Може би за никого не остана съмнение, че новия министър на образованието го чака тежка работа. Очертава се картината, че той няма да е експерт в сферата на образованието, а политическа фигура.
Вярно е, че в министерството работят достатъчно експерти, но все пак министърът е този, който поставя задачите и следи за тяхното изпълнение. И така какво трябва да зададе новия министър / неексперт / ?
Първо -тъй като тази есен влизат в училище новите програми за първи и пети клас, най-належащо е да се разговаря с издателите ще успеят ли с новите учебници. Ще имат ли първокласниците Буквар и Читанка и петокласниците готови учебници. Издателите вече казаха, че седем месеца е кратък срок за написване на добри учебници. Ще се съгласи ли новият министър на лоши учебници и ако те са готови чак втория срок, ще позволи ли петокласниците да учат по записки, стари учебници, а по история дори и с учебниците за 7-ми клас / заради промяната в програмите по история материалът от 7-ми клас отива в 5-ти /? Или ще се опита да постигне съгласие със Законодателя за отлагане на влизането на новите учебници с една година.
Втора задача- година по-късно, през учебната 2017-2018 в училище ще влязат новите програми за 2,6 и 8-ми клас. Има време всичко да се започне отново. Министърът да предложи програмите да се представят на публични дискусии. Експерти, учители, родители, филолози да кажат - 31 ли да са отпадналите произведения по литература, "История славянобългарска " в девети клас ли да мине, " Записки по българските въстания " да се върне ли в програмата, какво да се прави с " Вятър ечи, Балкан стене", с творбите на Любен Каравелов и т.н. Пак на кръгла маса най- добрите ни историци да кажат кой да бъде термина в учебниците по история - "робство" или "владичество" и дали когато се описва живота на хората в Империята да се каже, че са съжителствали.
Трета основна и много важна задача- министрът да постави на експретите задачата да коригират тези програми, при които при засичането на нови и стари програми се получават " дупки " като липсващо Средновековие и липсваща Европа напр. за сегашните петокласници и шестокласници. Въпросът тук е сложен, тъй като в 11 и 12 клас история и география според новия Закон не се учи. И при наличието на две различни, огледално обърнати програми по История, се оказва, че шестте години от 5-ти до 10-ти клас не стигат да се вкара целия материал. Липсва цяла една година. И тук, според мен, верния ход за министъра е да поиска от Законодателя отлагане с една година на влизането на новите програми- това ще бъде и годината нужна на 5-ти и 6-ти клас, за да си вземат материала. Всичко останало, при всички случаи, ще е свързано с "компресиране " по думите на предишния министър, с орязан материал и с деца, които няма да се поставени в равни условия с по-големите и по-малките си съученици.Тук министърът трябва да прецени - децата ли са по-важни или отчитането, че един Закон е приет успешно независимо какво носи след себе си. Нека спрем дотук -като за първия един месец тези задачи са достатъчни !