С около 15-20 стотинки на литър може да намалее цената на течните горива, ако окончателно се одобрят трите мерки, предложени днес на правителството от превозвачи и производители на горива. Дали това ще се случи, ще стане ясно следващия вторник. Тогава правителството трябва да отговори дали мерките съответстват на европейските изисквания.
С около 15-20 стотинки на литър може да намалее цената на течните горива, ако окончателно се одобрят трите мерки, предложени днес на правителството от превозвачи и производители на горива. Дали това ще се случи, ще стане ясно следващия вторник. Тогава правителството трябва да отговори дали мерките съответстват на европейските изисквания.
И вносители, и превозвчачи са на мнение, че свалянето на цената на
горивата може да стане само ако отпадне биокомпонентът в дизеловото
гориво, държавата и вносителите започнат да плащат по равно за
складовите резерви на гориво и ако отпадне акцизът за биодизела. Превозвачите имат обаче и още едно предложение - да им се разреши
пряк внос.
Красимир Лалов - председател на Сдружението на българските превозвачи: - Големите потребители да могат да си вкарват сами гориво, като си заплащат, преди да влезе цистерната в България, да си заплати всички такси и налози, които имат.
Според превозвачите така цената на горивото може да падне не с 20, а 30 и
повече стотинки на литър. Идеята за пряк внос подкрепи и икономическият
министър. Според него все още има много въпроси без отговор, като например как така при най-нисък акциз на горивата, крайната цена у нас е една от най-високите в Европа.
Трайчо Трайков, министър на икономиката, енергетиката и туризма: - Очевидно производствената цена в България е висока, тогава защо останалите играчи на пазара не продават по-евтино гориво. Хипотеза номер 1 - защото се съобразяват с доминиращия играч формално или неформално. Хипотеза номер 2 - защото ако се появят нови играчи, които искат да внесат гориво, както например превозвачите искат, им е много трудно или невъзможно или много скъпо да го направят.
С нито една от хипотезите обаче не се съгласи нареченият от Трайков
доминиращ играч, а именно шефът на Лукойл Валентин Златев.
Валентин Златев - генерален директор на "Лукоил България" ЕООД: - Какъв е проблема да се внася в България - внася се непрекъснатогориво от Гърция, от Румъния и т.н - това е напълно несъстоятелна теза.
БНТ: - Вие принципно готов ли сте да намалите производствената си цена, за да
има намаление на цените?
Валентин Златев - генерален директор на "Лукоил България" ЕООД: - Ако вие ми подскажете къде още, аз пак ви казвам, най-заинтересован съм
аз да продавам повече. Всеки в бизнеса знае, че е по-добре да продава.
Иначе, според постигнатото споразумение, още от днес експерти започват
работа по набелязаните мерки с цел до следващия вторник да има позиция
дали мерките могат да се реализират и кога. До днешната среща в
Министерския съвет се стигна след масови протести на шофьори на лични
коли, и на превозвачи с тежки камиони срещу шоковото поскъпване на
горивата в България.
Божидар Божанов: Протестът е инструмент на гражданите да се противопоставят на безобразията
Делян Добрев: Вторият бюджет щеше да увеличи доходите без вдигане на данъците
Илияна Йотова: Промените в Конституцията може да доведат до блокаж в страната
Задържани за измама: Българи създали фалшив QR код за плащане на паркинги