Парламентът реши да няма директен автобусен превоз от столицата и по-големите областни градове до малки населени места с под 30 000 жители. Тази промяна в Закона за автомобилните превози, приета на първо четене предизвика остри спорове между депутатите на извънредното им заседание този следобед.
От Коалиция за България и Синята коалиция обвиниха ГЕРБ в лобизъм. От своя страна ГЕРБ заявиха, че промяната на републиканската транспортна схема цели да въведе ред и да спре надбягването между автобусите по пътищата в борбата им за клиенти.
С ограничението на автобусните линии до малките населени места реално се отнема правото на образование и здравни услуги на жителите им, смятат от опозицията.
Румен Такоров, Коалиция за България:
- Примерно в една област като Силистра, всичките населени места са под 30 000 и за да могат те да отидат до друг областен център, те трябва да отидат до населено място, което е 30 000 и от там да се прехвърли. Ще стане едно висене по автогарите, ще стане едно прехвърляне от автобус на автобус.
От ГЕРБ отговориха, че промяната на републиканската транспортна схема ще спре надпреварата по пътищата и ще ограничи дублирането на маршрути.
Станислав Иванов, ГЕРБ:
- Например София - Благоевград има 15 директни и 44, които са с междинна спирка в Благоевград. А крайните спирки са някъде наоколо.
В подкрепа на промяната от Атака обясниха, че БСП и ДПС се опитват да запазят статуквото и хаоса в автобусния превоз.
Павел Шопов, Атака:
- На тях състоянието на хаос им харесва, тъй като в това състояние на хаос, коалиционният партньор на БСП - ДПС има огромни интереси.
Иван Иванов, Синята коалиция:
- Всъщност, първо, което се набива на очи, че се въвежда един абсолютно дискриминационен текст - хората, които живеят в тези градове и села с население до 30 000 души са лишени от права.
От своя страна транспортният министър Александър Цветков заяви, че се касае или за неразбиране или за спекулиране на промяната и няма проблем с транспорта за малките населени места.
Александър Цветков, министър на транспорта:
- Просто се обособяват 3 отделни схеми - републиканска, областна и общинска и има синхрон между тях, така че условната граница 30 000 е между отделните схеми. Така че няма никакво ограничение нито за директни линии, няма никакъв проблем с транспортното обслужване.
Според Александър Цветков този законопроект е най-силният удар срещу сивия сектор в транспорта.