Около 10 млн. евро са били загубите на българските превозвачи от блокадата за близо 3 седмици на гръцката граница миналата година. Никой досега не се е наел да изчисли точно колко са били загубите на цялата българска икономика – на търговия, промишленост, туризъм. Нито България, нито някоя от потърпевшите фирми е получила някаква компенсация за пропуснати ползи. Какво се случи тогава?
Около 10 млн. евро са били загубите на българските превозвачи от блокадата за близо 3 седмици на гръцката граница миналата година. Никой досега не се е наел да изчисли точно колко са били загубите на цялата българска икономика – на търговия, промишленост, туризъм. Нито България, нито някоя от потърпевшите фирми е получила някаква компенсация за пропуснати ползи. Какво се случи тогава?
Според Националното сдружение на българските превозвачи след куп писма до ЕК, протестна нота до Гърция и официални извинения с вдигането на блокадата миналата година нещата затихват предизборно и не се стига нито до санкции, нито до компенсации.
Красимир Лалов – заместник-председател на Националното сдружение на превозвачите: "Никой от нашите представители в ЕК не продължи, поне да натрупаме опит, да действа по въпроса. Дойдоха избори, дойде новото правителство и за жалост дойде отново януари."
Защо не се стигна до компенсации миналата година? Ето отговорът на тогавашния министър по европейските въпроси Гергана Паси : "Миналата година с комисар Ферхойген стартирахме процедурата, беше изпратено писмо до гръцката страна и още преди да се получи отговора блокадата беше стопирана. И може би поради това съвсем естествено не започна разговорът за търснене на компенсации за причинени щети. Опитът ни преди година показа, че самото европейско законодателство е твърде бюрократична процедура, която много често не решава проблема, а го маркира."
Красимир Лалов припомни, че тогавашните управляващи са посъветвали потърпевшите фирми да заведат сами съдебни искове срещу гръцката страна, за да си търсят обезщетения.
Красимир Лалов – заместник-председател на Националното сдружение на превозвачите: "След консултация с водещи юристи те ни обясниха че това не може да се случи."
Репортер: "Какво не може да се случи?"
Красимир Лалов – заместник-председател на Националното сдружение на превозвачите: "Че нашата теза в съда няма да издържи, защото с тези документи ние не можем да докажем престоя си, тъй като официално Гърция не е затворила границата си. За жалост и този път не се предприе нещо, което да доказва, че тези камиони са стояли точно на границата и е имало неофициален форсмажор."
Това, което е трябвало да се направи тази година, според превозвачите, е Гранична полиция да заверява на КПП-та документите на ТИР-те с посочване на датите и часовете на престой. След запитване на "По света и у нас" до Гранична полиция на Кулата превозвачите бяха посъветвани да се обърнат официално към транспортното и към вътрешното министерство, от там да се определи съответната процедура, да се уточни кой и какъв документ точно ще трябва да издава и т.н., и т.н.
Според потърпевшите от блокадата на границата, май по–сигурно е, че ще "получат от умрял писмо", а ако и сега не се стигне до санкции на гръцката страна, най–сигурното е, че ще дочакат пак следващата блокада.