Проблемът с орязаните пари за висшето образование поставиха днес при откриването на новата учебна година в Софийския университет ректорът на университета проф. Иван Илчев и президентът Георги Първанов. Орязаните пари са за наука във висшите училища. Министър Фандъкова отговори, че въпреки кризата парите ще се възстановят, но само на онези университети, които правят истинска наука и вече имат готови проекти.
Проблемът с орязаните пари за висшето образование поставиха днес при откриването на новата учебна година в Софийския университет ректорът на университета проф. Иван Илчев и президентът Георги Първанов. Орязаните пари са за наука във висшите училища. Министър Фандъкова отговори, че въпреки кризата парите ще се възстановят, но само на онези университети, които правят истинска наука и вече имат готови проекти.
Професор Илчев започна речта си с думите, че държавата въпреки клетвите, че няма да пипа парите за образование тихомълком ги е намалила.
Проф. Иван Илчев - ректор на СУ: "Защото образованието е не само заплата за преподавателя, то е капиталови инвестиции, които сега са отразяни, то е модернирнизация на инфракстурата, която е спряна, то е купуването на съвременна техника, с която да правят студентите първите си стъпки в науката".
Професорът Илчев беше подкрепен от президента Първанов, според когото кризата не може да бъде аргумент за съкращаване на парите за наука и висше образование, защото тези пари трябва да се разглеждат не като разходи, а като инвестиции. И още - президентът и ректорът се обединиха, че не трябва да има уравниловка и еднакви средства за всички висши училища, а проектно финансиране на тези, които произвеждат качествен продукт.
Министър Фандъкова отговори, че парите се съкратени заради кризата и правителството иска да се дават средства само за "истинска" наука.
Йорданка Фандъкова - министър на образованието, младежта и науката:
"Аз ви уверявам, че МОМН има готовността, тя беше заявена и ще се случи да насочи допълнителни средства към онези университети, които наистина използват средствата за наука".
Министър Фандъкова днес инициира среща и с преподавателите от Факултета по славянски филологии - темата - книжовният български език. Преподавателите смятат, че матурата по български, във вид на тест, не развива езиковите умения на децата. Наизустяването на формулировки не водело до никъде, а тестът проверявал само пасивни знания.
Доц. Бойко Пенчев - зам.-декан на ФСлФ: "Учиш това, което ще ти помогне да си вземеш матурата или изпита в 8-ми клас, помниш коя е Рада, но каква е Рада, защо е, какъв е смисълът от целия този свят, който Вазов изградил - ти остава някъде абсолютно ненужно".
В училище да се обръща внимание по-голямо внимание на писането и разсъжденията, предлагат от Университета, мястото на текста, който сега се пише в матурите да е много по-голямо и да се пише есе. Според министър Фандъкова пък първо децата трябва да бъдат подготвени да създават текстове и после да искаме да ги пишат в матурата. Това означава, според нея, промяна на учебните програми и повече часове за дискусии и упражнения.
Правителството осигури близо 25 млн. лева за "Топъл обяд" до септември 2026 г.
Полет на началника на щаба на либийската армия загуби радиовръзка над Анкара