COVID-кризата намали консумацията на вино и бира у нас

Вера Александрова
от Вера Александрова
21:45, 08.07.2020
Чете се за: 02:00 мин.
У нас

Коронавирусът засегна и потреблението на вино. Пред последните 3 месеца консумацията е намаляла. Основната причина - затварянето на ресторанти и хотели.

Големите винопроизводители отчитат спад около 30% от продажбите си на българския пазар. Много по-големи са щетите за малките компании - спад над 80%.

За да се подпомогнат производителите да съхраняват вината,които не могат да реализират на пазара, Националната лозаро-винарска камара и министерството на земеделието успяха да договорят мярка за кризисно съхранение на виното с бюджет 5 млн. лева.

Евгени Харамлийски - изпълнителен директор на "Домейн Бойар Интернешънъл" АД, член на НЛВК: Тази мярка ще бъде валидна за 5 месеца, през които Фонд "Земеделие" ще предостави на винопроизводителите по 4 ст. на литър на месец, като на практика ще компенсира техните разходи за съхранение на вино, което е една наистина страхотна мярка.

"Домейн Бойар Интернешънъл" реализира 70% от продукцията си на българския пазар, но изнася и част от нея към търговските вериги в много европейски държави. В последните седмици отчитат положителна тенденция в резултат именно на коронакризата.

Евгени Харамлийски: Прави сериозно впечатление нарастването на износа. Дори вчера получихме една много голяма поръчка от Англия, която в близките 2-3 години нямаше такава поръчка.Там, където ние присъстваме в търговските вериги в Англия, Белгия, Холандия, Швеция и т.н., потреблението явно е скочило, т.е. покупките за вкъщи, тъй като има някои рестрикции в заведенията, покупките за вкъщи са скочили, така че забелязваме ръст на продажбите за износ.

Кризата, предизвикана от коронавируса, променя и търсенето. Голяма част от потребителите в Европа в последните месеци избират вина от по-нисък ценови клас, което е шанс за българските производители. Това се отнася за фирмите, които вече са успели да пробият на европейския пазар.

Евгени Харамлийски: От тази гледна точка съм оптимист, че износът на българско вино ще получи сега неочаквана подкрепа във време на криза.

Трябва обаче да се преборят и с конкуренцията на Испания, която е от големите доставчици на наливни вина за цяла Европа, и която бързо усети новата тенденция и намали цените на всичките си вина с 30%.

COVID-19 намали консумацията и на друга предпочитана напитка - бирата.

Ивана Радомирова - изпълнителен директор на Съюза на пивоварите: Със затварянето на заведенията ние буквално за един ден загубихме 20% от пазара, тъй като това е един много важен канал за продажби и за дистрибуция при нас.

Пивоварите отчитат, че продажбата на бира в заведенията е намаляла с около 50 на сто. Добрата новина е, че в магазинната мрежа консумацията към края на май е почти същата, както през миналата година. Несигурната обстановка с вируса обаче затруднява прогнозите - какви ще са продажбите през лятото - най- важния сезон за пивоварите. Обикновено в 4-те летни месеца те реализират 45% от продажбите си.

Ивана Радомирова: Освен всичко останало, ние много зависим и от времето. Както често пъти казваме, слънцето е нашият най-добър бизнес партньор. Нека да видим как ще се развие и самата ситуация с пандемията. Много сме предпазливи в прогнозите и мога да изразя едно общо мнение, че ако сме със спад около 10%, ще бъде сравнително добре.

Някои от пивоварите вече са се възползвали от мярката 60:40, за да компенсират част от загубите.

Ивана Радомирова: Нещо, което е изключително важно, и ние винаги го подчертаваме като работодатели - независимо от трудното положение, в което бяхме, особено през месеците април и май, няма уволнени работници и служители от нашите пивоварни компании.

Компаниите вече променят производствените си листи. Заради намалената консумация, ще бъде ограничено производството на наливна бира, както и на някои видове пиво във високия ценови сегмент.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Оцеляване на социалните предприятия във време на криза
Оцеляване на социалните предприятия във време на криза
Срещата между "Локомотив" (Пловдив) и ЦСКА утре ще се играе без публика
Срещата между "Локомотив" (Пловдив) и ЦСКА утре ще се играе без публика