Преди началото на учебната година - интервю на Елиана Димитрова с Асен Александров - съветник на министър Сергей Игнатов за средното образование
Преди началото на учебната година - интервю на Елиана Димитрова с Асен Александров - съветник на министър Сергей Игнатов за средното образование
- Г-н Александров, как ще започне новата учебна година?
- Спокойно е в цялата страна, твърдя, че тази година може би ще започне най-спокойно от последните 20 години, всички учебници са доставени в училищата, отпечатана е учебната документация - дневници, лични карти, кадрово е обезпечена
системата.
- Има ли кандидати за свободните учителски места?
- Има кандидати, специално в София са страшно много. Явно кризата освободи доста учители, които се бяха пренасочили. Сега се връщат към учителската професия. Да си кажем честно - в момента тя не е ниско платена, сигурна държавна работа, така че тя придобива друг имидж...
- Колко са първокласниците и намалелели ли са в сравнение с миналата година?
- Не може да се каже точно, защото родителите имат право да се записват до 15 септември. Броят на родените деца през 2003 е малко по-голям от тези през 2002, трябва да очакваме или същия брой първокласници, или малко повече... около 60-62 хиляди. Данните ще ги има около 20 септември.
- Значи вече започнаха да се увеличават децата?
- То се усеща и в детските градини. По данните на статистиката през 2003-та с мъничко, но се увеличават .
- Дали това ще породи проблеми със сградите?
- Достатъчно са, няма да има проблем. Започват да се понапълват сградите.
- Учебниците във всички училища ли са налице?
Всички са отпечатани, доставени са, издателите се справиха добре тази година.
- Парите 7,5 млн. за целодневното обучение още ги няма в училищата, защо?
- То постановлението излезе преди една седмица, няма сфера, където една седмица след това да отидат по местата, но постановлението е гаранция, че ги има.
- Кога се очакват?
- До месец-два. Те отиват до общините, там ги преразпределят към училищата. Тези средства трябва да осигурят заплатите на възпитателите, транспорта и въпрос на организация - някъде може да се поемат и част от средствата за храна в
зависимост от броя на децата включени в целодневното обучение.
- Лично вие одобрявате ли едно дете на 7 години да стои 10 часа в класната стая?
- Това е избор на родителя. Целодневното обучение е е задължително да се осигури на тези родители, които го желаят. Аз като директор на училище съм казал на
родителите, че ако имам дете в първи клас и баба, която да го гледа, например, бих организирал да го взимат в три часа. В някои училища сме предложили по-гъвкав график. Децата да са до 15 часа на целодневно, да мине одготовката и след това да ги вземат. Някои родители нямат възможност. Не е най-доброто за детето. Десет часа и възрастен не може да издържи. Но идеята е да не са само в класната стая. Самите часове са разделени на три - самоподготовка, отдих и спорт и занимания по интереси - музика, танцови състави.
- Дали навсякъде ще го направят?
- Въпрос на организация, всяко училище трябва да се стреми да предлага най-добрата услуга на родителите, за да бъде предпочетено.
- Кога Народното събрание ще приеме промените в Закона за народната просвета за петгодишните?
- Предполагам другата седмица. Но какви промени ...като че ли не се разбира добре. И сега 84 % от децата ходят на детска градина.
- Но не е задължително.
- Предложението на ГЕРБ е две форми да има - полудневна и целодневна. Някои деца могат да ходят само по три, четири часа, да играят и да се социализират. За други ще е по-добре - цял ден. Дори и анкетите показват, че 80-90% от родителите твърдят, че деца, които са ходили на детска градина, се справят по-добре в първи клас. Това е и европейската практика. Има 150 общини вече от 264, които ще започнат още сега въвеждането. Т.е. социалните, хора от кметството ще се срещат с родителите и ще ги убеждават защо от пет години на предучилищна е по-добре за
детето. И разчитаме през тези две години просто да се обърне нагласата.
- Значи ще има две години гратисен период?
- Ще има, предполагам.
- Как стои въпросът с петгодишните, които ще бъдат в училищата, няма ли да се изморяват, там няма условия като в детските градини?
- В по-малките градове има полупразни училища с 50-150 деца, там има класни стаи, двор, където могат да се създадат условия за отдих. Дали ще бъде в детска
градина или училище условията ще бъдат еднакви. Важното е, че в проектозакона има специални изисквания, които посочват, че навсякъде, където има петгодишни
трябва да са осигурени необходими условия.
- Храна?
- Да, задължително. Но не и ако са в полудневна форма.
- Министерски съвет е спрял парите за саниране на училища и подпомагане на професионалното обучение?
2010 е пикът на финансовата криза и беше направено преразглеждане на бюджетите на всички. Трябва да кажем с удовлетворение, че в нашето министрество имаше
съкращения, но не големи. Част от свиването на разходите са тези. Може да се изчака 1-2 години, надяваме се догодина всичко да се оправи. Предишните години
пък се санираше много. И парите за другите програми са редуцирани, но ще продължат да съществуват. Просто солидарно трябва да излезем от кризата.
- Имате ли вече предложение за зам-министър за средното образование?
- Нямам информация,нищо не мога да кажа.
- Кога ще влезе в НС новия закон за училищното образование?
Ще бъде хубаво през тази парламентарна година на бъде приет този закон. Съветват ни отвсякъде да не избързваме, много вниматерлно да огледаме всичко.
Предложенията се анализират. Разчитаме до края на годината да бъде внесен в МС и тази парламентарна година да бъде приет. По-добре да го приемем с 2-4 месеца
по-късно, отколкото да избързаме.
- Оценката за поведение ще остане ли?
- Да, но ще бъде не етикет, а инструмент за обратна връзка. Тя ще бъде по всеки предмет, защото по различните предмети е различно. Може и учителят да е виновен за недоброто поведение. Например, аз съм учител по математика, съпругата ми по физическо и винаги имаме различно мнение за учениците.
Снежна Коледа в някои части на страната, преди Нова година температурите падат до минус 10°
Взрив в Москва уби високопоставен руски генерал, Кремъл подозира украинското разузнаване
Две трети от децата в училище избягват да използват тоалетните - до какви проблеми води това?