ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Спор за ремонта на МиГ-овете (ОБЗОР)

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 01:35 мин.
У нас

ен преди обявените дебати в парламента за ратификация на междуправителственото споразумение между България и Полша за ремонт на самолетите ни МиГ-29, споровете - може ли Полша да извърши ремонта, не спират.

Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
ен преди обявените дебати в парламента за ратификация на междуправителственото споразумение между България и Полша за ремонт на самолетите ни МиГ-29, споровете - може ли Полша да извърши ремонта, не спират. След запитване на "По света и у нас" поляците отговориха, че не се нуждаят нито от руски лиценз, нито от руско разрешение. Отговорът идва, часове след като Руската самолетостроителна корпорация "МиГ" заплаши да си търси правата по съдебен път, ако договорът влезе в сила. Още от Александър Марков. В писмен отговор до "По света и у нас" полското военно аташе в България полковник Силвестър Шулц отново заяви категоричната полска позиция - че Полша може да модернизира българските двигатели без позволение или намеса от руска страна. Преди два дни от"РСК МиГ", чрез представителя си в България Александър Александров, съобщиха, че Полша е инициирала срещи за доставка на резервни части от Русия. В отговора си до "По света и у нас" военното аташе на Полша заявява, че "Полша не се нуждае от допълнителни резервни части от Русия, тъй като страната притежава подходящ среден запас от части, за да извърши поддръжката и ремонта на българските двигатели". И че последните срещи между двете страни са били през 2013 г. По думите му, споразумението между България и Полша е между НАТО-овски партньори. То се вмества в процедурите на Алианса за съвместна логистична помощ и трети страни, компании не могат да повлияят на това. Писменият отговор на полската страна идва, след като във вторник представителят на "РСК МиГ" в България Александър Александров заяви, че "Полша няма право да извърши ремонта. Причината - българските двигатели са преносители на интелектуални права и полска намеса без руско разрешение ще е незаконна. Александров изрази острата руска реакция, че ако Полша не прекрати този "срамен договор с България", Русия може да спре напълно доставките на резервни части за поляците. В ключовата седмица, в която се очаква договорът да бъде гласуван от българския парламент, в хора от разнопосочни реакции и интерепретации се намесиха и политическите партии. БСП, АБВ и "Атака" са категорично против ратификацията, докато мнозинството смята споразумението за изгодно за България. Допълнителен спор между руснаци и поляци е т.н. "клауза за краен потребител." От "РСК МиГ" твърдят, че нови резервни части за Полша ще могат да се използват само от поляците заради придружаващия подобни договори сертификат "енд юзър", който указва крайният получател и ползвател на частите. Т.е. частите ще могат да се слагат само на полски самолети. В отговора си до "По света и у нас"" полк. Шулц посочва, че между Полша и Русия няма сертификат или клауза за краен потребител. Преди кризата в Украйна действително е имало многократни срещи между Полша и Русия, но те не са дали резултат. Причината - според полк. Шулц, Полша в крайна сметка се е убедила, че нейната техническа документация, изготвена през годините след 90-а, е доста по-добра от руската.

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?