост на фирмата.
"Ние искаме кардинална промяна на нормативната уредба, а не такива половинчати козметични изменения", каза Владимир Илиев.
"Кандидатите, които идват, много от тях са полуграмотни - математика, физика, динамика, тия неща, радиус на завой не знае какво е", каза Петър Йовов.
От СБА също подкрепиха протеста. "Каквито и предложения да има от инструкторите, в крайна сметка автомобилна администрация и една фирма си налагат своето", каза Емил Панчев.
Предлагат промени в шофьорските курсове, система ще следи за фиктивни часове
Протестът стигна до Министерството на транспорта. Инструкторите бяха приети от директора на ИА "Автомобилна администрация", но те настояха за разговор с министъра и напуснаха сградата.
"Като цяло наредбата трябва да върви напред и трябва да се промени. Както виждате, те не желаят да предложат конкретни изменения. Те казват като цяло наредбата не става", каза Бойко Рановски, директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".
"Как ще въведем корупция като искаме да направим всичко да е прозрачно. Да има информационна система, в която всеки да види какви часове са дадени, кога е карано, кой е карал", обясни и Дамян Войновски, зам.-директор на ИА "Автомобилна администрация".
Протестът продължи пред Министерския съвет, а после и пред Министерството на образованието.
Снимки: Десислава Кулелиева