НОВИНИ

Трайчо Трайков: Не е работа на правителството да определя цените на горивата

Към полунощ НЕК са изпратили ревизирания вариант на меморандума от наша страна, а днес се очаква отговорът на Атомстройекспорт. Това заяви в студиото на "Денят започва" министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков по повод преговорите между НЕК и Атомстройекспорт за замразяване строежа на АЕЦ "Белене".

трайчо трайков работа правителството определя цените горивата
bnt avatar logo
от БНТ
12:01, 01.04.2011
Чете се за: 08:26 мин.
У нас
Към полунощ НЕК са изпратили ревизирания вариант на меморандума от наша страна, а днес се очаква отговорът на Атомстройекспорт. Това заяви в студиото на "Денят започва" министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков по повод преговорите между НЕК и Атомстройекспорт за замразяване строежа на АЕЦ "Белене".

Според Трайков руската страна разбира, че отсрочка е "необходима и има твърде много неща, които трябва да бъдат изяснени преди да се върнем обратно на въпроса за цената". От моя гледна точка шансовете са огромни, така министърът коментира вероятността 3-месечният мораториум да бъде подписан.

Анализите за безопасността на АЕЦ "Белене" ще бъдат внимателно разгледани при взимане на крайното решение за строителството на централата, каза още министър Трайков, особено ако те оскъпят допълнително нейната стойност.

Логиката, по която се взимат решенията е: първо, убеденост че проектът такъв, какъвто ще се случи, ще може да съществува за целия си проектен период, а това е един доста голям риск, който се поема от българската страна и след това икономическите показатели. Това е проект, който има смисъл единствено, ако е добра сделка "просто така да си строим ядрени централи е безсмислено", обясни още Трайков.

Трайчо Трайков:
- Едно е сигурно, цената от АЕЦ "Белене", при каквато и да е цена за строителство, ще бъде доста над 100 лв. за мегаватчас и не може да се сравнява с цената на електроенергията, която се добива от Козлодуй. В Козлодуй е 45 лв. на мегават час, в Марица Изток 2 55-60 лв., в Белене ще бъде поне два пъти повече, отколкото с Марица Изток 2 и три пъти повече, най-малко, отколкото в АЕЦ Козлодуй.

Според него има възможност реакторът за Белене да бъде монтиран в Козлодуй.

Относно мерките за регулиране цените на горивата Трайков заяви: "Това са извънредни мерки, които именно и затова не се въвеждат слепешката, а са обект на такива обсъждания, защото не са част от нормалната политика". Според него, отчитайки нивото на акциза, има възможност горивата у нас да стават по-евтини.

Цялото интервю можете да видите във видеофайла.

ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ИНТЕРВЮТО

Водеща:
Добро утро казвам на министъра на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков. Здравейте. Добро утро.

Трайчо Трайков:
Добро утро.

Водеща:
"Белене". Текат преговори между "Атомстройекспорт" и Националната електрическа компания. Доколкото разбирам, до късно снощи са продължили тези преговори. Какъв е към днешния момент резултатът от тези преговори?

Тр. Трайков:
Последно към полунощ НЕК са изпратили ревизирания наш вариант на предложение за текста. Предстои днес да се разгледа отговорът от страна на "Атомстройекспорт".

Водеща:
Тоест днес преговорите отново продължават?

Тр. Трайков:
Да.

Водеща:
Какви са трудностите по време на преговорите?

Тр. Трайков:
При едни преговори винаги има различни позиции, които трябва да се срещнат. Основно се концентрираме върху това какво трябва да се случва или да не се случва през тези три месеца. Ние смятаме, че тези три месеца са именно затова, за да не се случва твърде много през тях, защото пък се случват... текат процеси, които са извън проекта, но са свързани с него и могат да му повлияят. Така че не бива да се очаква в тези три месеца да се стига до някакви дефинитивни споразумения, които да определят бъдещето на целия проект.

Водеща:
Склонни ли са обаче руснаците да приемат този тримесечен мораториум, който българската страна иска?

Тр. Трайков:
Още миналата седмица и министър-председателят каза, че разчитаме на това разбиране от тях. Няма и как да бъде в сегашната ситуация...

Водеща:
Все пак не отговаряте на въпроса ми - дотук, от един ден преговори, каква е, как да кажа, нагласата на руската страна да сложи подписа си под този меморандум за тримесечна отсрочка, която българската страна иска?

Тр. Трайков:
Те разбират, че отсрочка е необходима. Има твърде много неща, които трябва да бъдат изяснени, преди да се върнем обратно на въпроса за цената.

Водеща:
Преценете вие сам шансовете да бъде подписан такъв мораториум от три месеца за АЕЦ "Белене", какви са?

Тр. Трайков:
От моя гледна точка шансовете са огромни. Винаги в един преговорен процес има две страни. Ако не се съгласят и двете, тогава споразумение няма. Нашата настройка, нашият подход на мандата, с който преговаря НЕК, е да има такъв срок.

Водеща:
Всъщност преговори ще бъдат водени докато бъде постигнато някакво споразумение, така ли?

Тр. Трайков:
Ами, това е целта на преговорите.

Водеща:
Възможно ли е и в събота и неделя да продължат тези преговори в София?

Тр. Трайков:
Кодексът на труда мисля, че го позволява.

Водеща:
Да се работи и събота, и неделя. Ясно е, бяхте категоричен, че България ще настоява за нови анализи на сигурността на "Белене" в контекста на това, което се случи в Япония. Въпросът е обаче тези анализи няма ли да оскъпят допълнително проекта АЕЦ "Белене"?

Тр. Трайков:
Ами, именно затова трябва да се разгледа много внимателно, защото, ако се наложи да се оскъпява допълнително, тогава това поставя още по-голяма въпросителна върху неговата икономическа целесъобразност. Така че какъвто и да е резултатът от този анализ, то ние ще го вземем предвид, когато взимаме окончателното си решение. Тук очаквам и Агенцията за ядрено регулиране, така, да следи как се развива този процес и да имат много активна роля.

Водеща:
Техническата комисия по проекта "Белене" постави на руската страна 30 въпроса, свързани именно със сигурността на централата. Кога да очакваме отговор на тези 30 въпроса?

Тр. Трайков:
Както казаха и еврокомисарят Йотингер, и председателя на комисията Барозу, и Ван Ромпой, необходими ще бъдат няколко месеца, за да се договорят общоевропейските критерии за сигурност... спрямо тях да бъдат преценени всички съществуващи и бъдещи проекти.

Водеща:
Сега, колкото до цената, миналата седмица изпълнителният директор, който отговаря за енергийния комплекс в "Росатом" - Кирил Комаров, заяви пред Държавната дума, че общата стойност на проекта е 8 милиарда евро. Сега, нали беше 6 милиарда и 300 милиона, как изведнъж той пред Държавната дума обявява сумата... цената от 8 милиарда?

Тр. Трайков:
Нямам представа какво влиза в дефиницията обща цена. Ако слагаме обща цена, то тя може да бъде обща на различни нива, като... Ако се сложат най-общите разходи, които трябва да се направят, за да съществува тази централа и за да бъде тя част от енергийната система, тогава разходите стават и значително по-високи от това, ако сложим и необходимите инвестиции за компенсиращи мощности, за развитие на мрежата и т.н...

Водеща:
Слушате ли многото икономисти, които говорят за АЕЦ "Белене", правят сметки? Интересува ли ви тяхното мнение?

Тр. Трайков:
Естествено, че да. Коментари може да има най-различни. Но това е логиката, по която ние взимаме решенията. Първо, убеденост, че проектът такъв, какъвто ще се случи, ще може да съществува за целия си проектен период, а това е един доста голям риск, който се поема от нас, и след това икономическите показатели. Защото това е проект, мисля, че по този въпрос вече се разбрахме, който има смисъл единствено, ако е добра сделка. Просто така да си строим ядрени централи... е безсмислено.

Водеща:
Сега, питам ви, за да ви представя сметката на Красен Станчев от Института за пазарна икономика, повярвайте ми, не съм го избрала умишлено, просто неговата сметка някак си най-подробно ми звучи. Значи, той изчислява така - цената на строителството на "Белене" може да достигне до 11 милиарда евро, а цената на произвеждания от нея ток ще е 14 евроцента на киловат час или близо три пъти по-скъпа от досегашната.

Тр. Трайков:
Аз погледнах и този анализ заедно с всички останали. И затова ви казах, че зависи от нивото на агрегация, какво включвате в... под чертата общо. В случая действително е възможно най-всеобхватната оценка на всички необходими и свързани разходи. Тук има и доста пари, които са предвидени за изграждане на газови централи, които са... да служат като компенсиращи мощности. Но е сигурно едно - цената от АЕЦ "Белене", при каквато и да е цена за строителство, ще бъде доста над 100 лева за мегаватчас. И не може да се сравнява с цената на електроенергията, която се добива от "Козлодуй". В "Козлодуй" е 45 лева на мегаватчас, в "Марица-изток 2" - 55-60 лева. В "Белене" ще бъде поне два пъти повече, отколкото в "Марица-изток 2" и три пъти повече, най-малко казвам, отколкото в АЕЦ "Козлодуй". Сега, въпросът е дали тази цена ще отговаря на тогавашните пазарни развития, на цената на другите източници на енергия, защото и въглищните централи ще повишат цената на тока си заради необходимостта да се плаща за въглеродни емисии.

Водеща:
Добре. Преди дни отново допуснахте варианта за монтиране на поръчания за АЕЦ "Белене" реактор в АЕЦ "Козлодуй". Сега, слушах едно интервю на премиера, в което той обясни много ясно, че този реактор не бил бидон и той не можел да се монтира там, където ние пожелаем. Всъщност, технически възможно ли е наистина този реактор, поръчан иначе за "Белене", да бъде монтиран в старата ни и единствена атомна централа "Козлодуй"?

Тр. Трайков:
Вижте, приоритетите по реда на тяхната... на техния ефект и ниска цена са следните. Номер едно е енергийна ефективност. Тук имаме... компаниите работят за своята енергийна ефективност, централите за повишаване на своята ефективност, НЕК и електроразпределителните предприятия за понижаване на загубите по мрежата. Всичко това са елементи на енергийната ефективност. Програма "Конкурентоспособност" заедно с IBRD осигуряваме средства за енергийна ефективност в производствените предприятия. А Министерството на регионалното развитие и благоустройството има амбициозна програма, която ние много подкрепяме, за енергийна ефективност в жилищата. Това е приоритет номер едно. Приоритет номер две, но също толкова важен, колкото номер едно, е продължаването на ресурса на пети и шести блок на "Козлодуй". Там може да бъде продължен с до 30 години. И върху това трябва да се съсредоточим, защото това е най-евтиният начин да имаме достатъчно електроенергия. След това... вече по "Белене" имаме заварено положение, където постоянно преценяваме вариантите за това как най-добре може да се оползотвори това, което вече е платено. И затова не можем да пропуснем нито един вариант, включително и този за инсталиране в "Козлодуй".

Водеща:
Добре. За горивата да поговорим. Ето, вижте преди минути какво съобщава агенция "Фокус", че цената на петрола е достигнала най-високите си стойности от септември 2008 година. Тази сутрин на борсите в Азия цената на петрола е достигнала най-високото си ниво от септември 2008 година. Кажете защо наистина правителството се лута между различните мерки за намаляване на цените на горивата - значи, ще има биокомпонента, няма да има биокомпонента, ще има намаляване на задължителните резерви, които трябва да поддържат търговците, няма да има намаляване? Защо се получава така?

Тр. Трайков:
Ще ви кажа защо, защото по принцип не е работа на правителството да определя цените на горивата. И тези мерки, които се обсъждат по разпореждане на министър-председателя от всички заинтересовани министри и външни икономически субекти, са именно заради извънредната ситуация. Затова... това не са стандартни мерки, които... просто да кажете - направихме го миналата година, винаги така правим, ще го направим и сега. Това са...

Водеща:
А не е ли по-честно...

Тр. Трайков:
Това са извънредни мерки...

Водеща:
... правителството да каже - не можем да направим нищо...

Тр. Трайков:
Момент. Това са...

Водеща:
... това е ситуацията, отколкото да се търсят някакви абсолютно краткосрочни и неясни като ефект мерки?

Тр. Трайков:
Това са извънредни мерки, които именно и затова не се въвеждат слепешката, а са обект на такива обсъждания, защото не са част от нормалната политика.

Водеща:
Добре. Защо например наложихте този мораториум, чийто ефект е наистина доста съмнителен, заради който наистина икономистите ви съсипаха от критики, че прибягвате да абсолютно непазарни механизми?

Тр. Трайков:
Както и министър-председателят, и аз неведнъж сме казвали, това наистина не е пазарен механизъм. И тук нямаме никаква разлика с икономистите. Хубаво е, че все пак цената на горивата пада. За нас е важно устойчивото и дългосрочно решение, това да знаем, че във всеки един момент цената на горивата е възможно най-ниската. Тя няма да бъде толкова ниска, колкото ни се иска. В нея има обективни ценообразуващи фактори. Важното е да е възможно най-ниската. И тук искам да кажа, че когато един продукт е скъп, обикновено се търси начин да стане... да намалите неговото протребление, да станете по-независими. И затова работим и за подкрепа на електрическите автомобили, затова имаме и програма за биокомпоненти в горивата, защото биокомпонентите все пак се произвеждат в България, а не се внасят от страни, производителки на петрол.

Водеща:
На вас ясно ли ви е съвсем вече как "Лукойл" образува цените си? Имате ли някакви въпросителни, нещо, което не ви се изясни?

Тр. Трайков:
Да, въпросителни има, но това са допълнителни, бих казал, нюанси, защото за мен е важно да функционира пазарът. Когато видя, че пазарът функционира, въобще няма да ги питам как ценообразуват. Това си е тяхно право като участник на свободния пазар. И когато видя, че в България например дизеловото гориво, с втория най-нисък акциз, имаме втората най-ниска цена, тогава няма да задавам никакви въпроси към никой, защото това означа, че просто цените са такива, каквито следва да бъдат.

Водеща:
Още малко сметки...

Тр. Трайков:
Преди две седмици бяхме на 12-то място, сега сме на 6-то. Значи все пак сме се придвижили в правилната посока.

Водеща:
Само още малко сметки. Те са тук вече на лидера на ДСБ Иван Костов, който ни гостува преди два дни. Той смята така... според него в Русия "Лукойл" продава дизела на лев и 24 стотинки. Смята акцизите, ДДС-то и се получава сумата от 2 лева и 23 стотинки. Въпросът му е - защо у нас дизелът се продава на цена от 2.64-2.67? Какво... откъде идва тази разлика? Вие имате ли отговор на този въпрос?

Тр. Трайков:
Ако това гориво можеше да се внесе от Русия, като се сложат транспортните разходи... зависи каква цена се получава в България.

Водеща:
Неговата, как да кажа, неговото съмнение е, че просто "Лукойл" е получил монополно положение, че по някакъв начин е изключена международната конкуренция на пазара на горивата у нас.

Тр. Трайков:
Ами, той го е получил по силата на това, че е единствената рафинерия в България. Но никой не забранява вноса от други вносители. И въпросът е да се види дали този внос действително съответства на цената, на която би трябвало да бъде, ако се внася от рафинерии с по-евтино производство...

Водеща:
Добре. И последно, казвате наистина, че най-добрият начин българските потребители да ползват възможно най-ниски цени на горивата е, първо, прозрачност на пазара, второ, свободна конкуренция. Има ли ги тези условия според вас на българския пазар?

Тр. Трайков:
Работата на това... да даде отговор на този въпрос е на Комисията за защита на конкуренцията. И затова аз вчера се видях с нейния председател, за да разбера какъв е графикът и как вървят нещата с проверката, която те правят. Но, пак казвам, има един обективен фактор, който показва дали пазарът функционира, а това е цените на горивата да съответстват на нивото на акциза в България.

Водеща:
Добре. Благодаря ви за...

Тр. Трайков:
В момента все още могат да стават и по-евтини.

Водеща:
По-евтини могат да стават горивата, така да завършим. Това беше министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков.
Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Съдът разреши издаването на европейска заповед за арест по отношение на Николай Николов-Паскал
Съдът разреши издаването на европейска заповед за арест по отношение на Николай Николов-Паскал
10:33, 15.07.2024
Чете се за: 01:52 мин.
Тежка катастрофа затвори основния път към Маказа, има загинал
Тежка катастрофа затвори основния път към Маказа, има загинал
10:29, 15.07.2024
Чете се за: 00:57 мин.
Алея на вярата води гостите на Свети Влас до 40 параклиса в гората
Алея на вярата води гостите на Свети Влас до 40 параклиса в гората
10:26, 15.07.2024
Чете се за: 02:40 мин.
Мисия "Спасител": Вече 12 години капитан Емил Петров ръководи морски доброволчески отряд
Мисия "Спасител": Вече 12 години капитан Емил Петров ръководи морски доброволчески отряд
10:05, 15.07.2024
Чете се за: 01:10 мин.
Президентът Радев покани на среща ПП-ДБ преди връчване на втория мандат
Президентът Радев покани на среща ПП-ДБ преди връчване на втория мандат
09:57, 15.07.2024
Чете се за: 01:37 мин.
Въздухът в Св. Влас е лечебен, смятат пулмолози
Въздухът в Св. Влас е лечебен, смятат пулмолози
09:12, 15.07.2024
Чете се за: 05:07 мин.
Всяко второ легло в неврохирургията в Бургас се заема от пострадал при инцидент с електрическа тротинетка
Всяко второ легло в неврохирургията в Бургас се заема от пострадал при инцидент с електрическа тротинетка
09:03, 15.07.2024
Чете се за: 02:15 мин.
Отвориха за движение АМ "Хемус" при Слънчево, пожарът е локализиран
Отвориха за движение АМ "Хемус" при Слънчево, пожарът е локализиран
08:26, 15.07.2024
Чете се за: 00:22 мин.
Огнената стихия изпепели 20 000 декара иглолистни гори в Хисаря и Калояново
Огнената стихия изпепели 20 000 декара иглолистни гори в Хисаря и Калояново
08:20, 15.07.2024
Чете се за: 01:30 мин.
Вижте обобщена информация къде продължават пожарите в страната
Вижте обобщена информация къде продължават пожарите в страната
07:52, 15.07.2024
Чете се за: 02:35 мин.
Автомагистрала "Хемус" остава затворена за движение при пътен възел "Слънчево" заради пожарите
Автомагистрала "Хемус" остава затворена за движение при пътен възел "Слънчево" заради пожарите
07:25, 15.07.2024
Чете се за: 01:02 мин.
Ремонтът на "Граф Игнатиево": Летището трябва да е готово до 2025 г.
Ремонтът на "Граф Игнатиево": Летището трябва да е готово до 2025 г.
07:20, 15.07.2024
Чете се за: 00:47 мин.
Топ 24
Най-четени
Атанас Вълков обвинен в пране на пари
Атанас Вълков обвинен в пране на пари
Университетът си иска Ботаническата градина
Университетът си иска Ботаническата градина