Всеки пети по света е неграмотен, над 67 милиона деца не посещават училище. Мрачната статистика си припомняме днес - на международния ден за борба с неграмотността.
Всеки пети по света е неграмотен, над 67 милиона деца не посещават училище. Мрачната статистика си припомняме днес - на международния ден за борба с неграмотността.
На фона на тези данни България е сред отличниците по света, но за съжаление, сред двойкаджиите в Европа. Макар и на опашката, заедно със съседна Румъния, според официалните цифри 98,3 процента от българите са грамотни.
Оттук започват и степените на грамотността. Едно е да можеш да пишеш и четеш, друго, обаче, е да е правилно и грамотно написано. Какво бъркаме най-много в правописа и правоговора? Направихме кратък тест по български език.
Следните пет думи измъчиха най-много изпитаните:
Потискам или подтискам?
Структура или структура
Не знам или незнам?
Опустошавам или упостушавам?
Посланик или посланник?
П-о-д-т-и-с-к-а-м!
Подтискам!
Пенка - Структура! (на първото у)
Мисля, че е структура! ( на първото у) 11 клас
Структура! (на първото у)
Иван Ташев: - Завършил съм българска филология, смешно е да ме питате!
Какво мислите тогава за нивото на владеене на българския език?
Трагична история, абсолютно трагична - нали виждате!
Видяхме и чухме, че никой, ама никой не знаеше, че се казва структура, а да кажеш структура е като да кажеш култура! Специално за правоговора няма кого да виним.
Такива часове не се предвиждат в училищата изобщо. И да, казва се училища, съдилища, игрища! И все пак не е толкова мрачно положението, смята Евелина Гечева от "Бъди грамотен".
Има деца, които се справят чудесно, но трябва да има повече часове по български език, а не само по литература. Освен това не е честно спрямо децата да учат от неграмотно написани учебници:
Евелина Гечева: - Според мен е крайно време тези проблеми да бъдат разрешени и в учебниците да няма правописни грешки. Не печатни, не технически, а правописни грешки!
Иначе от опит тя и колегите и знаят, че пълният и краткият член мъчат масово българина, а децата най-често бъркат о и у, пишат "утивам", вместо "отивам".
Най-много се е смяла обаче на бъркането на местен и месен. Така се е получавало, например, месна власт и безместна супа. И все пак нека завършим с отличниците от краткия ни тест по грамотност - макар и малко, имаше и такива.
Мартин и Веско: 11 клас
Опустошавам, идва от пустош!
Габриела: 8 клас
Не, отделно - знам!
А потискам?
Потискам!
Снежна Коледа в някои части на страната, преди Нова година температурите падат до минус 10°
Взрив в Москва уби високопоставен руски генерал, Кремъл подозира украинското разузнаване
Две трети от децата в училище избягват да използват тоалетните - до какви проблеми води това?