GPS-устройства, монтирани на дизеловите локомотиви в БДЖ, слагат крайна кражбата на нафта от държавната железница. Мярката беше официалнообявена днес от министъра на транспорта Александър Цветков. До краяна месеца контролиращите уреди ще бъдат поставени на всичките 138локомотива с дизелова тяга.
GPS-устройства, монтирани на дизеловите локомотиви в БДЖ, слагат край
на кражбата на нафта от държавната железница. Мярката беше официално
обявена днес от министъра на транспорта Александър Цветков. До края
на месеца контролиращите уреди ще бъдат поставени на всичките 138
локомотива с дизелова тяга.
GPS-системата струва 220 хил. лева. От ръководството на БДЖ заявиха, че ще изплатят сумата за една година на равни вноски, а самата инвестиция ще изплати себе си за месец.
Годишният разход на БДЖ за гориво е около 26 млн. лева. Анализите сочат, че с контрола на GPS-те той ще се свие с близо една четвърт. Новата система не само ще спре кражбите на гориво, но и ще оптимизира маневрената дейност на дизеловите локомотиви.
Системата обновява през 30 секунди всички данни за движението на локомотива, местоположението му и за оборотите на двигателя. Чрез GPS-устройствата се елиминира възможността за всякакви манипулации по резервоарите.
По думите на министър Цветков, уредите ще бъдат проверявани ежедневно за външно въздействие при ежедневните технически прегледи на локомотивите. За миналата година 29 души са уволнени от БДЖ за кражба на гориво, още няколко десетки са наказани за по-дребни злоупотреби.
Александър Цветков, министър на транспорта, информационните
технологии и съобщенията:
- С тези устройства се изключва намесата на човека и възможността да бъде източвано гориво. За никого не е тайна, че през тези 20 години е откраднато огромно количество гориво от локомотивите на БДЖ, вероятно
едно Охридско езеро е източено за тези 20 години.