Телевизиите са основните медии, от които хората се информират по време на предизборните кампании и изборите, сочи изследване на "Екзакта рисърч" направено по поръчка на Съвета за електронни медии.
3/4 от хората имат доверие на традиционните медии - радио и телевизия, и една четвърт на базираните изцяло в интернет сайтове и портали.
И още нещо интересно - повече от половината от анкетираните смятат, че в изборния ден трябва да се обявяват прогнозни резултати от екзитпол проучванията преди затварянето на изборните секции.
От "Екзакта рисърч" изследват аудиторията два пъти - първият е в седмицата преди изборите на 4 април, а вторият в седмицата преди изборите на 11 юли. Двете изследвания са правени с една и съща извадка и резултатите са съпоставими.
И в двете кампании около 3/4 от хората са се информирали основно от телевизиите. Второто и третото място са оспорвани. Преди изборите през април социалните мрежи Фейсбук, Туитър и Инстаграм водят пред интернет сайтовете и порталите на медии. Позициите се обръщат преди изборите през юли.
"Има движение, има промени, но има и една много висока устойчивост на потребление на информация, когато става дума за избори. Водещи са три големи телевизии. И ролята на телевизиите е определяща - водеща. Това е основната медия, от която хората научават за предизборните събития", казва Лидия Йорданова от "Екзакта рисърч".
Традиционните медии се оказват предпочитани и за проследяването на събитията в хода на изборния ден. Като близо 73% посочват, че се информират от телевизионни медии и радиа. А малко над 1/5 търсят информация в интернет. Телевизиите се оказват водещи и по доверие в периода на предизборната кампания.
Преди изборите на 4 април недоверие към тези медии са изразили малко над 13% от анкетираните, а преди изборите на 11 юли този дял е намалял до 10,9 процента.
"Смятам, че резултатите от това изследване ще бъдат полезни както за електронните медии, така и за зрителите и най-вече за политиците, които ще разберат всъщност колко много дават медиите за техния избор", каза председателят на СЕМ Бетина Жотева.
Близо 51% от анкетираните казват, че медиите трябва да оповестяват междинни данни от екзитпол изследванията на социолозите преди края на изборния ден. 56% пък се интересуват от междинните резултати в деня на вота.