Идеите на Ерик Ериксън
Ерик Ериксън: Теория на психосоциалното развитие
Ериксън описва живота като поредица от 8 психологически етапа. Всеки етап има свой основен „вътрешен конфликт“, който човек трябва да реши. Успешното преминаване през тях води до изграждане на здрава и стабилна личност.
За тийнейджърите (12–18 г.):
Идентичност vs. ролева обърканост
Какво означава това?
В този период младежите започват да си задават въпроси като:
- Кой съм аз?
- На какво държа?
-Къде ми е мястото сред хората?
Те експериментират с роли, външен вид, поведение, групи, стил на обличане и дори мечти за бъдещето.
Ако успеят да изградят стабилна представа за себе си → развиват увереност и посока в живота.
Ако се объркат или са под силен външен натиск → може да се появи несигурност, тревожност, бунтарство или изолация.
- Пример: Момиче, което се колебае дали да следва музика, защото родителите ѝ искат да стане лекар, може да изпитва вътрешен конфликт между "собствения Аз" и "очакванията на другите".
Ерик Ериксон – „Идентичност срещу роля объркване“
Това е етап от развитието на личността в тийнейджърските години (12–18 г.).
Основният въпрос: "Кой съм аз?"
Ако младежът получи подкрепа, той изгражда стабилно чувство за себе си.
Ако не – може да се чувства изгубен, да сменя често стилове, групи, интереси, без увереност.