Д-р Крум Касабов - представител на фирма "Ново Нордиск" в България - Не успяхме днес да постигнем пълно споразумение. Общо взето смятам, че двете страни вървят в посока да се намери решение на този проблем. Аз лично смятам, че хората трябва да бъдат спокойни.
Репортер - Каква е посоката на на преговори?
Касабов - Посоката е, че трябва да се направи компромис и от двете страни.
Репортер - Какъв е вашият компромис?
Касабов - Нашият компромис - ние сме направили две алтернативни предложения на МЗ, които включват включително даряване на проблемните продукти. Говорим за даряване в особено голям размер. От наша страна ще направим всичко, което е необходимо, за да се избегне рискова ситуаиция за пациентите. Освен дарение - ние сме регистрирали най-ниските си цени в Европа. Предполагам, че в рамките на следващата седмица ще имаме вече окончателна позиция. Но бих искал да подчертая, че разговорът протича в коректен тон и от двете страни.
Репортер - До къде може да стигне министерството в своя компромис?
Касабов - За това най-добре е да питате тях, но трябва да се имам предвид, че всяко решение на МЗ би било ограничено от една зоконова рамка, която е доста рестиктривна. Освен това говорим за една много съществена промяна в сегашната система на ценообразуването и реимбурсиране. Така че неименуемо, тогава, когато се прави една такава сериозна промяна, неизбежно да има проблеми, то също трябва да се прояви разбиране и по отношение на възможността на МЗ да предложи решение. Каквото и решение да се предложи, то трябва да бъде в рамките на нормативната база
Репортер - А имат ли желание от министерството да променят закона, защото не мога да си представя какъв компромис може да направят?
Касабов - За промяна на закона не е реалистично да се говори, законът не може да бъде променен сега. За нас е възможна частична промяна в наредба номер 10, наредбата, по която касата прилага позитивния лекарствен списък, която би позволила за голяма част от продуктите нашите продукти също да присъстват на българския пазар.
Репортер - А сега това дарение, което ще направите, за колко време ще стигне?
Касабов - Ние планираме, но при това положение, че все пак имаме реимбурсирани продукти, тъй като до момента нямаме такива, сме поели ангажимент да даряваме останалите наши проблемни продукти, толкова колкото е необходимо, за да може всеки пациент, лекуван с инсулин на Ново Нордиск, да няма проблеми. Междувременно ще предложим още по-добра алтернатива за тези пациенти. Същото лечение, но с по-добра писалка - най-добрата и нова писалка на Ново Нордиск. Но няма да паднем под минималната цена за Европа. Не е възможно, тя е различна за различните наши апарати, но ако говорим за единен европейски пазар, а в случая става точно за това, не е възможно в една отделна европейска държава да предложим цена, която е по-ниската цена за Европа, т.е. ние сме предложили най-ниската цена за Европа и не е възможно да се прави допълнителна отстъпка от тази цена. Ние сме намалили нашите цени от 3-19 процента, ако трябва да бъда по-конкретен. Всички наши продукти са с намалени цени с изключение на един, който се получи с по-висока цена в резултат на референтното ценообразуване. Това показва, че в България даже сме имали цена по-ниска от най-ниската. За този продукт веднага предложихме да го даряваме, тъй като в никакъв случай не бихме искали да даряваме по-висока цена от сегашната.
Репортер - Чувствате ли се обиден? Казаха, че извивате ръцете на държавата и пациентите?
Касабов - В никакъв случай. Аз лично не мисля, че министър Желев смята, че е възможно една отделна компания да извива ръцете на държавата. Просто ние сме поставени в момента не от министерството, а от нормативната база в невъзможност да аплицираме за реимбурсация на нашите продукти.
Репортер - Какво се разбрахте с министерството все пак?
Касабов - Ние се разбрахме, че ще бъдем в постоянна връзка в следващите дни, за да може в рамките на следващата седмица да се намери вече окончателно решение и пациентите да се успокоят.
Репортер - Кои прокдукти са проблемни?
Касабов - Говорим за доста продукти. Основно това са продукти където по силата на сега действащите закон и наредби ние трябваше да приемем цени конкетно от Португалия, които на практика не съществуват, но присъстват в съответния реимбурсен списък в Португария. А естествено, както и в Португалия, тези продукти са изтеглени по същите причини, по които те ще бъдат изтеглени и от България. И затова ние ще ги даряваме?
Репортер - А за промяната в наредбата, обещаха ли ви и въобще какво ще промени една такава промяна?
Касабова - Не за съжаление. Не ни беше обещано. Нашето предложение беше да бъде направена промяна, която да направи възможно в случаите, когато има разлика в цените на отделните компании, говорим за 100 процента реимбурсирани лекарства, лекарства, които не се оказват с най-ниска цена в групата да им се даде възможност да присъстват на българския паза. А не алтернативно просто да загубят реимбурсация. Смятаме, че...
Репортер - Това не е ли проблем на закона, защо наредба?
Касабов - Това е проблем на наредба. Естествено нещата стартират от закона, но със съответна промяна в наредбата тя би могло да се получи възможна и там, където се получава разминаване фирмите, с най-висока цена също да получават възможност за реимбурсация, такава каквато е за всички останали продукти в групата, а съответно да бъде дадена възможност на пациент и лекар, ако желаят и друго лечение. Не да бъдат препринудени да бъдат прехвърляни на на всеки три месеца от едно лечение на друто. Това на практика е невъзможно и е много по-скъпо.
Репортер - Имашеше вариант да се въведе и преходен период за преминамане към другите инсулини. Това обсъждахте ли го?
Касабов - Не, по-скоро ние твърдим, че тази планирана система за реимбурсация е неустойчива и точно това предполага на всеки три месеца да има промяна в лечението. Тъй като позитивният списък ще се актуализира непрекъснато но приложението му от НЗОК ще става на всеки три месеца, така че потенциално винаги ще съществува възможност в една група препарати в осем референтни държави цените да се окажат по-ниски. И тогава в момента, в случая, в който останалите препарати не могат да понижат своите цени, а това неминуемо ще се случва на всеки три месеца, съответно пациентите ще трябва или да ги заплащат напълно в аптеките или ще трябва да си сменят лечението. Затова ние смятаме че тази система не е устойчива. Но смятам, че в рамките на следващата седмица ще се намери решение.
Репортер - Кое според вас е най-вероятното решение?
Касабов - Казах, че ние сме направили две алтернативни предложения на министерството. Естествено от тяхна страна също се полагат много големи усилия да се намери решение. Това действително е така и предполагам, че е възможно и техните експерти да предложат друго алтернативно решение да излезем от тази ситуация. В която обаче ние не сме... поради някакво специфично отношение към нас или отношение на министерството към фирмата Ново Нордиск, ние не сме в конфликт. А просто и двете страни търсим начин при сега действащата нормативна база да намерят изход от получилата се ситуация. А ситуацията е, че при референтното ценообразуване се оказва, че препарати на наши конкуретни фирми в момента са с по-ниски цени. Никой не знае след три или след 6 месеца каква ще бъде ситуацията.
Д-р Валери Цеков - зам. министър на здравеопазването - Говорихме си подробно за законодателството в България и разпоредбите, разписани във връзка с лекарствата, и това, което със сигурност мога да ви кажа, е, че няма начин да нарушим законите на страната
Репортер - А има ли начин да ги промените?
Цеков - Дали има начин... винаги има начин, парламентът има тази грижа, а желание да ли има - трябва да говорите със законодателната власт. Това, което ние можем да направим като изпълнителна власт, е да обясним ситуацията, да предложим решение и да изпълним решението. Продължаваме да търсим изход, докато намерим изход, който едновременно да спази закона и да защити интересите на пациентите.
Репортер - От Ново Нордиск казаха, че имат две предложения. На вас кое ви харесва повече?
Цеков - И двете ми харесват, но опасявам се, че не са правно издържани предложенвията, които поднесоха представителите на фирмата. Това, което трябва да направим, е да разгледаме внимателно тези предложения и да видим дали са допустими от гедна точка на закона.
Репортер - А може ли да промените наредбата?
Цеков - Това, което можем да направим с текстовете на наредбата и е допустимо от закона, ще бъде направено. Стига да е възможно. Казвам това, което е възможно, защото на пръв поглед едно от предложението, което са направили, е недопустимо според закона, но казвам на пръв поглед. Все пак аз не съм юрист и би трябвало да получим юридическа консултация по този въпрос. И двете предложения са за промяна във вторичното законодателство, но едно от тях по моя първа преценка не може да бъде изпълнено точно заради това, че не е допустимо по закона за лекарствените продукти. Едно от предложението по скоро означава да няма лекарства, които да са 100 процента заплащани от касата. А на мен ми се струва, че е много трудно изпълнимо, защото това предложение касае не само конкретните продукти на фирмата, а и още 350 лекарства от позитивния списък. И на мен ми се струва, че това е едно предложение, което няма как да бъде съобразено с изискванията на закона. Трябва и малко по-сериозен анализ.
Репортер - Бихте ли предложили промени в закона?
Цеков - Ако ми подволите ще ви припомня историята на този закон от преди 2006-та година, която още не е приключила. Ако си спомняте, самата работа по закона продължи почти година в НС. Много отнещата, които бяха предложени от министъра, бяха коригирани от депутатите. Някои от тези промени са част от нещата, които в момента няма как да избегнем, за да направим такова вторично законодателство, което да избегне всички възможни проблеми на компании, участващи на нашия пазар. В крайна сметка всички са наясно, че става дума за цени, които ясно са разписани по определен начин и няма как да се правят по друг начин и тогава когато има компании, които не могат да да доставят продукти на нашия пазар, на цените, които по правилата разписани в закона, много са малко възможности тези проблеми да бъдат избегнати. Това, което се настоява от компанията, е да намерим начин цените, които са определени - референтни за България, да станат по-високи, което е малко сложно, да не кажем невъзможно. Това е проблемът и той е сериозен. Голяма част от нещата са заложени в рамките на закона, голяма част от регулациите няма как да се променят, ако не се промени законът. Волята на законодателната власт е ясна. Каквото сме в състояние да направим, ще го направим, но се опасявам, че не е много.