Големите търговски вериги, в които вносните стоки преобладават, са превзели родния пазар и смачкват българския производител. Това казаха от съюз "Произведено в България". Според тях, родното производство постепенно замира и спешно трябва да се вземат мерки това да не се случи. Първата от тях е да заработи европейският документ "small business act", чиято цел е да защитава родното производство от подобни нелоялни търговски практики.В последните години големите търговски вериги сякаш са на всяка крачка. Без да се усетим, пазарът у нас бе превзет от тях и от вносните стоки, които основно предлагат. Така почти не остана място за родния производител.
"Ние трябва да разберем, че вносът представлява износ на национален доход. Ние изнасяме пари и подкрепяме чужди социални системи. Например, правим пенсиите на чужденците по-високи и по-стабилни, за разлика от нашите", обясни Лукан Луканов - председател на ИБ на УС на "Произведено в България".
От съюз "Произведено в България" съзират явен картел между търговските вериги, които договаряли промоциите си и отношенията с доставчиците, без диалог с родния производител.
Димитър Луканов, чиято фирма произвежда козметика, също казва, че пазарът за родни стоки е доста свит и той успява да реализира около 40% от произведеното. За останалото търси варианти. "Тези, които са добри в това, което правят, със сигурност имат много варианти. Европейският пазар е достатъчно голям. В последните години се отваря за български стоки", сподели той.
Първата крачка за насърчаването на родното производство от съюз "Произведено в България" посочват прилагането на акта за малкия и среден бизнес, който е подписан през 2008 година, но никой не му обръщал внимание. Целта му е да защитава бизнеса от нелоялните практики на големите търговски вериги и не само. Основните точки от документа трябва да залегнат в програмата на бъдещото правителство, е препоръката на съюза.
Автор: Диляна Здравкова