Как тренират военните лекари и пилоти за мисиите си при транспортиране на тежко пострадали - наш екип се срещна с медици от ВМА, поддържали живота на трима от ранените барети при трагедията в Лясковец по време на полета до София.
Последният им реален случай е "Лясковец". Тогава екипите са вдигнати по тревога и самолетът излита много бързо. Гони се първият т. нар. "златен час", когато пострадалите могат да бъдат спасени.
Гл. сержант Мария Борисова, медицинска сестра - борден: "Наистина, когато беше трагедията в Лясковец - това, че имахме предварително тренировки страшно много подобри нещата. Просто за минути всичко беше направено, така че да не се губи излишно време. Цялата апаратура беше закачена, с поглед се разбирахме с екипажа."
"- Успокоявахте ли ги с някакви ваши думи, чисто по женски?"
"- Да, че всичко ще бъде наред. Надеждата в един такъв случай е много важна, тя е способна на чудеса."
Главен сержант Мария Борисова лети вече 7 пъти на спасителни мисии. Тя е част от специалното звено във ВМА, където 10 лекари и медицински сестри спасяват във въздуха по стандартите на НАТО. Тази авиомедицина е извлечена от опита в Ирак, Косово и Афганистан. Днес се прилага с по-малки машини най-активно в Германия. А резултатите са впечатляващи - жертвите при катастрофи там са намалели наполовина.
За Мария работата на земята и във въздуха е много различна. Казва, че в самолета разчиташ само на себе си и екипировката, която си взел. При интубирането например в тръбичките се използва вода, а не въздух, защото той се разширява от налягането.
Гл. сержант Мария Борисова медицинска сестра-борден: "Сменяме банките - не може да са стъклени, с пластмасови, използват се инфузионни помпи, които притискат разтвора, защото дори елементарната система не тече в такива условия."
"Няма на кой да се обадиш. Единствената връзка, която можеш да ползват е чрез командира на екипажа. Няма от кой да поискаш помощ, тъй като си само ти и лекаря."
Подполковник д-р Владимир Трайков - началник-сектор "Авиомедицинска евакуция" - ВМА: "Много е шумно, също вибрации, намалена влажност, намалено барометрично налягане, напалено парциално налягане на кислорода."
Самолетът "Спартан" е използван и след атентата в Бургас. Той може да натовари 11 тона заедно с горивото. Вътре се монтират 36 носилки. При превоза на пациенти обикновено се лети на 4 хиляди метра - оптималната височина, когато налягането е безопасно.
Във въздуха 30-тонната машина заедно с медицинския екип и оборудване спокойно се превръща в летящо реанимационно отделение.
А когато съвсем няма време за губене самолетът може да излети и със самата линейка. Тя влиза вътре направо с ранените и медицинския екип.
По темата работиха: Цвета Младенова, оператори: И. Антонов, К. Кисьов