НОВИНИ

Частично бедствено положение заради заседналия кораб, обмислят евакуация на екипажа

Снимка: БГНЕС
bnt avatar logo
от БНТ
18:12, 30.09.2021 (обновена)
Чете се за: 05:52 мин.
У нас
Слушай новината

Екоминистърът Асен Личев ще сезира прокуратурата за престъпление срещу околната среда, причинени от действията на "Морска администрация" по време на операцията по разтоварването на заседналия край Камен бряг кораб. Междувременно Кризисният щаб, който координира акцията, обсъди два варианта за евакуация на екипажа, тъй като се очаква времето да се влоши още.

Община Каварна въвежда частично бедствено положение заради ситуацията с кораба от 17.00 ч. днес. Мотивът е, че има опасност за живота на моряците, които са на бедстващия кораб, а също и от замърсяване на околната среда.

Плавателният съд все още не е укрепен с допълнителни котви. Това ще стане, когато морето се успокои. Засега метеорологични условия се влошават - вълнението на морето е около 3 - 4 бала, има над двуметрови вълни и силен вятър.

На този етап се обсъждат два варианта за евакуация на екипажа:

  1. Това да стане с хеликоптер на ВМС
  2. Да съдействат пожарникарски екипи от Варна и Добрич

Министърът на околната среда и водите Асен Личев обяви, че ще сезира прокуратурата за престъпления срещу околната среда, причинени от действията на "Морска администрация" по време на операцията по разтоварването на заседналия кораб.

Недопустимо е една страна членка да допусне един кораб, който видимо отива към брега, натоварен с насипен карбамид, който е забранен от европейското законодателство да бъде превозван в такъв вид, да се блъсне в нашия бряг, да застраши водната екосистема и да застраши резерват Яйлата, каза министърът.

Заместник-министърът на околната среда и водите заяви, че горивото от заседналия кораб е изпомпено на друг плавателен съд, но за съжаление "Морска администрация" не е изпълнила плана за разтоварването на азотния тор и част от товара е изсипан в морето.

Трябваше да се разтовари този товар директно на борда в автоматично съоръжение за пълнене на чували от един тон. Чрез тези чували, които трябваше да бъдат натоварени на борда на самия аварирал кораб, трябваше да се пренесат чрез кран в баржите, като между баржата и кораба трябваше да има опънато платнище, каза Петър Димитров, зам.-министър на околната среда и водите.

Екоминистърът дава "Морска администрация" на прокуратурата

Анализът на морската вода след разсипването на азотния тор в морето, показва леко завишение на амониевия азот, обяви директорът на Изпълнителната агенция по околна среда Росица Карамфилова.

Резултатите до сегашния момент не показват отклонение и замърсяване в средата.

По повод обвинението, че не е изпратен катер на "Гранична полиция", който да предотврати инцидента, директорът на Службата за контрол на морския трафик каза, че когато корабът е наближил териториалното ни море, е сменил курса си към задължителната полоса, по която трябва да се движи. И заради това не е имало съмнение, че нещо се случва на борда.

До този момент с кораба не се води радиокомуникация, защото не е необходимо, а още повече, протоколите за морска радиокомуникация забраняват да се води радиокомуникация. От момента, в който те достигат до средата на тази полоса, са започнали опитите на операторите да се свържат с тях, за да разберат какви са им намеренията, до момента на засядане на кораба са минали 20 минути, обясни к.д.п. Милен Тодоров, директор на Дирекция "Ръководство на корабния трафик – Черно море".

След инцидента стана ясно, че страната ни няма техника и план за действие при бедствие на море. Според к.д.п. Димитър Димитров - президент на Европейската конфедерация на морските капитани, план има, но трябва да се обнови.

Може би този план трябва да се актуализира и детайлизира с наличните сили и средства и да се предвиди най-вече бюджет в аварийни ситуации, защото никой собственик на такова средство няма да тръгне да извършва дадени действия без да е сигурен, че ще си възстанови средствата.

Емил Радев пита ЕК каква помощ може да се окаже на България за кризата със заседналия кораб

С въпрос към Европейската комисия евродепутатът от ЕНП Емил Радев настоява за информация каква помощ може да получи страната ни по европейския механизъм за защита.

Имам предвид с експерти, техника и средства по Фонд "Солидарност" за компенсация на нанесените екологични щети. Негативните последици, за които специалистите предупреждават, са дългосрочни. Необходими са адекватни мерки предвид лошия сценарий, пред който сме изправени и за турист бранш и за квотите за риболов, и разбира се за биоразнообразието.

Министърът на околната среда и водите е категоричен, че основният риск за околната среда е преодолян, тъй като горивото на кораба е източено.

Екип на БНТ-Варна

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Не се очаква увеличение в глобите за поставена скоба или репатриране на кола в София
Не се очаква увеличение в глобите за поставена скоба или репатриране на кола в София
Задържаха петима незаконни мигранти, скрити в тайник на автобус
Задържаха петима незаконни мигранти, скрити в тайник на автобус