ИЗВЕСТИЯ

Моите новини
Бъдни вечер е!
Чете се за: 03:02 мин.

ЗАПАЗЕНИ

Правителственият “Ту-154М” временно спира да лети

bnt avatar logo от Цвета Младенова
A+ A-
Чете се за: 01:26 мин.
У нас

Правителственият "Ту-154М" няма да лети, докато не се изясни, защо падна полският самолет. Решението е взето вчера. Това съобщи шефът на правителствения авиоотряд 28 Пенчо Пенчев. Полетите с българския правителствен самолет всъщност са спрени от началото на месеца по организационни причини.

правителственият 154м временно спира лети

Правителственият "Ту-154М" няма да лети, докато не се изясни, защо падна полският самолет. Решението е взето вчера. Това съобщи шефът на правителствения авиоотряд 28 Пенчо Пенчев. Полетите с българския правителствен самолет всъщност са спрени от началото на месеца по организационни причини.

В тази връзка се свързахме с бившия директор на Авиотряд 28 Цвятко Луканов. Той е пилотът, който преди 2 години приземи аварийно станалият печално известен като "Куцуто Ту" български самолет. Причината за непредвиденото кацане на Азорските острови тогава беше повреда в колесника.

Тогава, при инцидента през 2008-ма, като командир на полета Лукнов избира сигурността на президента и пътниците и каца аварийно. Предпочита я пред по-малкия риск в последствие държавните мъже да бъдат извозвани с граждански авиолинии. Сега елитният командир отдава трагедията с полския "Ту-154" на пилотска грешка - да се предприеме кацане, въпреки гъстата мъгла.

Цвятко Луканов - бивш директор на Авиоотряд 28: "Основната причина за мене е мъглата. След като те са извършили 4 подхода, както разбирам, това ме кара да мисля, че самолетът е бил изправен, защото няма пилот в света, поне аз така си мисля, с неизправен самолет да се мъчи 4 пъти да кацне."

За да може да се приземи, самолетът не трябва да лети по-ниско от половин километра над пистата, още когато той се намира на 10 км. от нея. При катастрофата в Смоленск тази височина не е спазена, смятат пилоти и диспечери. Правилата за приземяване изискват при мъгла самолетът направо да се отправи към резервното летище. Защо полският "Ту" не го е направил?"

Петър Зиновиев - военен ръководител на полети от резерва: "Според мен, от големия ми опит от ситуации, които са се налагали във времето, това е пилотска грешка на базата на натиск за вземане на неправилно решение. Голяма група делегати 97 души, които са били, трябва да кацнат запасно летище, допълнителен превоз и може би са гонили даден час за определено мероприятие или среща. В един момент това създава неудобство резервното летище."

Имало ли е натиск може да се установи от черните кутии, само ако някой го е оказал гласно и то в пилотската кабина. Въпреки че във въздуха най-главен е пилотът, в самолета все пак е бил елитът на държавното и военното ръководство.

Имало ли е обаче допълнително напрежение и в полето на дипломацията? Президентът Качински не бил поканен официално от Русия за разлика от политическия му опонент премиерът Туск, който е бил там преди дни. Така едва ли някога ще разберем след един неформален отказ за държавна визита как е интерпретиран втори отказ - за кацане на летището.

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?