НОВИНИ

След изчезнал код: Има ли риск за толсистемата?

Тихомир Игнатов
от Тихомир Игнатов
21:00, 01.09.2023 (обновена)
Чете се за: 04:15 мин.
У нас
Слушай новината

Има ли риск за толсистемата, след като регионалният министър обяви вчера, че е изчезнал изходният код на системата? Случаят е препратен към ДАНС.

Оказва се, че от 2019 година насам не е ясно кой и как е отговарял за съхранението им.

Според вътрешна проверка на "Пътната агенция" изходният код на толсистемата е предаден от изпълнителя на възложителя с приемо-предавателни протоколи на CD диск и USB преносима флаш памет през 2018 и 2019 година.

"Общо взето това е сърцето на цялата програма. Практиката е да се продаде всичко на купувача, на клиента. В същото време много от компаниите ползват бекъп. Имат резервно копие, ако нещо се случи да могат да реагират", заяви Никифор Стоянов, ИТ експерт.

Оттогава следите на изходния код се губят. Според ИТ експерти човекът, който го притежава, може да променя неговата функционалност.

"Може да се инсталира на наш сървър и да се използва, ако ние имаме камери и нещата, за които е пригодена програмата, може да си направим нещо, което работи по същия начин", допълни Никифор Стоянов.

Оказва се, че за липсата на кодовете се е знаело още през 2021 година, разказва бившият министър на електронното управление Божидар Божанов. Според Божанов те трябва да се съхраняват в конкретна система на министерството.

"Аз бях задал въпрос на служебния министър дали този код е наличен, тъй като докато бях министър също установихме, че АПИ не знаят точно къде е кодът. Отговорът на служебния министър беше, че кодът е бил предаден. Министър Цеков с ДАНС в момента трябва да установят кога го е имало, кога го е нямало", коментира Божидар Божанов, бивш министър на електронното управление.

Изходният код е това, което описва начина, по който работи даденият софтуер и има връзка с отчитането на толдекларациите и проверките за наличие на винетка например. Според Божанов липсата му създава няколко риска.

"Единият е, че държавата не може да надгражда сама цялото това нещо. Не може да го одитира в пълнота. В хипотеза - прекратяване на дейността на изпълнителя, по света фалират фирми, тогава държавата ще остане с нещо, което никой няма да може да поддържа повече. Толсистемата няма да спре утре, същият този казус се среща и в други държавни системи, трябва да има адекватен подход", добави Божидар Божанов.

Според регионалния министър последното предаване на програмни кодове е било през 2019 година, когато тогавашният шеф на АПИ Георги Терзийски официално получи ключа за толсистемата от австрийската компания изпълнител. По телефона Терзийски обясни, че кодовете са предадени и приети със съответните протоколи.

"Кодовете бяха предадени и се съхраняваха по определения ред. Това мога да кажа само. След като са предадени в Агенцията се съхраняват от служители на толуправлението", заяви Георги Терзийски, бивш шеф на АПИ.

БНТ: Как си обяснявате изчезването?

"Нямам обяснение. След нашето освобождаване имаше прекалено голямо текучество, включително в управителните тела на толуправлението", каза още Георги Терзийски.

В рамките на деня от "Пътната агенция" не отговориха на отправено запитване на "По света и у нас" относно направената вътрешна проверка по случая.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Караманджуков пред БНТ: Ще направим всичко по силите си да направил добри мачове в Европа и да излезем от групата
Караманджуков пред БНТ: Ще направим всичко по силите си да направил добри мачове в Европа и да излезем от групата
БФС утвърди програмата за деветия кръг, ЦСКА посреща ЦСКА 1948 в Деня на София
БФС утвърди програмата за деветия кръг, ЦСКА посреща ЦСКА 1948 в Деня на София