Пред екокатастрофа: Провал в изтеглянето на заседналия край Камен бряг кораб (ОБЗОР)

от БНТ
20:12, 28.09.2021
Чете се за: 06:20 мин.
У нас
Слушай новината

На осмия ден, откакто товарен кораб заседна край Камен бряг и след министерската заповед за безопасното му разтоварване - скандални кадри как през нощта част от опасния товар се разсипва в морето, докато се прехвърля на малък кораб. Едва по обяд екоминистърът издаде заповед операцията да бъде спряна. Малко по-късно се скъса и предпазното въже на кораба.

Операцията по разтоварване на част от азотния тор и изтеглянето на заседналия кораб претърпя провал и на този етап е временно прекратена. Всички морски съдове, ангажирани с операцията, вече се изтеглиха от акваторията на резервата Яйлата.

Възможно е да се стигне до сериозно замърсяване на водите на Черно море. Още около 3000 л гориво, необходими за задвижване на агретите, са останали в кораба. Вече се обмисля изтегляне на екипажа на плавателния съд, тъй като има вероятност заради лошото време и силното вълнение на морето, той да се разбие в скалите.

700 тона от насипния товар на кораба трябваше да бъдат прехвърлени в торби с вместимост 1 тон и транспортирани с баржа до Варна. Директорът на Изпълнителна дирекция „Морска администрация“ Живко Петров заяви, че снощи машината, която трябвало да пълни торбите, аварирала. Взето било решение азотният тор да бъде прехвърлян с кофата на плаващия кран, която не е пригодена за насипни товари. Така на всяко загребване между 100 и 200 кг тор падат в морето.

Случващото се през нощта е заснето от варненски журналист.

Това, което видяхме, е, че известно количество от него се изсипва в морето. Както вече учени от БАН обявиха, говорим за изключително опасен за морското биоразнообразие товар, каза Александър Тодоров, журналист.

За да се преустанови замърсяването на морето, по обяд министърът на околната среда и водите Асен Личев разпореди незабавно разтоварването да спре. Според одобрения от екоминистерството план между заседналия кораб и баржата е трябвало да бъде опънато платно, което да предотврати евентуално замърсяване. На практика обаче това не е изпълнено.

Въпреки че половината от товара не беше прехвърлен, изтеглянето на кораба започна. Около обяд два влекача се опитаха да помръднат плавателния съд, но без успех. По време на операцията едно от въжетата се скъса и се наложи тя да бъде прекратена.

Фирмата, участвала в акцията за "Курск", подготвя план за кораба край Камен бряг

Министърът на транспорта Христо Алексиев дойде на място. Той определи като престъпна безотговорност в години назад липсата на техника и на план за действие в една такава ситуация. Смята, че изтеглянето на кораба е задължение на корабособственика.

Учудващо обаче за мен, „Морска администрация“ му е дала твърде много време – една седмица, за да направи план и още един месец, за да изведе кораба, което за мен е безумно. Ще проверя по веригата кой е спал и кой не си е свършил работата и ще бъда абсолютно безкомпромисен към всички, които не са си свършили отново работата, каза Христо Алексиев, служебен министър на транспорта.

Изпълнителният директор на „Морска администрация“ Живко Петров обясни, че са действали при екстремна ситуация. Призна, че вероятно са допуснали грешки.

Вярно е да, изтича част от товара в морето, но той не е толкова отровен този товар. Все пак предпочетох да намалим риска да се разбие цялото това количество, той рискът все още стои... с цел евентуално днес да пробваме да го дръпнем кораба.

Живко Петров заяви, че страната ни не разполага с техника за аварийни ситуации.

Кранът е 22 метра... успяхме снощи малко да разтоварим, за съжаление, пада от грайфера, защото той не е за такива разтоварвания. С голяма ветрилна площ и вятърът го духа и го сваля върху скалите.

Директорът на "Морска администрация" за заседналия кораб: Не знаех, че ще изтече тор

За да се избегнат по-сериозни щети, корабът ще бъде укрепен с 4-тонни котви, собственост на Военноморските сили, заяви транспортният министър. Той обяви, че се е свързал с холандска фирма, специализирана в спасителни операции.

Мобилизирана е салвидж фирма - в момента правят план, ще имаме този план малко по-късно и ще ви информираме какво правим нататък.

Екологични щети има, но пораженията върху околната среда тепърва ще се проявяват.

По това време на годината рибари от Варна ловуват в района на заседналия кораб. Те са притеснени, че замърсяването на морето с азотен тор ще унищожи рибата там.

За нас морето е дом, ние живеем в това море, храним се, притеснително е. Мнението, което ще бъде насадено сред потребителите, че има разлив, че рибата е негодна, за нас е достатъчно, каза Емил Милев, рибар.

От екоинспекцията във Варна заявиха, че ако има вреди върху морската флора и фауна, хората, допусналите замърсяването, ще бъдат санкционирани.

Екип на БНТ-Варна

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
15 000 дози от ваксината на "Пфайзер" в Ямболско все още няма да бъдат бракувани
15 000 дози от ваксината на "Пфайзер" в Ямболско все още няма да бъдат бракувани
"Глад за гориво" - продължава кризата за бензин във Великобритания
"Глад за гориво" - продължава кризата за бензин във Великобритания