Насилието в интернет се контролира все по-трудно, а проявите му в реалния свят се увеличават, отчитат специалистите, които се занимават с проблемите на децата. И подчертават колко е важна ролята на свиделите, които са въвлечени в това насилие. Именно те могат да предотвратят конфликта.
Троянска война може да започне от една ябълка - въпросът е как ще завърши - така психологът Младен Владимиров коментира инцидентът от Пловдив. И обяснява, че младежите живеят в две паралелни реалности - в дигиталния и в реалния свят - и все по-често конфликти от интернет намират своето решение в реалността.
Младен Владимиров - психолог: Лошото обаче е, че кибер-тормозът и всичко, което се случва в дигиталния свят е трудно за контролиране, трудно е за превенция - все по-непознати за нас възрастните.
Важна е и ролята на свидетелите - тези, които са били повикани да присъстват на меренето на сили.
Младен Владимиров - психолог: Всеки един конфликт е като една люлка, на която се седи от двете страни и по-тежкия ще повдигне другия. Всичките тези, които са били повикани като помагачи на едната или на другата страна е трябвало да потърсят помощ, а не да отиват и да тръгват към самоуправство.
Инцидентът поставя на дневен ред и друг проблем - лесното сдобиване с оръжие.
Младен Владимиров - психолог: Когато един младеж е конфликтуваща страна и когато е неуверен в собствените си сили и потенциал, той ще вземе такова оръжие и ще го използва, за да изравни силите.
От МОН увериха, че всеки ден следят всички случаи на агресивни прояви в българските училища. Информирани са и за случилото се в Пловдив.
Мария Гайдарова - заместник-министър на образованието и науката: Изчакваме, защото детето не е пострадало, но е факт, че се е случило. Друг е въпросът бих задала аз - от къде идва възможността едно такова дете в извънучебно време да разполага с оръжие и тука дебатът е извън нашето министерство.
Докато дебатът остава извън Mинистерството на образованието, всеки такъв случай ще провокира все една и съща дискусия. Време е експерти, специалисти, психолози и учители да търсят решение на подобни проблеми, а не да бягат от тях.