Кризисният щаб в Национална агенция "Пътна инфраструктура" се грижи за почистването на 22 000 км от републиканската пътна мрежа всяка зима.
Инж. Севдалин Букович, председател на кризисния щаб, съобщи, че републиканските пътища са проходими при зимни условия. Най-критичните точки са високите проходи, където все още няма образувана снежна покривка, но има заледени участъци, които своевременно се почистват и опесъчават.
Предвидени са около 1500 машини за почистване територията на цялата страна. За да бъдат изрядни пътищата през зимата, трябва да бъдат сключени 30 договора с фирми за почистване. Към момента са сключени 20 договора, 2 са в процес на съгласуване, а там където е имало обжалване, по различни причини, старите договори са удължени до 31 март. По този начин е осигурено зимното почистване в цялата страна, уточни Букович.
На телефон 0700 130 20 всички могат да получат актуална информация за пътната обстановка в страната - денонощно.
Пълен текст на разговора
Водещ Жени Марчева: Двайсетина минути преди осем часа питаме ще ни изненада ли и тази година снегът или стреснати от предупрежденията на премиера Бойко Борисов, институциите, които се занимават със снегопочистването, ще си направят нужните поуки. Спомняте си, преди три дни премиерът заяви, че ще вали в петък. Е, не заваля в петък, но призова институциите, отговорни за това, да чакат с метли и снегорини и да хващат във въздуха всяка една снежинка, която падне на земята. Сега имаме връзка с председателя на кризисния щаб в Агенция „Пътна инфраструктура” инж. Севдалин Букович. При него е и нашият репортер Зоя Велинова. Добро утро, Зоя и на теб, и на твоя събеседник.
Репортер Зоя Велинова: Добро утро на всички. Нека да обясним защо сме точно в агенцията. Всъщност вие казахте заради снега. Но защо при представител на кризисния щаб това не бива да смущава хората? Кризисен щаб има винаги и всяка зима и той се грижи за почистването на около 22 хиляди километра от републиканската пътна мрежа. Все още в страната не е опасно, няма дебела снежна настилка, но затова ще чуем подробности от самия представител на кризисния щаб. И така, г-н Букович, кажете имате ли готовност да се справите със снега, който все още не е навалял и предстои?
Севдaлин Букович: Бих искал да споделя преди всичко, че в момента всички пътища от републиканската пътна мрежа са проходими при зимни условия. Образувана е снежна покривка с 2-3 сантиметра. Това е, където заваля сутринта в Югозападна България и в Родопската област.
Репортер: Кои са най-критичните точки? Вероятно високите проходи?
Севдaлин Букович: Най-критичните точки това са високите проходи, където също няма образувано снежно покритие, но има заледени участъци, които се почистват и се опесъчават своевременно.
Репортер: Ако завали сериозно, имате ли достатъчно машини? Някъде четох около 1500 машини. Каква е ситуацията?
Севдaлин Букович: Съгласно разработените планове и сключените договори за зимно поддържане на републиканската пътна мрежа се предвижда за зимно почистване 1500 машини на територията на цялата страна.
Репортер: Проблем има обаче с договорите, ще изясним и този въпрос. Защото 30 договора трябва да бъдат сключени за цялата страна, за да бъдат обхванати всички региони. 22 са сключени, 2 в момента се уточняват. Какво става с другите осем обаче?
Севдaлин Букович: По принцип са проведени 30 процедури по Закона за обществените поръчки за осигуряване на фирми за зимно поддържане на републиканската пътна мрежа. Действително към момента са сключени 20 договора, 2 са в процес на съгласуване, а там, където имаше обжалване по различни причини, са удължени старите договори до 31 март. Така че на всяко място, във всяка пътна служба да има осигурена фирма, която да осигурява зимното поддържане на републиканските пътища.
Репортер: Новината е добра, както чувате оттук. Нека да попитам и за тези нови джипиеси, които трябва да бъдат винаги заедно с машините, 22 са. Те дават представа винаги къде е машината и какво почиства. Така е, нали?
Севдалин Букович: В новите договори е предвидено, има включена клауза, машините, които са включени, за да извършат дейности по зимното почистване, да бъдат осигурени с джипиес система. Това е за засилване на контрола така, както от страна на фирмите към техните изпълнители към конкретните машини, така и от страна на областните пътни управления по следене на трафика и осигуряване почистването на републиканската пътна мрежа.
Репортер: Вероятно и днес, както и всеки ден има хора, които ще пътуват. Ще кажем и телефона, на който може да получавате ежеминутна информация за обстановката в страната.
Севдалин Букович: Бих искал да кажа, че Агенция „Пътна инфраструктура” призовава водачите на моторни превозни средства да карат със съобразена скорост съобразно зимната обстановка. А бих искал да напомня, че на тел. 07013020, който денонощно работи, може да бъде избирана от територията на цялата страна, да се получи актуална информация за състоянието на републиканската пътна мрежа във всеки един час на денонощието.
Водещ: Здравейте и от студиото. Два бързи въпроса. Когато говорите и казвате, че има около 1500 снегорина или машини на ваше разположение, става дума за съвременна, относително модерна техника или за машини, които са на по 20-30 години. И вторият ми въпрос е какво правите с фирмите, които, не дай си Боже, ви издънят, т.е. не почистят добре снега.
Севдaлин Букович: Машините са различни. Има и по-модерна техника, има и по-остаряла техника. Бих искал да посоча, че за първи път през тази година са сключени тези новите, договори, които се сключват, четиригодишни, които биха позволили на фирмите, с които имаме сключени договори, да инвеститират финансови средства за закупуване на по-модерна техника. А в самите клаузи на договорите, които са подписани, има санкции, с които ако фирмите не си извършат работата така, както са изискванията, да бъдат наложени наказателни санкции срещу тях за несвършената работа и неизпълнението на клаузите на договорите във връзка с тяхното почистване.
Водещ: Какви са те, знаете ли?
Севдaлин Букович: Санкциите са предимно финансови, с които се удържат, не се изплащат...
Водещ: Но са сериозни.
Севдaлин Букович: Да, сериозни са санкциите, които са в зависимост от обема несвършена работа или качество на несвършена работа.
Водещ: Има ли досега глобена фирма например, от миналата година?
Севдaлин Букович: От миналата години да, има глобени или неизплатени дейности, които не са свършени. Сега не мога да посоча точна сума.
Водещ: Не, бихте могли да посочите фирма в кой регион е глобена?
Севдaлин Букович: Трудно е да отговоря на този въпрос.
Водещ: Жени, ако няма още въпроси за снега, можем да питаме по един много важен въпрос, пропадналия път в Кресна, като всички се питаме кога ще бъде, кога, беше десетдневният срок, той изтича в сряда, ще спазите ли срока за оправяне на пътя?
Севдaлин Букович: Засега имаме уверения и дейността, която се извършва, е, че към сряда ще приключат всички ремонтни дейности и в четвъртък пътят Е 79 ще бъде отворен за движение от София към Кулата.
Водещ: Моят последен въпрос за обходния път, по който минава сега трафикът към Кулата, наистина ли има сериозни опасения, че на места той ще пропадне?
Севдaлин Букович: Действително още преди два-три дена се извърши проверка за състоянието на пътищата. Бих искал да уверя, че няма опасност от пропадане и се предприемат всички мерки, така че да бъде осигурен нормалният трафик на движение и по този обходен маршрут.
Водещ: Дали да не предупредим отново, че който няма много належаща работа, макар че ...
Севдaлин Букович: Считам, че на този етап все още времето е добро, независимо, че е при зимни условия, ако карат шофьорите с повишено внимание и със съобразена скорост, не биха създали предпоставки за затрудняване на движението по пътищата. А вече с усложняване на обстановката да се съобразяват и в зависимост от самата обстановка по пътищата, вече да съобразяват и да изпълняват изискванията и на пътна полиция.
Водещ: Зоя, благодаря ти и на теб, и на твоя събеседник Севделин Букович.