Директорът на "Морска администрация" за заседналия кораб: Не знаех, че ще изтече тор

от БНТ
15:35, 28.09.2021 (обновена)
Чете се за: 06:42 мин.
У нас
живо директорът морска администрация операцията спасяването заседналия кораб
Слушай новината

Директорът на "Морска администрация" капитан Живко Петров даде брифинг относно акцията по изтеглянето на заседналия край Камен бряг кораб "Вера Су".

Корабът е много здраво заседнал върху скалите, ние направихме опит да го дръпнем, за съжаление неуспешен, каза Петров.

Но ние нямаме технически средства да извършим облекчаване - кранът е много голям, вятърът го духа и го сваля върху скалите. Кранът е 22 м, всъщност няма какво да го задържи. Успяхме снощи малко да разтоварим, но този кран не е за пристанищно разтоварване, обясни Петров.

Някакъв товар свалихме с другата баржа, така или иначе трябва да намерим някакви други баржи, с които да продължим олекотяването на кораба, подчерта директорът на "Морска администрация".

Той е категоричен, че трябва да се търси друг кран за разтоварване.

Аз не знаех, че ще изтече тор, кранът беше нает с грайфер да разтоварва, защото това е, което имаме. Видях за какво става въпрос и въпреки всичко решихме тези два часа, с които разполагаме, да свалим част от товара с цел евентуално днес да пробваме да дръпнем кораба, но разчетите сочат, че може би над 600 кубика ще трябва да се свалят.

Целия брифинг вижте ТУК:

Днес и министърът на транспорта Христо Алексиев провери на място акцията по изтеглянето на заседналия край Камен бряг кораб "Вера Су". Престъпна безотговорност години назад във времето - така той коментира действията до момента.

Транспортният министър: Фирмата, участвала в акцията за "Курск", подготвя план за кораба край Камен бряг

На въпрос защо на корабособственика са дадени цели 7 дни за план за снемане на товара от кораба, Петров отговори:

Още от първия ден, когато почна дейността и представители на корабособственика, и регионалната дирекция, и аз сме работили и сме поддържали постоянно контакти. Намерихме водолазни фирми, които направиха обследване на дъното, за да се начертае карта, за да е ясно откъде може да се подходи, защото тук е камък. Разчети за сваляне на товар също бяха правени едновременно и от корабособственика, и от нас, допълни Петров.

Ние не сме спрели да търсим фирма, но не сме намерили към момента, подчерта Петров.

За екипажа на кораба той заяви: Имаме готовност да качим и частично, и цялостно екипажа чрез спасителна лодка, така че това не е проблем, ние поддържаме връзка с тях.

По разчети най-малко още 400-500 тона трябва да се разтоварят, към момента, но при това време, няма от кого. Много е тясно за кран и платформа, не може и багер да се сложи директно върху платформа, защото трябва да се заварява, каза Петров.

Така или иначе е ясно, че без допълнително облекчаване няма да стане работата. До два дни трябва или да намерим платформа с багер или с друга машина, обясни Петров.

Министър Личев издаде принудителна мярка за спиране на дейностите по претоварване от кораба "Вера Су"

Относно въпроса за оставката му, той заяви:

Моето освобождаване е най-елементарното нещо, аз не съм се родил изпълнителен директор, дай Боже и да не умирам такъв, така че това е най-лесното нещо.

Относно разследването на звеното за морски произшествия, Петров обясни - то не е към нас, то е друга структура, предполагам, че е разследвало. Най-вероятно има много грешки, най-вероятно е поредица от грешки.

Директорът на "Морска администрация" коментира дали наистина липсва план за действие при такива ситуации:

Нямаме съвсем ясно разписана процедура, защото то законово не е уредено. Погледнете и вижте има ли въобще в Закона за бедствия и аварии нещо за море - няма. Законът свършва до сушата. Законът за морските пространства - там има един текст, Министерството на транспорта предприема съответните действия. Е какво предприема точно и с какви институции? Това е истината и е хубаво да се помисли по този въпрос.

Няма възможност държавата да поддържа всичко за такъв тип аварии, но трябва да има възможност да събере наличните сили и средства, допълни Петров.

Има данни за замърсяване на водата в района на заседналия кораб

По-рано тази сутрин започнаха опитите по изтеглянето на кораба. Към обяд два катера от Варненското пристанище опитаха да издърпат кораба на заден ход. Изтеглен беше и специалният кран, който прехвърли азотните торове от кораба на специална баржа.

На специалната баржа бяха натоварени около 200 тона азотни торове. Баржата се отправи към пристанище Варна в изключително лоши метеорологични условия. Когато достигнат, азотните торове ще бъдат задържани, докато турският корабособственик не плати сумата, която държавата е похарчила, за да спаси кораба му.

От "Вера Су" са извадени също около 8000 литра гориво и отпадни води.

Повреда в една от машините спря операцията по прехвърляне на торовете. Появи се видео в социалните мрежи, на което се вижда как греблото, което пренася азотната тор, буквално я изсипва в морето.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Златан Ибрахимович с повиквателна за световните квалификации
Златан Ибрахимович с повиквателна за световните квалификации
Слави Трифонов: Огромният интерес към Петър Илиев всъщност е интерес към нас
Слави Трифонов: Огромният интерес към Петър Илиев всъщност е интерес към нас