НОВИНИ

Томислав Дончев: Основният проблем в момента е способността някой ясно да поеме отговорност

Последното писмо на г-н Анер до мен е най-доброто, което България е получавала, заяви министърът по управление на средствата от Европейския съюз Томислав Дончев в студиото на Панорама.

томислав дончев основният проблем момента способността ясно поеме отговорност
bnt avatar logo
от БНТ
22:18, 04.06.2010
Чете се за: 09:32 мин.
У нас
Последното писмо на г-н Анер до мен е най-доброто, което България е получавала, заяви министърът по управление на средствата от Европейския съюз Томислав Дончев в студиото на Панорама. В предишните писма, за съжаление, имаше коментари, свързани с корупция, имаше спрени пари, има конкретни констатации, свързани със скоростта на движение на процесите, с капацитета на конкретни отделни звена. Спрямо предишни периоди сега процесът е ускорен по усвояване на средствата с около 7 пъти. Когато казваме, че процесите се движат бавно - това е спрямо собствените ми амбиции, поясни министър Дончев. Те трябва да се движат много бързо, защото това не е просто разпределение на пари, това е налагане и изпълнение на национални и европейски политики. Проблемът не един, не са и два - това е свързано с нивото на административните структури в страната. Ние нямаме специален проблем със звената, които управляват европейски пари - това вероятно са най-добрите звена в държавната администрация. Проблемът е цялостното ниво на администрациите, подчерта Томислав Дончев. Основният проблем в момента е способността някой ясно да поеме отговорност. Това е проблемът с 44-те подписа. 44 подписа е опит да се избяга от отговорност, да се размие, да има пълна дисперсия и в един момент да не е ясно кой точно е одобрил разхода.

ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ИНТЕРВЮТО

Водещ:
Ще ви кажа защо - всички искат от вас. Е, там за жени и разводи няма проблем, но всички искат от вас много и включително да доставите единствените свежи пари по време на криза. И доставяте ли ги?
Т. Дончев: Не е точният термин доставяне. Европейските пари се движат по сложни коридори и това са сложни процеси. Ако може да ги илюстрираме, това е една много голяма и много тежка машина с много фини, крехки, чупливи части. Тази машина точно сега трябва да върви много добре. Трябва да внимаваме да няма пукнатина в някоя част, защото това може да счупи цялата машина. Тази машина известно време беше счупена, дълго време беше спряла, сега се движи. Задачата е да се движи колкото може по-бързо, защото има нужда от работата й.

Водещ: Добре, обаче не се ли появиха пукнатини? Идват сигнали от Брюксел, вие как тълкувате тия сигнали? Имам предвид писмата на Дирк Анер от дирекция "Регионална политика". Дали нещата не вървят, дали има вече пукнатина и какво точно не върви?
Т. Дончев: Ако имате предвид последното писмо на г-н Анер до мен, това е най-доброто писмо, което България някога е получавала.
Водещ: Айде бе.
Т. Дончев: Направете сравнителен анализ между всички писма, да кажем, от 2007, 2008 година насам, това последно писмо категорично е най-доброто писмо, което България е получавала.
Водещ: Представям си какви са били предишните.
Т. Дончев: В предишните писма за съжаление имаше коментари, свързани с корупция, имаше спрени пари. Тук има конкретни констатации, свързани примерно със скоростта на движение на процесите, с капацитета на конкретни отделни звена. Всъщност, ако трябва да бъда честен, аз бих могъл да се подпиша по една голяма част от констатациите на г-н Анер.

Водещ: Добре, той не казва ли, че има забавяне и сега, в момента?
Т. Дончев: Забавяне спрямо най-високите цели.
Водещ:
Т.е. в момента, докато ГЕРБ управлява, има ли забавяне, или не?
Т. Дончев:
Спрямо предишни периоди процесът е ускорен с пъти, около 7 пъти.
Водещ:
Сигурен сте в .. .
Т. Дончев:
Съвършено сигурен.
Водещ:
Къде е проблемът обаче?
Т. Дончев:
Когато казахме, че процесите се движат бавно, тук трябва да уточним, че те се движат вероятно бавно спрямо собствените ми амбиции, вероятно и с предвижданията на комисията. Те трябва да се движат много бързо, защото това не е просто разпределение на пари, това е налагане и изпълнение на политики - и национални, и европейски политики. Разбира се, няма да коментирам колко е важно точно по време на криза вливането на такава свежа кръв в икономиката. Проблемът не е един, не са и два. Ако може да ги обобщим, това е свързано с нивото на административните структури в страната. Откровено казано, ние нямаме специален проблем със звената, които управляват европейски пари. Това вероятно са най-добите звена в държавните администрации.

Водещ: Да, и вие им плащате доста.
Т. Дончев: Не бих казал доста. Разликата спрямо консултантския бранш е от порядъка на пъти. Това са най-вероятно най-добрите звена в българските администрации, проблемът е цялостното ни ниво на администрациите. И тук не говоря за пътя на документа, тук говоря за нещо друго, което е основният проблем в момента - способността някой ясно да поеме отговорност. Това е проблемът с 44-те подписа. 44-те подписа е опит да се избяга от отговорност, да се размие, да има пълна дисперсия и в един момент да не е ясно кой точно е одобрил разходът например.
Водещ: А не са ли просто уплашени тези хора, не ги ли плашите в момента? Виждат какво се случва с някой друг чиновник, просто не искат да подписват.
Т. Дончев: Определено има нива на ступор, да го наречем, в администрациите, но те, мисля че са придобивка от последните месеци. Първите подобни процеси се наблюдават, да кажем, отпреди 2 години, свързани с всички големи скандали, свързани с неправомерно разходване на средства от Европейския съюз. Но процесът е много по-дълбок и е много далеч от политическата конюнктура. Това е нивото на администрациите от последните 20 години, вероятно и по-голям период.

Водещ: Ама, като всеки плюе по администрацията, г-н Дончев, то така ще е, защото тя е виновна за всичко. И отгоре на всичко, аз пак питам, не е ли в момента тонът на това, че всичко е по някакъв начин сгрешено, да плаши този тон тези хора?
Т. Дончев: Само за момент. Когато си говорим за плюене по отношение на администрацията, трудно ще намерите по-голям привърженик от мен, че всяка институция трябва да има институционална памет, че трябва да се пазят добрите, съвестни и професионални служители. Освен това, когато говорим за проблем на администрациите, това не е проблем на администрациите, това е политически проблем. Това означава, че до момента не е имало политическо ръководство, което може да създаде един нормален административен апарат в страната. Това не е проблем на самите администрации, това е политически проблем.

Водещ:
Има и друг проблем, т.нар. съфинансиране. Малко хора знаят, че да вземеш европари, трябва да дадеш и български, трябва да ги осигуриш от държавния или от общинския бюджет. Това възможно ли е сега, когато е криза?
Т. Дончев: На първо място, до момента по относително малък брой проекти има съфинансиране. По-голям проблем според мен към момента е т.нар. авансиране на проектите, т.е. авансовото плащане на средствата. Ние сме длъжни, имаме подобен ангажимент, за всеки от проектите, в т.ч. и изпълняваните от общини, които са демократични институции точно в този момент, да въведем съфинансиране и това е не за да икономисаме средства от централния бюджет, а както е посочено в последното писмо на г-н Анер, което с вас коментирахме, че ние трябва да създадем у бенефициентите, тия, които получават финансиране, чувство за собственост и за отговорност. Освен това, когато някой трябва да съфинансира един скромен, 5 процента или 10 процента от следващата година, проект, тогава той много внимателно определя обекта на инвестицията и, ако щете, каква ще е стойността на конкретния обект - силно дисциплинираща мярка.

Водещ: Аз съм съгласен, ама пари има ли и как ще се справят някои бедни общини? Те трябва да заложат майка си и баща си, за да съфинансират проект.
Т. Дончев: Авансирането на проектите до голяма степен, говорейки за общини, се осигурява от фонда ФЛАГ, който предоставя нисколихвени кредити на общините. Към момента в случаите, когато ще е необходимо съфинансиране, в момента се водят разговори, разчитам съвсем скоро да имаме решение да използваме фонда ФЛАГ и за тази цел. Между другото най-сериозният проблем, свързан със съфинансирането, е този, който обикновено убягва - това е съфинансирането в големите проекти, които генерират приходи. Има такава категория проекти и това са проектите във водния сектор, по отношение на жп инфраструктурата и т.н. На база на това, че проектът генерира приходи, там има т.нар. запълване на финансова дупка, свързана с приходите в бъдещи периоди. И там се очертава едно съфинансиране в много големи размери. Факт - ние трябва до края на тази година, най-късно до началото на следващата, но по-скоро до края на тази година да бъде намерен инструментът, с който да помогнем на всички бенефициенти, които ще. . . те още нямат, които ще имат подобен ангажимент. Става дума и за общините, става дума и за конкретни бенефициенти като Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Водещ: Като казвате ние, какво ще постигнете, като министър без министерство? Искате ли още власт?

Т. Дончев:
Преди малко се пошегувах, че не знам дали един министър да има министерство това помага или пречи. Ако сте обърнали внимание на постановлението на Министерския съвет, което урежда детайлно правомощията ми, те са свързани основно с координацията между всички звена в системата. Мисля, че имам необходимия инструментариум и правомощия да си върша добре работата. Освен това, ако някой следи процесите в дълбочина, на ниво детайл, първите резултати вече се усещат.

Водещ: Какво обещавате обаче до края на мандата и до края на годината?
Т. Дончев:
Определено обещанията не са ми стихията. Предпочитам да се отчитам с конкретни факти какво се е случило. Но да кажем един конкретен ангажимент: ако към момента плащанията са 4 процента от всички алокирани суми, аз мога да поема ангажимента до края на годината, обръщам внимание, плащанията от началото на 2007 година, 1 януари, ако до момента са 4 процента, до края на годината да бъдат двуцифрено число, и то не обезателно 10.

Водещ:

Да де, ама тук влизат и стари проекти, които, да речем, правителството на г-н Станишев е започнало и просто сега са започнали плащанията, или бъркам?

Т. Дончев:
Това е тема на много детайлен и интересен разговор. Огромната част от договорените средства и около три четвърти от разплатените са се случили в последните 8 месеца.

Водещ:
Така ли е?
Т. Дончев:
Ако искате, мога да ви поканя и заедно да разгледаме данните, които генерира системата ИСУН, която е единственият легитимен механизъм, който показва темпа на договаряне и темпа на разплащане.
Водещ:
Аз ви вярвам. Искам да видя и г-н Станишев дали ви вярва. Много интересно, че вие утре ще се занимавате точно с това на ваш пленум.

Сергей Станишев:
Утре няма да се занимаваме точно с това, но ще се занимаваме с тази тема, защото тя буди много сериозно безпокойство.
Водещ:
Какво от това, което каза министърът, не приемате?
С. Станишев:
Това, което приемам, е неговата квалификация и определения за състоянието на ступор в администрацията, и това е много тревожно.
Водещ:
Той каза обаче, че не е от вчера това, а постоянно.
С. Станишев:
Тук моето мнение се разминава, защото факт е, беше създадено голямо напрежение в администрацията още 2008 година, най-вече в резултат и на вътрешнополитически, бих казал, натиск, и в резултат на реакции на Европейската комисия. Но сега този процес и това състояние се задълбочава в последните месеци, след изборите. Мога да го кажа категорично, дори много лоша индикация е, че най-разпространеният виц в администрацията е, че всеки подпис води към затвора. Какво очаквате от администрацията, която е набедена за корумпирана, за лоша, неефективна, и това са послания от правителството, не от г-н Дончев. Той е заинтересован тя да работи, защото това е част от неговата работа.

Т. Дончев: Съдейки по темповете, с които се движат процесите, ако говорим за ступор, към момента, мисля, че той е по-малък от когато и да било, съдейки по темповете. Освен това мисля, че всеки добросъвестен, честен служител в администрацията няма от какво да се притеснява, напротив. Съгласете се, че ние не може да толерираме в държавните администрации да има не само недобросъвестни служители, а и такива, които са в конфликт на интереси или които се занимават с откровени злоупотреби. Покъртителен е текстът на една подписка, която получих преди около месец и половина. Ставаше дума за едни служители, които бяха лишени от бонуса си от втората заплата, която ползват всички служители, които работят с европейски пари. И там имаше следният вопъл - не можем да разберем защо са ни отрязали двойната заплата, при условие че сме били на работните си места и не сме свършили нищо незаконно.

С. Станишев:

Добре е да се знаят действително нещата съвсем точно. Ако говорим за динамика на усвояване, тук по данни на бюджетната комисия на Европейския парламент България от есента на миналата година досега е паднала на 14 място по оперативните програми.. .(не се разбира - бел.ред.) 26 място. . .

Водещ:
Каза г-н Дончев, че се е увеличила 7 пъти.
С. Станишев:
. .. като темп и като класация по сравнение с другите страни. Каза г-н Дончев, че това е една машина, която работи достатъчно сложно. Без съмнение. Тази машина обаче беше започнала да набира темп и това се случва във всички страни, но с различна скорост.

Водещ:
Добре, паднала ли е, или се е увеличила?
С. Станишев:
Това означава, че другите ни изпреварват и нашето движение не е достатъчно бързо.
Водещ:
Г-н Дончев, паднала ли е, или се е увеличила?
Т. Дончев:
Аз разбрах, че утре въпросът ще бъде детайлно дискутиран в БСП, дано се намери някой да обясни на Станишев. . .добре, нека да бъде в неделя, да обясни на г-н Станишев какво отразяват данните от бюджетната комисия. Те отразяват междинните плащания, което означава, че отразяват едно състояние отпреди година, отпреди година. А иначе за по-голяма илюстративност. . .

С. Станишев: Мненията им от есента.. .
Т. Дончев: . . . за по-голяма илюстративност, аз не обичам такива сравнения. Имаше един от заместник-директорите на агенцията "Пътна инфраструктура", който каза, че асфалтът няма цвят. Той не е червен, син, жълт или някакъв друг. Аз не обичам да деля процесите обезателно по политически признак, но от тая графика е съвсем ясно видно. . .
Водещ: Кое, какво е видно?
Т. Дончев:
. . . темпът на договаряне и темпът на разплащане.
Водещ:
Какво е синьото?
Т. Дончев:
Синьото, това е сегашното правителство.
Водещ:
Г-н Станишев, не се ли опитвате да прехвърлите темата, която беше най-болезнена за вашето правителство, върху главата на сегашното?
С. Станишев: Чакайте. Първо, имаше проблеми през 2008 година, никой не ги е отричал. Точно затова беше създаден постът вицепремиер с много ясни пълномощия, който свърши огромна работа и към лятото на миналата година бяха контрактувани близо 4 милиарда лева проекти по оперативните програми. За една година се направи голяма промяна. Впрочем и не малка част от блокираните по-рано средства бяха деблокирани, например по "Люлин" преди изборите, по автомагистрала "Люлин". Какво е състоянието сега? Г-н Дончев показва едни данни. Естествено е, че като има контрактувани огромен обем договори, е редно да се разплащат. И огромният проблем в момента в България е липсата на национално съфинансиране и бавното усвояване на средствата.

Водещ:
Е, това нали го коментирахме.
С. Станишев:
Ами, това се казва и в писмото на г-н Дирк Анер. Впрочем и контрактуването не се ускорява много. Аз ще ви дам следните данни: според бюджета за тази година се планира да се усвоят около 2 милиарда и половина лева, нали, от европейски средства.

Т. Дончев:
Да кажем.
С. Станишев:
Към момента са разплатени около 500 милиона, като близо половината са от проекти по ИСПА и Шенген, в общи линии стари проекти, които са направени. Т.е. минали са около 40 процента от времето. От новите, от оперативните програми са усвоени твърде малко средства в момента дори съобразно амбицията, която е заложена в бюджета за тази година. Накратко казано - за да усвоим 100 процента от средствата за оставащото време, ние трябва няколко пъти да вдигнем месечното усвояване от сегашното състояние и БСП е предложило, в т.ч. немалко конкретни мерки в подкрепа на г-н Дончев като министър. Например националният фонд, има едно явно противоречие. Министър Дянков като финансов министър се старае да направи по-малък бюджетен дефицит. Затова мачка и бави разплащанията и националното съфинансиране, тук впрочем и европейските преводи. И по този начин се спестява 1 лев, но губи 4 лева, които биха влезнали по-бързо в българската икономика, защото каквото и да се говори, 10 месеца след началото на управлението нивото на усвояване за България все още е отчайващо ниско.
Водещ: Добре.
Т. Дончев:
Аз очевидно пак трябва да покажа графиката, включая шарката за договарянето.
Водещ:
Последна, да, последна реплика и започваме с г-н Станишев друг разговор. Отговорете на това, за да завършим тук. После вие ще можете да репликирате г-н Станишев.
Т. Дончев: Г-н Станишев може ли да каже към края на мандата на неговото управление какъв е процентът от цялата алокирана сума на неразплатените средства?

С. Станишев:
Около 1,26 процент.
Т. Дончев:
Към момента колко е процентът?
С. Станишев:
Четири процента.
Т. Дончев:
Мисля, че коментарът е излишен.
С. Станишев:
Къде са седемте ви пъти?
Т. Дончев:
Към момента на месечна база, към момента на месечна база темпът на разплащане е 7 пъти по-висок спрямо миналата година, темпът на договаряне е 1,5 пъти.
С. Станишев:
На месечна база днес ви показаха, г-н Дончев, в парламента много точна графика, когато месечното разплащане най-много пада през октомври и ноември, след това февруари и март, и то това е такава динамиката. Хората не разбират от това, което вие говорите.
Т. Дончев:
Очевидно четем цифрите както дяволът евангелието. Това е малко като данните от бюджетната комисия, които отразяват период от една година назад.
Водещ: Добре, приключваме тази тема. Можете да репликирате г-н Станишев по-късно по друга, но искам да проведа с него един разговор.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Производството на коли по времето на ковид: Отговарят ли автомобилите на официалните характеристики?
Производството на коли по времето на ковид: Отговарят ли автомобилите на официалните характеристики?
21:38, 21.07.2024
Чете се за: 03:27 мин.
Инцидентите с тротинетки в Бургас са се увеличили двойно
Инцидентите с тротинетки в Бургас са се увеличили двойно
20:50, 21.07.2024
Чете се за: 03:05 мин.
Кражба на спестявания на възрастни хора от старчески дом остава безнаказана
Кражба на спестявания на възрастни хора от старчески дом остава безнаказана
20:30, 21.07.2024
Чете се за: 03:17 мин.
Депутати предлагат мерки за ограничаване на схема за източване на НОИ, известна като "френска безработица"
Депутати предлагат мерки за ограничаване на схема за източване на НОИ, известна като "френска безработица"
20:21, 21.07.2024
Чете се за: 04:00 мин.
Опасно близо: Само на 600 метра от българската граница е пожарът, който бушува трети ден в Гърция
Опасно близо: Само на 600 метра от българската граница е пожарът, който бушува трети ден в Гърция
19:16, 21.07.2024
Чете се за: 04:05 мин.
Състоянието на пострадалия при пожарите в Сакар млад доброволец вече е стабилно
Състоянието на пострадалия при пожарите в Сакар млад доброволец вече е стабилно
19:02, 21.07.2024
Чете се за: 00:37 мин.
Доставиха първите фургони във Воден за най-пострадалите хора
Доставиха първите фургони във Воден за най-пострадалите хора
18:59, 21.07.2024
Чете се за: 05:00 мин.
Два испански самолета се включиха в борбата с огъня в района на с. Воден
Два испански самолета се включиха в борбата с огъня в района на с. Воден
18:54, 21.07.2024
Чете се за: 00:30 мин.
Чешки хеликоптер спаси от огнено бедствие пловдивското село Скутаре
Чешки хеликоптер спаси от огнено бедствие пловдивското село Скутаре
17:40, 21.07.2024 (обновена)
Чете се за: 02:22 мин.
Добрият пример: Мъж от Несебър дарява обзаведена мобилна къща на пострадалите от село Воден
Добрият пример: Мъж от Несебър дарява обзаведена мобилна къща на пострадалите от село Воден
17:22, 21.07.2024
Чете се за: 00:57 мин.
Километрично задръстване на пътя Созопол - Бургас
Километрично задръстване на пътя Созопол - Бургас
17:02, 21.07.2024
Чете се за: 00:22 мин.
В Русе беше осветен каменен кръст в памет на жертвите на арменския геноцид
В Русе беше осветен каменен кръст в памет на жертвите на арменския геноцид
16:24, 21.07.2024
Чете се за: 01:15 мин.
Топ 24
Най-четени
Алекс Алексиев: Инцидентът с флотилията не беше случаен, това беше една провокация
Алекс Алексиев: Инцидентът с флотилията не беше случаен, това беше една провокация
Сергей Станишев: От 1996 г. не е имало актуализация на бюджета
Сергей Станишев: От 1996 г. не е имало актуализация на бюджета