Министърът на отбраната Николай Ненчев и полският му колега Томаш Шемоняк ще подпишат договора за модернизация на самолетите ни МиГ-29. Срещу 6 милиона и 138 хиляди евро полските Военно-авиационни заводи ще ремонтират шест български двигателя. Така в края на август - началото на септември 2016 г. България ще прибави към авиацията си още три изправни машини.
Договорът между България и Полша е за срок от 10 месеца. Поляците се ангажират да модернизират напълно четири български двигателя до 6 месеца след доставката им. Още два двигателя ще са готови четири месеца след това. Част от модернизацията ще се извърши тук, във Военно-авиационния завод край Варшава.
Николай Ненчев, министър на отбраната: Първите ми впечатления са отлични. Аз имах тази информация. Сега имах възможност лично да се убедя в качествата и възможностите на завода. Току-що ми беше съобщено, че са извършени ремонти на 170 двигателя, което е твърде впечатляващо, без нито един инцидент.
Сделката с поляците спестява на страната ни 24 милиона лева и допълнителни близо 3% мито, което няма да платим, както и 20% ДДС. Разходите по транспорт на двигателите са за полската страна.
Николай Ненчев, министър на отбраната: Ще се наложи ли ратификация на споразумението от Народното събрание, нашето, тяхното? - Разбира се, би било чудесно - от нашето Народно събрание. Държа на това. Държа на това - въз основа на параметрите и клаузите в договора - нека и народните представители също да се произнесат. - Ако депутатите кажат "не", въпреки че сте подписали договора? - Това би било изключително безотговорно.
За да не чакаме, докато станат готови първите двигатели, поляците ще ни заемат два свои двигателя за 200 летателни часа 20 дни след подписването на договора, посочи Ненчев. След модернизацията те ще ползват два наши за същия брой часове. Руската реакция на договора Ненчев коментира така:
Николай Ненчев, министър на отбраната: Струва ми се, че е прекалено емоционална. Надявам се, че всички тези въпроси ще бъдат обсъждани тепърва. Но всичко е наред.
Модернизацията на самолетите ни в Полша е първата стъпка към стабилизиране на авиацията ни, след като преди две седмици заради критичното й състояние командирът на ВВС ген.-майор Румен Радев подаде, а впоследствие оттегли оставката си. България тепърва ще води преговори с Полша по още две точки - полската страна да осигури пълна логистична поддръжка за самолетите ни, както и да ги приведе в пълно съответствие със стандартите в НАТО.