Връзката образователна система - работодатели все още е твърде крехка, а в крайна сметка от това страдат и учениците, и работодателите. Спешни мерки за модернизиране на учебната програма и начини, с които бизнесът да участва в "обучението" на учениците, като им предлагат стажове например, обсъдиха днес образователният министър и работодатели.
Връзката образователна система - работодатели все още е твърде крехка, а в крайна сметка от това страдат и учениците, и работодателите. Спешни мерки за модернизиране на учебната програма и начини, с които бизнесът да участва в "обучението" на учениците, като им предлагат стажове например, обсъдиха днес образователният министър и работодатели.
Още от ученическата скамейка бъдещите специалисти трябва да се научат на основните тактики и практики на занаята, независимо какво учат, а учебните програми се нуждаят от освежаване. Стажовете трябва да станат постоянна практика, и то не само лятна. Планов прием за ключови за страната професии искат още работодателите.
Васил Велев- председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България: "Качеството, което дава професионалното образование, не е това, което бизнесът търси... И този т. нар. свободен прием всъщност води до това, че в много переспективни за страната направления има остър недостиг на специалисти."
Йорданка Фандъкова - министър на образованието, младежта и науката: "Известен е фактът, че връзката между образованието и бизнеса е крехка, ако изобщо съществува. Има специалности, които добре се запълват, има интерес към тях, в същото време има такива сфера, в които се търсят специалисти, но няма мотивация на децата да постъпват в тези специалности."
Стипендии, отпускани от работодателите, могат да са добра мотивация и биха направили някои специалности доста престижни. И въпреки известния факт, че връзката бизнес - училище е твърде крехка, все пка съществуват и добри практики.
Катрин: "Ние това лято имахме стажове в Търговско-промишлената палата - там работихме с реално счетоводство, отделно се занимавахме с реклама и всичко това е съвсем реално."
Георг: "Все пак стажът възпитава у нас качества, които ние да можем да упражняваме в реална работна среда. Много е ценно, наистина, виждаме как реално се случват нешата - как се работи, как се процедира, какви са изискванията на банките към техни бъдещи служители."
Емилия Иванова - директор на Национална търговско-банкова гимназия: "Въпреки че ние имаме 40 учебни банки, фирми - все пак конкуренцията е между деца, а там те са в реална работна среда и могат да организират начина си на поведение, начина си на мислене."
"Ученето през целия живот" пък би трябвало да е мотивацията и учителите да се включват в семинари, стажове и обмяна на опит с колегите си от реалния банков или търговски сектор. За да може веригата образование - работодатели вече напълно да се затвори.
Правителството осигури близо 25 млн. лева за "Топъл обяд" до септември 2026 г.
Полет на началника на щаба на либийската армия загуби радиовръзка над Анкара