НОВИНИ

Колко губят превозвачите от забраните за движение заради лошото време?

Стотици хиляди левове дневно губят превозваческите фирми от лошото време и забраната да се движат, докато снегорините разчистват пътищата. 250 евро на ден са загубите само за един ТИР, а пътническите автобуси губят между 3 000-4 000 лева, пресмятат превозваческите фирми. И днес има изчакващи ТИР-ове в Шумен на изхода за Пловдив и в Монтана в посока Лом.

Александър Марков
от Александър Марков
19:23, 09.01.2017
Чете се за: 01:42 мин.
У нас

Тези загуби няма да има кой да покрие.

Един пример - един тежкотоварен автомобил, който престоява с часове на място, без да се движи, генерира стотици евро загуби от неустойки за закъсняла стока, командировъчни на шофьора, разходи за гориво. Никой не може да сметне пропуснатите ползи.

При автобусния транспорт положението е още по-драматично, тъй като там стотиците недоволни пътници лесно могат да предяват рекламации. Отделно от това заради доскоро затворените магистрали се е налагало превозваческите фирми да пренасочват автобуси от и към Бургас по обходни маршрути, някои пътници дори са пътували с влак до София, преди да хванат автобусите за Западна Европа. Всичко това са загуби за компаниите.

Петър Иванов чака 5-ти час в ничията земя на КПП "Калотина" между Сърбия и България. Пътят между двата пункта не е почистен, а тежкият ТИР на Петър не може да помръдне.

Петър Иванов, шофьор на ТИР: Не е изчистено, на лед е пътят и като сме тежки, не може, задръстваме всичко. Не е нормално, 20 см е, виж колко е снегът, сега чистят, но то долу е на лед.

За всеки час, в който Петър стои на границата и не доставя стоката от Италия, търпи огромни неустойки.

БНТ: Кога е Вашият срок?
Петър Иванов, шофьор на ТИР: Ами беше за днес, но вече го изтървахме.

Един ТИР на ден губи по 250 евро заради закъсненията. Неустойка в размер на 150 евро, 25 евро командировъчни на шофьора и гориво за 75 евро, изчисляват транспортните фирми.

Непреките загуби никой не може да пресметне.

Йордан Арабаджиев, предс. на Съюза на международните превозвачи: Тези превозвачи, които возят на температурен режим, при тях положението е по-добро, защото храните, които се возят на температурен режим, устояват. Но има превозвачи, които возят земеделска продукция - плодове, зеленчуци, които, ако останат да престояват при -10-15 градуса, няма да могат да бъдат годни за консумация.

Пари губят и ТИР-овете, които и днес престояваха, чакайки снегорините да почистят на Прохода на републиката.

Четири автобуса на фирмата на Миролюб Столарски стояли 7 часа на Сливница, тъй като пътят за Калотина бил блокиран. Причината - леки автомобили, които нарушили забраната за преминаване, задръстили пътя и снегорините не можели да почистят.

Миролюб Столарски, предс. на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт: Натовари ни с допълнителни разходи някъде около 30 000 лева минимум. Казвам това са преките разходи, защото ние през нощта наехме автобуси, които да вземат, примерно в Бургас не можеше да стигнат, 3 автобуса ни останаха в Бургас, пращахме допълнителни автобуси да вземат пътниците от Сливен насам за Дортмунд и Западна Европа.

Транспортните фирми няма как да потърсят компенсации за загубите си и те ще си останат за тях.

Няма механизъм, по който да бъдат компесирани. Добрата новина е, че вече всички автомагистрали са отворени за движение на тежкотоварни автомобили и автобуси, което е около 80% от трафика, който превозваческите фирми осъществяват в България. Остава само да се отпуши движението и в Шумен и Монтана, където все още има спрени автомобили.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Езерото в парк „Бачиново край Благоевград замръзна
Езерото в парк „Бачиново" край Благоевград замръзна
​От БСП обвиниха ГЕРБ, че искат да заметат следите от управлението си
​От БСП обвиниха ГЕРБ, че искат да заметат следите от управлението си