НОВИНИ

Сделка с бракувани вагони източва БДЖ

От БДЖ са източени над 16 милиона евро след катастрофата край Червен бряг преди повече от 2 години. Тогава при пожар в спалните вагони на влака София-Кардам загинаха 9 души. След трагичния инцидент железниците решават да купят по-модерни вагони. Разследване на наш екип установи, че т.нар. "нови" вагони са произведени преди повече от 40 години, но са платени на цена 5 пъти по-висока от реалната им стойност. Сделката се раздследва от прокуратурата и предстои делото да влезе в съда в началото на следващата година.

bnt avatar logo
от Иво Никодимов
19:41, 27.11.2010
Чете се за: 02:29 мин.
У нас
сделка бракувани вагони източва бдж
Снимка:

От БДЖ са източени над 16 милиона евро след катастрофата край Червен бряг преди повече от 2 години. Тогава при пожар в спалните вагони на влака София-Кардам загинаха 9 души. След трагичния инцидент железниците решават да купят по-модерни вагони. Разследване на наш екип установи, че т.нар. "нови" вагони са произведени преди повече от 40 години, но са платени на цена 5 пъти по-висока от реалната им стойност. Сделката се раздследва от прокуратурата и предстои делото да влезе в съда в началото на следващата година.

След пожара край Червен бряг, ръководството на държавните железници е
сменено. БДЖ се оглавява от Христо Монов - железничар от кариерата. Новите
мениджъри решават, че трябва да се купят спални вагони, произведени от
негорими материали. Пари за нови няма и започва търсенето на втора
употреба.

Пенчо Попов, изп. директор на БДЖ: - Първоначално процедурата е била обявено за рециклирани вагони,а тези вагони въобще не са били рециклирани, както става ясно от предишния им собственик - Германските желенци. Те заявяват - ние въобще не рециклираме вагони. Така че, тези вагони не са рециклирани.

До този извод днешното ръководство на БДЖ стига, след като проверява
декларация на доставчика на вагоните, регистрираната в Швейцария фирма
Арвекс. Установява се обаче, че доставените вагони са минали през два средни ремонта - вторият, от които през 1990 година. Така те се водят дори трета употреба.

Тези вагони - по всичко личи само са пребоядисани и е подменена дамаската
на леглата в купетата. Дори в България са монтирани вакумни тоалетни.
Вагоните са дошли у нас със старите отходници, от които всичко пада на
междурелсието по пътя. През есента на миналата година сегашният изпълнителен директор на БДЖ Пенчо Попов изпраща всички документи по
сделката в прокуратурата.

Маргарита Немска, прокурор, говорител на СГП: - В рамките на една година са изготвени и са изпълнени четири съдебни поръчки от Франция, Германия, Белгия и Унгария, в последната
дърлжава са извършени ремонти на част от вагоните, след като са закупени
от БДЖ.

Спалните вагони са купени от депо в град Хам, край Дортмунд. Там се
съхраняват бракувани вагони за скрап. Цените им варират от 20 хил. евро за
оголени до 50 хиляди евро за оборудвани. Според информация от германската
железница 30-те спални вагона купени от БДЖ са произведени в периода 68-73
година на миналия век. Сделката е осъществена скоро след спирането им от
движение и посредника - регистрината в шверция фирма Арвекс ги е придобила
за около 80 хиляди евро всеки. Експертизите по разследването имат подобни
заключения за цената.

При 80 хиляди евро цена на вагон за скрап в Германия, БДЖ плаща на
доставчика Арвекс по 550 хиляди евро за всеки вагон. Общо за 30 вагона 16
милиона 473 хиляди евро. 14 милиона евро са предплатени, като БДЖ взимат
заем.

Пенчо Попов, изп. директор на БДЖ: - БДЖ в момента плаща само лихви, но в един момент ще се появи необходимостта и от плащане на главници.

Така с лихвите вагоните излизат още по-скъпи. Освен това до момента са
доставени само 12 вагона. Четири от тях са се повредили още при първите
пътувания и сега стоят в депо Надежда. 8 са в движение. Простата сметка
показва, че за 14 милиона евро БДЖ взима 8 спални вагона трета употреба,
над 30 годишни и с милиони километри пробег. Цената на един такъв спален
вагон излиза милион 750 хиляди евро. Ако заемът от 20 милона евро вместо
за стари вагони е използван като съфинансиране по неусвоените програми на
ЕС - резултатът е друг.

Пенчо Попов, изп. директор на БДЖ: - Могат да се купят чисто нови вагони за стойност около милион и двеста, максимум милион и 800 хиляди евро, вагони, които ще имат ресурс и дълго време ще бъдат ползвани, без да се нуждаят от ремонти, от каквито се нуждаят тези вагони.

Недоставените още 18 вагона стоят някъде в Унгария. Арвекс иска от БДЖ още
2 милиона евро, за да ги предаде на компнията. Освен това железниците трябва да поемат и разходите по докарването на вагоните у нас, както и за
пристигналите 12. Сделката очевидно е неизгодна, но не може да бъде и развалена. За БДЖ единственото успокоение, че тези вагони са по-сигурни,
защото за разлика от изгорелите край Червен бряг, тези имат пожароизвестителна уредба. Остава да се разбере защо бившият шеф на БДЖ
Христо Монов и сътрудниците му са сключили тази сделка - отговорът на този
въпрос търси прокуратурата.

Бившият транспортен министър отказва коментар с аргумента, че го е правил
преди. Така потвърждава мнението си, че вагоните са хубави. Отговорите на
Христо Монов и компания най-вероятно ще чуем в съдебна зала.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Йордан Цонев: При Радев е рецидив нарушаването на Конституцията
Йордан Цонев: При Радев е рецидив нарушаването на Конституцията
08:17, 12.12.2024
Чете се за: 02:37 мин.
Атанас Атанасов: "БСП-Обединена левица" ще разговаря за експертен, надпартиен кабинет
Атанас Атанасов: "БСП-Обединена левица" ще разговаря за експертен, надпартиен кабинет
08:17, 12.12.2024
Чете се за: 01:22 мин.
Зърнопроизводители готови да протестират заради проектобюджета за 2025 г.
Зърнопроизводители готови да протестират заради проектобюджета за 2025 г.
07:55, 12.12.2024
Чете се за: 00:32 мин.
Премиерът Димитър Главчев свиква днес работна среща в Министерския съвет за Шенген
Премиерът Димитър Главчев свиква днес работна среща в Министерския съвет за Шенген
07:54, 12.12.2024
Чете се за: 01:27 мин.
В бюджетите липсват политики и мерки, които да се справят с основните икономически предизвикателства, смята Валери Апостолов
В бюджетите липсват политики и мерки, които да се справят с основните икономически предизвикателства, смята Валери Апостолов
07:45, 12.12.2024
Чете се за: 01:25 мин.
Пореден сигнал за проблеми с новострояща се канализация в столичния квартал "Драгалевци"
Пореден сигнал за проблеми с новострояща се канализация в столичния квартал "Драгалевци"
07:35, 12.12.2024
Чете се за: 02:22 мин.
Защо части от Белослав остават на тъмно?
Защо части от Белослав остават на тъмно?
07:20, 12.12.2024
Чете се за: 01:12 мин.
Последен ден консултации за правителство преди първия мандат
Последен ден консултации за правителство преди първия мандат
06:25, 12.12.2024
Чете се за: 01:17 мин.
Повече слънчеви часове днес, дъжд и сняг през уикенда
Повече слънчеви часове днес, дъжд и сняг през уикенда
05:55, 12.12.2024
Чете се за: 02:50 мин.
СДВР арестува един от най-известните автокрадци с прякор Гарвана
СДВР арестува един от най-известните автокрадци с прякор Гарвана
23:50, 11.12.2024
Чете се за: 01:02 мин.
Приятелката на Насар след върховото му постижение: Няма нищо по-хубаво от това да имаш такъв човек до себе си
Приятелката на Насар след върховото му постижение: Няма нищо по-хубаво от това да имаш такъв човек до себе си
22:53, 11.12.2024
Чете се за: 01:57 мин.
Неврохирургът доц. Николай Велинов е "Лекар на София - 2024"
Неврохирургът доц. Николай Велинов е "Лекар на София - 2024"
22:04, 11.12.2024
Чете се за: 05:00 мин.
Топ 24
Най-четени
Шоколадова елха
Шоколадова елха
Ирландците недоволстват
Ирландците недоволстват