Директорът на "Морска администрация" капитан Живко Петров даде брифинг относно акцията по изтеглянето на заседналия край Камен бряг кораб "Вера Су".
Корабът е много здраво заседнал върху скалите, ние направихме опит да го дръпнем, за съжаление неуспешен, каза Петров.
Но ние нямаме технически средства да извършим облекчаване - кранът е много голям, вятърът го духа и го сваля върху скалите. Кранът е 22 м, всъщност няма какво да го задържи. Успяхме снощи малко да разтоварим, но този кран не е за пристанищно разтоварване, обясни Петров.
Някакъв товар свалихме с другата баржа, така или иначе трябва да намерим някакви други баржи, с които да продължим олекотяването на кораба, подчерта директорът на "Морска администрация".
Той е категоричен, че трябва да се търси друг кран за разтоварване.
Аз не знаех, че ще изтече тор, кранът беше нает с грайфер да разтоварва, защото това е, което имаме. Видях за какво става въпрос и въпреки всичко решихме тези два часа, с които разполагаме, да свалим част от товара с цел евентуално днес да пробваме да дръпнем кораба, но разчетите сочат, че може би над 600 кубика ще трябва да се свалят.
Целия брифинг вижте ТУК:
Днес и министърът на транспорта Христо Алексиев провери на място акцията по изтеглянето на заседналия край Камен бряг кораб "Вера Су". Престъпна безотговорност години назад във времето - така той коментира действията до момента.
На въпрос защо на корабособственика са дадени цели 7 дни за план за снемане на товара от кораба, Петров отговори:
Още от първия ден, когато почна дейността и представители на корабособственика, и регионалната дирекция, и аз сме работили и сме поддържали постоянно контакти. Намерихме водолазни фирми, които направиха обследване на дъното, за да се начертае карта, за да е ясно откъде може да се подходи, защото тук е камък. Разчети за сваляне на товар също бяха правени едновременно и от корабособственика, и от нас, допълни Петров.
Ние не сме спрели да търсим фирма, но не сме намерили към момента, подчерта Петров.
За екипажа на кораба той заяви: Имаме готовност да качим и частично, и цялостно екипажа чрез спасителна лодка, така че това не е проблем, ние поддържаме връзка с тях.
По разчети най-малко още 400-500 тона трябва да се разтоварят, към момента, но при това време, няма от кого. Много е тясно за кран и платформа, не може и багер да се сложи директно върху платформа, защото трябва да се заварява, каза Петров.
Така или иначе е ясно, че без допълнително облекчаване няма да стане работата. До два дни трябва или да намерим платформа с багер или с друга машина, обясни Петров.
Относно въпроса за оставката му, той заяви:
Моето освобождаване е най-елементарното нещо, аз не съм се родил изпълнителен директор, дай Боже и да не умирам такъв, така че това е най-лесното нещо.
Относно разследването на звеното за морски произшествия, Петров обясни - то не е към нас, то е друга структура, предполагам, че е разследвало. Най-вероятно има много грешки, най-вероятно е поредица от грешки.
Директорът на "Морска администрация" коментира дали наистина липсва план за действие при такива ситуации:
Нямаме съвсем ясно разписана процедура, защото то законово не е уредено. Погледнете и вижте има ли въобще в Закона за бедствия и аварии нещо за море - няма. Законът свършва до сушата. Законът за морските пространства - там има един текст, Министерството на транспорта предприема съответните действия. Е какво предприема точно и с какви институции? Това е истината и е хубаво да се помисли по този въпрос.
Няма възможност държавата да поддържа всичко за такъв тип аварии, но трябва да има възможност да събере наличните сили и средства, допълни Петров.
Има данни за замърсяване на водата в района на заседналия кораб
По-рано тази сутрин започнаха опитите по изтеглянето на кораба. Към обяд два катера от Варненското пристанище опитаха да издърпат кораба на заден ход. Изтеглен беше и специалният кран, който прехвърли азотните торове от кораба на специална баржа.
На специалната баржа бяха натоварени около 200 тона азотни торове. Баржата се отправи към пристанище Варна в изключително лоши метеорологични условия. Когато достигнат, азотните торове ще бъдат задържани, докато турският корабособственик не плати сумата, която държавата е похарчила, за да спаси кораба му.
От "Вера Су" са извадени също около 8000 литра гориво и отпадни води.
Повреда в една от машините спря операцията по прехвърляне на торовете. Появи се видео в социалните мрежи, на което се вижда как греблото, което пренася азотната тор, буквално я изсипва в морето.