Със заповед на вицепремиера и министър на туризма Марияна Николова се въвеждат единни правила за противоепидемични и санитарни мерки в курортите по повод предстоящия зимен сезон 2020/2021 г.
Целта е всички туристически места да въведат еднакви практики, с които да се гарантират здравето и безопасността на туристите, а България да защити статута си на здравословна и сигурна дестинация.
Министерството на туризма е разработило пакет от мерки за зимен сезон 2020/2021, които следва да бъдат спазвани задължително от всички - обекти, компании, организации и лица, предлагащи туристически услуги.
Време е за здравна дипломация, заяви вицепремиерът и министър на туризма Марияна Николова на работна среща с мениджъри на зимните курорти, кметове и областни управители. В дискусията участва и главният държавен здравен инспектор доц. д-р Ангел Кунчев. Пакетът е съгласуван с Министерството на здравеопазването и е публикуван на сайта на Министерството на туризма. Пълният пакет от мерки може да намерите ТУК
При необходимост мерките ще бъдат променяни или допълвани в зависимост от епидемичната обстановка, стана ясно от думите не вицепремиера, която призова всички в сектора да са гъвкави и инициативни.
На лифта - задължително с маска
Мерките обхващат дейността на кабинковите въжени линии, седалковите лифтове и влекове. Туристите задължително трябва да покриват носа и устата си с маска или друго предпазно средство при престой в кабината и на лифт станциите.
Броят на пътуващите в закритите лифтови съоръжения може да бъде ограничаван по преценка на оператора. Кабините се дезинфекцират по график.
До 10 души в ски училищата
В ски гардеробите също е въведена специална организация за дистанция и дезинфекция, а в ски училищата групите ще са до 10 души.
Заведенията в ски зоните още по-строго ще спазват приетите указания за функционирането им в условия на пандемия от COVID-19.
Контролните органи ще бъдат напълно безкомпромисни при установяване на нарушения на правилата. Така ще защитим Зеления печат, който България получи от Световния съвет по туризъм като безопасна и сигурна дестинация. Българските курорти вече натрупаха опит в осигуряването на безопасни условия за гостите си през лятото и трябва да продължат тази практика. Благодарение на общите ни мерки в летните ни курорти нямаше нито един потвърден случай на заболял с коронавирус в местата за настаняване. Нашата цел е тази положителна тенденция да се надгради и за зимните дестинации, посочи още вицепремиерът.
Като вицепремиер и министър на туризма няма да допусна компромис, който да сложи петно върху дестинация България, както и върху целия туристически бранш, подчерта вицепремиерът и призова да се спазват трите Д – дистанция, дезинфекция и дисциплина. От думите й стана ясно, че контролът ще започне преди официалното откриване на зимния сезон.
Според доц. Кунчев туризмът е една от двете системи заедно с образованието, които се справиха добре с COVID ситуацията.
Местата за настаняване реагираха успешно. Обстановката обаче е динамична и ние до голяма степен зависим от нея. Практиката показа, че мерките работят. Няма нищо по-добро от това да отидеш в планината и да спортуваш, но всеки трябва да спазва изискванията. Благодаря за всичко, което правите, защото то е много. Готовността на зимните курорти ще е много по-голяма, отколкото на летните, каза още той.
Браншът и местната власт приветстваха и подкрепиха единните мерки на Министерството на туризма, като изразиха готовност да ги надграждат. Редица кметове предложиха допълнителни мероприятия за защита, за да могат туристите да са по-информирани за ситуацията.
Те поискаха и единна рекламна кампания за зимата, както и финансови облекчения за туристите, идващи у нас с PCR тест. Представителите на местната власт са готови да съдействат и за по-ефективната работа на медицинските екипи, които да са на място в курортите.
Представителите на курортите Боровец и Пампорово изтъкнаха положителния си опит от лятото и отчетоха, че няма нито един заболял на тяхна територия след взетите стриктни мерки. Работи се за намаляване струпването на посетители. Разработена е също онлайн билетна система с автомати, която да ограничи контактите.
Вицепремиерът Марияна Николова допълни, че министерството е откликнало своевременно на искането на бизнеса да насочи антикризисна реклама както към вътрешния пазар, така и към балканските страни. Факт са 20 телевизионни клипа, изработени с екскурзоводи от страната за българските телевизии и социалните мрежи в балканските страни. Предстои да излезе национален имиджов клип за България, кадрите за който бяха предоставени безвъзмездно от ски курортите ни, допълни тя.