НОВИНИ

Сделка с бракувани вагони източва БДЖ

От БДЖ са източени над 16 милиона евро след катастрофата край Червен бряг преди повече от 2 години. Тогава при пожар в спалните вагони на влака София-Кардам загинаха 9 души. След трагичния инцидент железниците решават да купят по-модерни вагони. Разследване на наш екип установи, че т.нар. "нови" вагони са произведени преди повече от 40 години, но са платени на цена 5 пъти по-висока от реалната им стойност. Сделката се раздследва от прокуратурата и предстои делото да влезе в съда в началото на следващата година.

bnt avatar logo
от Иво Никодимов
19:41, 27.11.2010
Чете се за: 02:29 мин.
У нас
сделка бракувани вагони източва бдж
Снимка:

От БДЖ са източени над 16 милиона евро след катастрофата край Червен бряг преди повече от 2 години. Тогава при пожар в спалните вагони на влака София-Кардам загинаха 9 души. След трагичния инцидент железниците решават да купят по-модерни вагони. Разследване на наш екип установи, че т.нар. "нови" вагони са произведени преди повече от 40 години, но са платени на цена 5 пъти по-висока от реалната им стойност. Сделката се раздследва от прокуратурата и предстои делото да влезе в съда в началото на следващата година.

След пожара край Червен бряг, ръководството на държавните железници е
сменено. БДЖ се оглавява от Христо Монов - железничар от кариерата. Новите
мениджъри решават, че трябва да се купят спални вагони, произведени от
негорими материали. Пари за нови няма и започва търсенето на втора
употреба.

Пенчо Попов, изп. директор на БДЖ: - Първоначално процедурата е била обявено за рециклирани вагони,а тези вагони въобще не са били рециклирани, както става ясно от предишния им собственик - Германските желенци. Те заявяват - ние въобще не рециклираме вагони. Така че, тези вагони не са рециклирани.

До този извод днешното ръководство на БДЖ стига, след като проверява
декларация на доставчика на вагоните, регистрираната в Швейцария фирма
Арвекс. Установява се обаче, че доставените вагони са минали през два средни ремонта - вторият, от които през 1990 година. Така те се водят дори трета употреба.

Тези вагони - по всичко личи само са пребоядисани и е подменена дамаската
на леглата в купетата. Дори в България са монтирани вакумни тоалетни.
Вагоните са дошли у нас със старите отходници, от които всичко пада на
междурелсието по пътя. През есента на миналата година сегашният изпълнителен директор на БДЖ Пенчо Попов изпраща всички документи по
сделката в прокуратурата.

Маргарита Немска, прокурор, говорител на СГП: - В рамките на една година са изготвени и са изпълнени четири съдебни поръчки от Франция, Германия, Белгия и Унгария, в последната
дърлжава са извършени ремонти на част от вагоните, след като са закупени
от БДЖ.

Спалните вагони са купени от депо в град Хам, край Дортмунд. Там се
съхраняват бракувани вагони за скрап. Цените им варират от 20 хил. евро за
оголени до 50 хиляди евро за оборудвани. Според информация от германската
железница 30-те спални вагона купени от БДЖ са произведени в периода 68-73
година на миналия век. Сделката е осъществена скоро след спирането им от
движение и посредника - регистрината в шверция фирма Арвекс ги е придобила
за около 80 хиляди евро всеки. Експертизите по разследването имат подобни
заключения за цената.

При 80 хиляди евро цена на вагон за скрап в Германия, БДЖ плаща на
доставчика Арвекс по 550 хиляди евро за всеки вагон. Общо за 30 вагона 16
милиона 473 хиляди евро. 14 милиона евро са предплатени, като БДЖ взимат
заем.

Пенчо Попов, изп. директор на БДЖ: - БДЖ в момента плаща само лихви, но в един момент ще се появи необходимостта и от плащане на главници.

Така с лихвите вагоните излизат още по-скъпи. Освен това до момента са
доставени само 12 вагона. Четири от тях са се повредили още при първите
пътувания и сега стоят в депо Надежда. 8 са в движение. Простата сметка
показва, че за 14 милиона евро БДЖ взима 8 спални вагона трета употреба,
над 30 годишни и с милиони километри пробег. Цената на един такъв спален
вагон излиза милион 750 хиляди евро. Ако заемът от 20 милона евро вместо
за стари вагони е използван като съфинансиране по неусвоените програми на
ЕС - резултатът е друг.

Пенчо Попов, изп. директор на БДЖ: - Могат да се купят чисто нови вагони за стойност около милион и двеста, максимум милион и 800 хиляди евро, вагони, които ще имат ресурс и дълго време ще бъдат ползвани, без да се нуждаят от ремонти, от каквито се нуждаят тези вагони.

Недоставените още 18 вагона стоят някъде в Унгария. Арвекс иска от БДЖ още
2 милиона евро, за да ги предаде на компнията. Освен това железниците трябва да поемат и разходите по докарването на вагоните у нас, както и за
пристигналите 12. Сделката очевидно е неизгодна, но не може да бъде и развалена. За БДЖ единственото успокоение, че тези вагони са по-сигурни,
защото за разлика от изгорелите край Червен бряг, тези имат пожароизвестителна уредба. Остава да се разбере защо бившият шеф на БДЖ
Христо Монов и сътрудниците му са сключили тази сделка - отговорът на този
въпрос търси прокуратурата.

Бившият транспортен министър отказва коментар с аргумента, че го е правил
преди. Така потвърждава мнението си, че вагоните са хубави. Отговорите на
Христо Монов и компания най-вероятно ще чуем в съдебна зала.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Двама пострадали при катастрофа край Драгичево
Двама пострадали при катастрофа край Драгичево
23:08, 13.12.2024
Чете се за: 00:15 мин.
Нов график за движение на влаковете влиза в сила от неделя
Нов график за движение на влаковете влиза в сила от неделя
22:12, 13.12.2024
Чете се за: 05:45 мин.
Деветокласниците с най-добри резултати по биология след теста по природни науки
Деветокласниците с най-добри резултати по биология след теста по природни науки
21:54, 13.12.2024
Чете се за: 03:40 мин.
Пред БНТ: България и Унгария имат решение за транзита на руски газ, заяви Петер Сиярто
Пред БНТ: България и Унгария имат решение за транзита на руски газ, заяви Петер Сиярто
21:47, 13.12.2024
Чете се за: 00:37 мин.
Николай Денков: Нямам съмнение, че "Демократична България" имат същите цели като нас
Николай Денков: Нямам съмнение, че "Демократична България" имат същите цели като нас
21:33, 13.12.2024
Чете се за: 02:02 мин.
Наталия Киселова: Казах на президента, че може да разчита на мен, ако се стигне до номинация за служебен премиер
Наталия Киселова: Казах на президента, че може да разчита на мен, ако се стигне до номинация за служебен премиер
21:18, 13.12.2024
Чете се за: 03:20 мин.
Изложбата "Хроники от стомана" събира мечове, използвани у нас през Средновековието
Изложбата "Хроники от стомана" събира мечове, използвани у нас през Средновековието
20:56, 13.12.2024
Чете се за: 04:07 мин.
Eвтаназират болни овце в Ямболско
Eвтаназират болни овце в Ямболско
20:38, 13.12.2024
Чете се за: 01:52 мин.
Атанас Илков пред БНТ: Проверките на границата с Румъния няма да пречат на трафика след 1 януари
Атанас Илков пред БНТ: Проверките на границата с Румъния няма да пречат на трафика след 1 януари
20:24, 13.12.2024
Чете се за: 04:15 мин.
Атанас Запрянов: Край село Кабиле няма да се строи малък град на НАТО, а нов казармен район
Атанас Запрянов: Край село Кабиле няма да се строи малък град на НАТО, а нов казармен район
20:16, 13.12.2024
Чете се за: 01:20 мин.
Президентът се срещна с Кубрат Пулев и получи боксови ръкавици като подарък
Президентът се срещна с Кубрат Пулев и получи боксови ръкавици като подарък
19:49, 13.12.2024
Чете се за: 01:32 мин.
МТС: Свидетели сме на поредни спекулации за изграждането на жп връзката между България и РСМ
МТС: Свидетели сме на поредни спекулации за изграждането на жп връзката между България и РСМ
19:32, 13.12.2024
Чете се за: 04:02 мин.
Топ 24
Най-четени
Шоколадова елха
Шоколадова елха
Ирландците недоволстват
Ирландците недоволстват