Има национална стратегия за справяне с катастрофите и правителството трябва да следи как се изпълнява тя. Това каза в "Още от деня" пътният експерт Алекси Кесяков, бивш шеф на КАТ - София, във връзка с катастрофата край Телиш, при която загина 12-годишната Сияна.
"Пътнотранспортната система е една много сложна, отворена, многофакторна система, с много висока смъртност. Ако трябва да изравним смъртността по пътищата с тази във въздушното движение, за да бъде еднаква, това значи, че всяка година трябва 5000 самолета с 250 души да загиват", коментира той.
Високата смъртност е резултат от поведението на хората, контролната система, от пътната инфраструктура, автомобилния парк, спешната помощ, смята пътният експерт.
"Всичко това оказва влияние. Ако искаме да изменяме нещата, трябва да изравняваме тези показатели. Да помислим как след тази катастрофа да обърнем отношението на хората към проблема безопасност, на институциите, които са отговорни и за всяка смърт от тук нататък да действаме по този начин", заяви Кесяков и оприличи случая със смъртта на 12-годишната Сияна на публична екзекуция.
Според бившия регионален министър Иван Шишков държавата ни на практика е непроходима.
"Няма стратегия за това колко магистрали трябва да построим. Ние имаме да построим много магистрали, имаме да построим много пътища и да направим държавата ни проходима. Тази трагедия се случи, защото в момента ние, при липсата на пътища и когато строим един път бавно и мъчително и правим обход и, на практика събираме движението в един път, движението от цяла Северна България, която е в посока към София събираме в този участък", обясни той.
Иван Шишков отбеляза още, че дълго време пътищата нямаха договори за поддръжка:
"Тогава, когато бяха изтекли договорите за поддръжка, ние направихме, както се прави, конкурси за нова поддръжка на пътища за следващите 4 години. Тогава обаче, следващият кабинет, реши да атакува политически служебния кабинет, но не довърши, не прекрати, и не започна нови поръчки. Т.е. мина доста време, когато пътищата нямаха договори за поддръжка".
"Не може част от асфалта да го няма на магистралите и да искаме пътя да е в добро състояние", категоричен е бившият регионален министър.
Според Шишков страната ни не е била готова за Шенген, защото тировете, които се движат по нашите пътища, няма от къде да минат.
"И политиците да спрат да говорят дали има или няма пари. В рамките на две години да проектират всички тези магистрали, които ни липсват. Ние нямаме около 1000 км магистрали", обясни той.
В студиото на "Още от деня" пътният експерт Алекси Кесяков акцентира, че всички трябва да променим поведението си на пътя. Според него за живота на пътя се изискват специални познания и те не могат да се придобият в курсовете за подготовка на водачи.
"По-строгите глоби възпират човек да нарушава, защото му посягат на личния бюджет. Но само с глоби не може, трябва и обучение. На пътя трябва да има голяма самодисциплина, хората да се вгледат. Всички трябва да изменим отношението си на пътя. И когато говорим за проблема на движението трябва да знаем, че то е и в нас".