Марио Гаврилов:
- Добър вечер, господин Борисов.
Бойко Борисов, министър-председател:
- Добър вечер.
Марио Гаврилов:
- Похвално е, че ще строим евтино, това няма ли да бъде обаче за сметка на компромиси с качеството?
Бойко Борисов:
- Не, разбира се, защото има държавни стандарти, които се спазват. И не случайно ние сме сложили 24 часа контрол от Агенция „Пътища”, сиреч по всяко време на денонощието там ще има хора, които да контролират качеството и освен това сме се разбрали по договор - нито час, нито лев отгоре от това, което сме подписали. А и понеже дадохте пример за съседна Гърция – километър магистрала е 11 млн. евро, в съседна Румъния е 27 млн. евро, нашата е 2 млн. и 200 хил. евро километъра. Така че ние още веднъж сме доказали пред Брюксел, че ценим парите от солидарността на европейските данъкоплатци. Но не това е най-важното. Тази отсечка е погубила от 64-а година, когато е взето решение да се направи магистрала „Тракия”, хиляди жертви са дадени там, стотици българи са загинали, хиляди са станали инвалиди в тази отсечка точно – от автопроизшествия. Така че стартът ни от днес, въпреки че отново БСП чрез Младен Червеняков се опитват да бойкотират търга, като са пуснали една жалба относно строителния надзор, но не са си платили таксата от 50 лв., за да ни забавят с още няколко дни. Но просто няма да ги чакаме, ако трябва ще сложим и временен надзор, но средата на 2012 година – така, както сме обещали на българските граждани, ще имат и магистралата „Тракия”, и „Марица”, и „Люлин”, и два ЛОТ-а – това е извън обещанието, но съм сигурен, че ще стане, по Струма. Това е отсечката Сандански-Петрич и Диканите. И отделно от това - проектиране на Струма – Кресненското дефиле. И сега тази вечер завърши съвещанието – атакуваме северната тангента на София, южната дъга на София и проектирането на София – Ниш.
Марио Гаврилов:
- Много мащабни строителни планове, нека все пак обаче да чуем какво обяснява господин Червеняков, за да продължим темата, тъй като днес...
Бойко Борисов:
- Не. С извинение – няма да слушам Червеняков. Наслушал съм се от 44-а година какво казват тези хора, така че изобщо не желая да ги слушам. На вашите кадри видяхте голите ливади, поляните видяхте, на които според този човек или всички от БСП, трябваше да има магистрала. Още от 64-а година са плановете. Така че Червеняков, като затворя телефона, го пускайте колкото искате. Аз повече с комунисти няма да се занимавам. Една магистрала няма завършена по време на мандатите на всичкото това управление. Аз до 2012 –а ще го приключа. Други въпроси имате ли към мен?
Марио Гаврилов:
- Да, имам въпрос. Гарантирано ли е финансирането на тази магистрала, защото днес Вие направихте първа копка, но както сам обяснихте, ще има известно забавяне в строителството. Откъде ще дойдат парите? Изцяло ли е европейско финансирането?
Бойко Борисов:
- Първо много внимателно искам да подредите думите си. Забавяне няма, защото от днес нататък започва оразмеряването. Така че в следващите 10-15 дни ще се оразмерява, ще се подготвя трасето, камионите и багерите са на място. Така че... Какво ще каже Червеняков? Те за 4 години управление, господине, нямат строително разрешение за магистрала „Тракия”. Лъже хората, че правят магистрала. Те нямат строително разрешение. Днеска ние сме го издали от 6 министерства подписано. Какво да му слушам? Наслушал съм се. Така че двойно е гарантирано финансирането – с решение на Министерски съвет, ако, три пъти се прекръствам и съм убеден, защото сме информирали Брюксел, апликационна формула, с еврокомисаря съм разговарял, с всички, с господин Барозу, те знаят проблема на България, знаят – гинат хора по българските пътища много повече, отколкото в Европа, така че аз съм убеден, че ще имаме европейското финансиране, но сме се гарантирали и с финансиране от бюджета, ако трябва или със заем. Но съм убеден, че ние ще го направим с европейско финансиране по оперативната програма.
Марио Гаврилов:
- Казахте, че тази магистрала ще бъде пусната в срок. Какво е положението с другите магистрали? Имаше доста сериозни проблеми около „Люлин”, изчистени ли са вече?
Бойко Борисов:
- Ами кой ги създаде, да започнем, питайте Червеняков, проблемите, след като ще го включвате, на „Люлин”. Когато дойдохме на власт ни бяха оставили „Люлин” забита в планината с някакъв келяв пласт отгоре и нищо – нито мостове, нито тунели, само приказки. Така че до края на тая година с известно оскъпяване, защото три години тези хора са спали от предишното правителство, така са подписали договорите, че нищо не са направили по контрола. Да не говорим, че там аз махнах от проекта дървета за по 16 000 лева – фасадни дървета. Така че края на тази година, надявам се, ще бъдат изпълнени сроковете и по магистрала „Люлин”, като ние паралелно с това работим и с Европейската комисия и за кофинансирането да ни го признаят. Тука не би трябвало, господине, да изпускате и това че за първи път в европейската практика под 100 млн. евро проект – това е Дунав мост 2 – Европейската комисия ни разреши и ние в момента усилено строим и Дунав мост 2. Така че основните коридори, които ще донасят пари, развитие, сиреч това са вените на прогреса, това са транспортните коридори и 4, и 10 в момента ще бъдат атакувани и строени много точно. Добавям магистрала „Марица” края на юли началото на август – 32 км ще пуснем готови и атакуваме до края на мандата да изкараме - ще ни останат 2 км на самата граница. И то защо ще ни останат 2 км? Защото тези негодници години наред са допуснали да изкупят разни престъпни групировки земите около магистралата и ние сега за 2 км трябва да платим повече пари за отчуждаване, отколкото целия строеж на магистралата. Това ли ще каже Червеняков? За това ли иска да се изкаже по телевизията?
Марио Гаврилов:
- Червеняков се изказа сутринта, но нека само да Ви върна към днешната тема и днешното откриване на магистралата, според министър Росен Плевнелиев тази магистрала е най-важната антикризисна мярка, но днес социалните партньори обсъждаха и други антикризисни мерки. На Вас скъп ли Ви е вицепремиерът Симеон Дянков, който каза, че ако се вдигне ДДС той ще си подаде оставката и можем ли да считаме, че темата с вдигането на ДДС е забравена?
Бойко Борисов:
- Аз мисля, че досега много ясно съм... и всичките ми действия са такива, когато кажа дата и час на нещо, че ще говоря по тази тема и ще взема решение, то се спазва стриктно. Това че и медиите или икономисти, финансисти използваха тая една седмица да бърборят какво ли не – колко ще е ДДС-то – 22, 23, 24, 25, какво ли не чух... В сряда, след министерски съвет, след като вземем решение, защото ние сме колективен демократичен орган, тогава ще ви съобщя колко ще бъде ДДС-то.
Марио Гаврилов:
- Добре, но днес бяха обявени, че предстои много сериозно орязване на разходите към тези 10%, които вече са решени, още 10%. Променя ли се по някакъв начин правителствената философия за излизане от кризата, защото сега започваме да говорим вече за солидно орязване на разходите?
Бойко Борисов:
- Разбира се, че разходите ще се режат, защото всичко, което е паразитно, не трябва на обществото. Хиляди служители има по агенции, министерства, които не уплътняват работния си ден. Но това в сряда.
Марио Гаврилов:
- Добре, господин премиер, ако сте съгласен сега все пак да чуем какво мислят работодателите...
Бойко Борисов:
- Не, няма да слушам нищо повече, защото в сряда в 9 и половина те ще бъдат при мен, ще им съобщя това, което ще правим, защото, вижте, всяка мярка има антимярка. Винаги в България има две мнения и ако ние почнем да слушаме всички, накрая ще стигнем, мисля, че когато гледате премиера Папандреу на всички ни става жал за нашите съседи гърците. Аз няма да допусна България да се превърне в това нещо. Така че ако слушам едните отляво – държавата ще банкрутира след една година, ако слушам тези отдясно – народът ще умре или ще почнат да умират като мухи. Затова, мисля, че начинът, по който в сряда ще обявя това, което се прави незабавно и методите, с които ще го постигнем, мисля, че ще бъде най-доброто стечение в условията на криза.
Марио Гаврилов:
- Последен въпрос, понеже споменахте Гърция, която е доста неприятен пример до нас, Вие казахте, че ще предложите антикризисни мерки, които да се харесат на хората – възможно ли е изобщо това, когато виждаме какво се случва на юг от нас?
Бойко Борисов:
- Ама това е – ще дам на вашите зрители елементарен пример. Това е, когато имаш кариес или имаш тежък зъбобол, знаеш, че трябва да отидеш на зъболекар, да изтърпиш и след това да ти се оправи зъбът. Гърците не са си лекували кариеса, докато им изпаднат зъбите. В момента нормално мислещите хора разбират, че и в България, защото вие казахте дефицита... Дефицитът дойде и с близо 1 млрд., с който бяха вдигнати пенсиите от деня, в който аз дойдох на власт. Станишев вдигна пенсиите, но нито лев от това повишение не плати той. Това го плащаме ние и то в условията на финансова и икономическа криза. И това касае всички отрасли. Да, сега може би ще влезем в по-голям дефицит, но в Брюксел ние ще отидем с мерки и тези мерки са, ако дефицитът се вдига, той няма да е за сметка на пенсии и заплати да се повишават, а ще бъде за инфраструктура, за магистрали, за пътища, които да гарантират, че след две години икономиката, туризмът и бизнесът на България ще дадат такива резултати, че и пенсионерите, и работещите в бюджетните, и в частните предприятия да получат по-големи заплати. Да, сега тази година ще лекуваме зъбобола, ще лекуваме кариеса, който 20 години или последните 4, нека да говорим, от тях не сме си мили зъбите, ако щете.
Марио Гаврилов:
- Благодаря Ви за участието тази вечер.
Бойко Борисов:
- Мисля, че много образно го обясних, но нека зрителите да разберат, че в момента ние или трябва да оставим да ни изпаднат след 1 година зъбите, или трябва да си направим бели хубави зъби. Това ще направя аз.
Марио Гаврилов:
- Благодаря Ви, господин премиер, приятна вечер Ви желая.
Бойко Борисов:
- А сега може да си пуснете Червеняков, колкото искате.
Марио Гаврилов:
- Благодаря Ви. Чухте премиера Бойко Борисов – в сряда предстои финално окончателно решение по пакета антикризисни мерки и по въпроса с ДДС, и по въпроса за болничните.