Единият от двата Еърбъса, закупени на лизинг от предишния кабинет на стойност 44 милиона долара, в крайна сметка остава в България и ще се ползва за правителствени нужди. Другият ще бъде върнат. Това реши днес окончателно кабинетът Борисов, след като се съобрази и с мнението на правосъдното министерство, че това е най-изгодният за страната ни вариант.
Единият от двата Еърбъса, закупени на лизинг от предишния кабинет на стойност 44 милиона долара, в крайна сметка остава в България и ще се ползва за правителствени нужди. Другият ще бъде върнат. Това реши днес окончателно кабинетът Борисов, след като се съобрази и с мнението на правосъдното министерство, че това е най-изгодният за страната ни вариант.
Още в началото на управлението на новото правителство премиерът Борисов обяви сделката за еърбъсите за супер неизгодна. Основният му мотив му беше, че договорената цена от 109 млн. долара за два изплозвани самолета е прекалено висока и за тази сума могат да се купят същите нови.
Обявено беше, че най-вероятно и двете машини ще бъдат върнати, а сделката беше дадена на прокуратурата. Днес обаче транспортният министър Александър Цветков заяви, че въпреки констатираните в нея нарушения, те по никакъв начин няма да помогнат при развалянето на договора.
Ето защо според него решението на правителството да запази единия самолет, като от цената му се приспаднат платените вече суми за другия, е по-малката от двете злини. В противен случай, ако сделката бъде изцяло развалена, неустойките биха били много големи. Очаква се новото споразумение по договора да бъде подписано до дни.
Александър Цветков: "С това споразумение лизингодателят и финансиращата институция се отказват от каквито и било претенции за щети и неустойки сега и в бъдеще."
Безвъзвратно загубени за хазната обаче ще бъдат платените 1 млн. долара лихви по лизинга на Еърбъса, който ще върнем. До две седмици президентът, Нардното събрание и правителството ще могат да ползват оставащия Еърбъс. В момента местата в него са разредени и сведени до 88 от 140 възможни.
Александър Цветков: "Това ще бъде основният правителствен самолет. Ту 154 ще бъде с продължен ресурс през следващата година и ще служи за резервен самолет."
Независимо от решението за запазването на единия самолет, днес стана ясно, че преструктуриране на авиоотряд 28 предстои и съкращения там ще има. Около 80 души работят в момента в правителствения екипаж.
Правителството осигури близо 25 млн. лева за "Топъл обяд" до септември 2026 г.
Полет на началника на щаба на либийската армия загуби радиовръзка над Анкара