НОВИНИ

Бойко Борисов: Направя ли магистралите - за един мандат това стига

Казват, че днес вече няма външна политика. И всеки външен въпрос се превръща във вътрешен. За да се убедим в това, можем да прегледаме посещенията от последните дни.

бойко борисов направя магистралите един мандат стига
Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
22:31, 15.10.2010
Чете се за: 08:16 мин.
У нас

Казват, че днес вече няма външна политика. И всеки външен въпрос се превръща във вътрешен. За да се убедим в това, можем да прегледаме посещенията от последните дни.

Шенген

Доналд Туск, министър-председател на Полша: „Убеден съм, че България е застанала на един много бърз път, за да стигне до Шенген. И поляците се надяват, че този процес ще завърши колкото е възможно по-бързо."

Ангела Меркел, канцлер на Германия: „Ще видим необходимите критерии и какво е изпълнено. Не мога още от днес да ви кажа каква ще бъде оценката. Мога единствено да ви обещая, че ще бъде честна и справедлива."

Ето и коментарът на българския министър-председател за изявлението на Ангела Меркел:

Бойко Борисов: „Тя ни подкрепи максимално твърдо за това, което може да каже в България. Ноември месец Бундестага, техния парламент, ще разглежда приемането на България, на Румъния в Шенгенското пространство. И не е редно канцлерът да обявява решението от България един месец по-рано. Там не е като в България - всяка институция си има строги канони, които канцлерът Меркел спазва железно."
В подкрепа на нашите усилия за приемането ни в Шенген премиерът изтъкна и признанието на директора на Европол, който днес е на посещение в България, както и на американските служби за акцията със залавянето на печатницата за фалшиви доларови и евробанкноти , от които пострадавши са над 20 страни в Европа, сред които Германия, Франция, Италия ... Шефът на Европол награди състава, работил по тази акция.

Турция и ЕС

Реджеп Тайип Ердоган, министър-председател на Турция: „В процеса на присъединяването ни към Европейския съюз вашето правителство ни дава нужната подкрепа в максимална степен и затова му благодаря специално. Подчертавам: нямаме проблеми, които да не можем да разрешим чрез диалог със сегашното ви правителство."

Ето и коментарът на Бойко Борисов за активността на „Атака" за референдум за приемането на южната ни съседка в ЕС.

Бойко Борисов: „Всяка партия има своя платформа и свои избиратели. „Атака" е партия, за която най-много хора гласуват заради изключителното и остро противопоставяне на влизането на Турция и в Европейския съюз, и за преразглеждане на историята, включително и за компенсациите и аз се надявам, че Турция ще плати, след като и бъдат представени документи. Точните думи, които ние използваме са: Подкрепяме Турция по пътя на нейната европейска перспектива, защото азиатската перспектива на Турция е много опасна за България."

Енергетика

Алексей Милер, председател на УС „Газпром": „Постигнат беше сериозен напредък. Споразумяхме се още през ноември да създадем съвместната руско-българска компания, която ще бъде оператор на участъка от „Южен поток", който ще минава на територията на България. Също така се споразумяхме, че ще съкратим и сроковете. Договорихме се и следващата седмица да бъде подписано споразумение за техническото и икономическото проучване и да започнем работа и по него. Еднозначно мога да заявя, че първият природен газ по „Южен поток" за Европа ще потече в края на 2015 година."

Джеймс Уорлик: „Разбира се, има и други елементи, които биха могли да са повод да говорим за различни алтернативи за България. Това са възможностите за шистов газ, за соларна енергия, вятърна енергия. Но разнородните източници на енергетика могат наистина да предложат на България освен диверсификация и избор в бъдеще."

Бойко Борисов: „Руснаците са твърдо решени 2015 г. да тече газ по „Южен поток". Вчера те подписаха споразумение с Румъния и много ясно и точно ни казаха: или почвате веднага заедно с всички нас да строите, или ние 2015 пускаме газта - Румъния е готова да ни заобиколи. Не е много коректно от тяхна страна, но ние трябваше да удържим всичките си искания, които имахме и съответно - знаете, че досега винаги се увеличаваше цената на газа, сега вече пада. С малко, но пада и аз се надявам когато изтекат договорите с посредниците - твърдо се разбрахме - отстраняваме посредниците и тогава да има и за крайния потребител по-ниска цена на газа - значително по-ниска."

Магистрали

Най-вдъхновено министър-председателят на България разказа за строителството на магистралите в страната - Хемус, Тракия, Марица, Люлин, Струма.

Бойко Борисов: „Винаги ще има проблеми със здравеопазване, с пенсии - винаги това ще се говори - говорело се е и след мен ще се говори. Но направя ли магистралите, направя ли метрото, северната тангента, южната дъга, естакадата в Меден рудник в Бургас, плюс завода, плюс спортната зала - мисля, че за един мандат това стига".

ПЪЛЕН ТЕКСТ НА РЕПОРТАЖА

Водещ Бойко Василев:
Последните седмици в София се разминаха няколко премиери и други лидери и шефове. Вижте посланията им, припомнете си ги, както и вижте специалния коментар на премиера Бойко Борисов.
Водещ:
Казват, че днес вече няма външна политика и всеки външен въпрос се превръща във вътрешен. За да се убедим в това, можем да прегледаме набързо посещенията от последните дни.
Доналд Туск, министър-председател на Полша:
Убеден съм, че България е застанала на един много бърз път, за да стигне до Шенген. И поляците се надяват, че този процес ще завърши колкото е възможно по-бързо.
Ангела Меркел, канцлер на Германия:
Ще видим необходимите критерии и какво е изпълнено. Не мога още от днес да ви кажа каква ще бъде оценката. Мога единствено да ви обещая, че ще бъде честна и справедлива.

Водещ:
Май Ангела Меркел не ни подкрепи много твърдо за Шенген.
Бойко Борисов:
Тя ни подкрепи максимално твърдо за това, което може да каже в България. Ноември месец Бундестагът, техният парламент, ще разглежда приемането на България, на Румъния в шенгенското пространство. И не е редно канцлерът да обявява решенията от България един месец по-рано. За съжаление или за радост, но там не е като в България - всяка институция си има строги канони, които канцлерът Меркел спазва желязно. Освен това най-, образно казано, тези, които бяха против приемането на България в
Европейския съюз, а и сега за Шенген, са Бавария, както винаги. На 20-и ние отиваме, имам покана от премиера на Бавария, от депутатите, които са в комисията за приемане на Шенген, от цялото тяхно правителство и на практика се надявам и на 20 май да получим тази по-категорична подкрепа вече, преди да се стартира процедурата ноември месец в Бундестага.

Водещ:
Само на външна подкрепа ли разчитаме за Шенген или на
собствените си усилия?
Б. Борисов:
Ние всичко, което е трябвало да направим. . . Включително и днес президентът на "Европол", на Съединените щати - американските служби, категорично не само подкрепа. Най-добрите операции за последната една година отново са в България. Над 20 страни в Европа, и то Германия, Франция, Италия - най-големите, са потърпевши от българските бандити. И когато им обявихме на 1-ви, че сме задържали тази печатница, която от шест-седем години поне я търсим, те не вярваха. Пратиха експертите си,
когато се върнаха и казаха - да, тази машина ги произвежда, днес президентът на "Европол" дойде в София да награди целия състав, който е работил, и да каже, че България е най-добрият партньор в момента на европейските полицаи.

Реджеп Тайип Ердоган, министър-председател на Турция:
В процесът на присъединяването ни към Европейския съюз вашето правителство ни дава нужната подкрепа в максимална степен и затова му благодаря специално. Подчертавам, нямаме проблеми, които да не можем да разрешим чрез диалог със сегашното ви правителство.
(запис)

Водещ:
Как обаче вие ще коментирате тази активност на "Атака" да бъде проведен референдум сега, днес?
Б. Борисов:
Вижте, всяка една партия има своя платформа и свои избиратели. "Атака" е партия, която. . . най-много хора гласуват за нея заради изключителното й и остро противопоставяне на влизането на Турция и в Европейския съюз, а и изобщо, като се върнем в историята. . . за преразглеждане на историята,
включително и за компенсациите, които и аз се надявам, че един ден Турция ще плати, след като й бъдат представени документи. Поне така и публично г-н Ердоган го каза. Точните думи, които ние използваме са: подкрепяме Турция по пътя на нейната европейска перспектива. Защото азиатската перспектива на Турция е много опасна за България. Ние като граница, както една воюваща Сърбия или едно Косово. . . видяхте какво се случи с
икономиката на България по време на югоембаргото. За България е важно да има стабилни, нормално развиващи се съседи.

Алексей Милер, председател на УС на "Газпром":
Постигнат беше сериозен напредък. Споразумяхме се още през ноември да създадем съвместната руско-българска компания, която ще бъде оператор на участъка от "Южен поток", който ще минава на територията на България. Също така се споразумяхме, че ще съкратим и сроковете. Договорихме се следващата седмица да бъде подписано споразумение за техническо- икономическото проучване и да започнем работа и по него. Еднозначно мога да заявя, че първият природен газ по "Южен поток" за Европа ще потече в края на 2015 година.

Джеймс Уорлик, посланик на САЩ в България:
Разбира се, има и други елементи, които биха могли да са повод да говорим за различни алтернативи за България. Това са възможностите за шистов газ, за соларна енергия, вятърна енергия. Но разнородните източници на енергетика могат наистина да предложат на България освен диверсификация и избор в бъдеще.

Б. Борисов:
Руснаците са твърдо решени, твърдо решени 2015 г. да тече газ по "Южен поток". Вчера те подписаха споразумение с Румъния и много ясно и точно ни казаха - или започвате веднага заедно с всички нас да строите, или. . . Ние 2015 трябва да пуснем газта. Румъния е готова да ни заобиколи. Не е много коректно от тяхна страна, но. . . Ние трябваше да удържим всичките си искания, които имахме, и съответно, знаете, че досега винаги се увеличаваше цената на газа - сега вече пада. С малко, но пада, и аз се надявам, когато изтекат договорите с посредниците, твърдо се разбрахме - отстраняваме посредниците, и тогава да има и за крайния потребител по-ниска цена на газа. Значително по-ниска цена.

Водещ:
Ангела Меркел не отиде до Русе. Някои смятат - заради пътищата, на които вие толкова много държите.
Бойко Борисов:
Ами, да. И не случайно държа, защото някой е ограбил летището на Русе или го е затворил или. . . сега да не се връщаме пак към предишните, но факт е, че в предишните правителства Русе е оставено без летище. Сиреч не можеш нормално да отидеш да кацнеш там. Второ, пътят е лош и трябваше да се
отдели от нейното посещение 6 часа отиване и връщане само в път. А това е много ценно време да се използва за пленарни разговори.
Водещ:
Кажете обаче магистрала "Тракия" има ли проблем?
Б. Борисов:
Така. Да се върна на "Хемус" и веднага на "Тракия". Магистрала "Хемус", тази най-важна магистрала за София, Варна, защото минава през Търново, Шумен, Търговище, много големи градове на България, няма никакво бъдеще. Нула бъдеще. Кога България ще събере пари в бюджета да я построи? Той Тодор Живков стигна до Правец в общи линии с тази магистрала, и то когато държавата е била много по-силна. Единственият шанс за варненци, шуменци, Търговище и всички останали е да успеем да я вкараме в оперативната програма на Европейския съюз, сиреч в бюджета на
Европейския съюз.
За "Тракия" - започвам с прекрасно изпълнение на договора от българската компания "Трейс", първият лот, Нова Загора - Стара Загора. Прекрасна работа на втория лот на гръцката "Актор". С четири месеца са напред преди срока, защото те много ясно и точно, и двете компании, са ме чули. По договор трябва някъде 2012 есента в най-добрия случай, по договор, да приключиме магистрала, дори 2013. Аз искам българите на 1 юни, като тръгнат на море, да минат по магистрала. Те са ме чули ясно. Знаят в
условията на финансово-икономическа криза какъв жест е това да отделиш финансиране за подобен обект. На единия обект имаше 130 камиона, ги броих, на другата отсечка - 160 камиона. Последната, Ямбол - Карнобат, се прави от 9 български компании от един холдинг от 9 български компании. Те бяха почнали само 4 км, и то бяха махнали само хумуса. И аз се обърнах към тях със следните думи: първо, не ви ли е срам от другите две компании? Второ, ако не влезете в срок, ще загубим пари от Европейския съюз, както беше рискът за "Люлин", както беше рискът за Дунав мост-2. Освен това - срам за българските компании. След това всички в Брюксел ще казват: защо не избирате големи компании, които да усвояват парите и да вършат работа, а залагаш на български компании, които не са дисциплинирани и не осъзнават това, което им даваш. Затова аз истински и чрез вас се обръщам към техните шефове да бъдат отговорни, за да могат на 1 юни 2012 г. хората да минат от София до Бургас. Действаме "Хемус". "Люлин" виждате, на 20 дена я проверявам. За 6 месеца е построено повече, отколкото за 3 години. И то е след заплахата и абсолютното разбиране на Ердоган, че не усвоим ли парите, за вашите зрители, усвоихме 100 процента от европейските пари за "Люлин", вече няма да се връщат пари, и до края на годината аз мисля, че ще се справят, а догодина напролет, ако някъде има да се сложи повърхностният слой асфалт, ако зимата ни попречи, ще го сложим напролет. Но всичко върви в срокове. За 6 месеца - това, което за 3 години.
Магистрала "Марица". За 30 години - 30 км, за 30 - 30 години. За 7 месеца ние пуснахме 32 км с нашето финансиране, благодарение на Дянков, че ги отпусна парите, 32 км магистрала. И то е първата магистрала с документ, че е магистрала в България. ХХт век имаме за първи път такава магистрала. Това, което в момента, докато пътувахме по "Тракия", между другото адски ми беше приятно да пътувам по "Тракия" от Нова Загора до вече нататък Карнобат. Защото я виждаш. Тя е вече огромна магистрала с чакъл, не е светлото бъдеще, че някой ден ще стане "Тракия". Тя се вижда. Както, като излезеш от прозореца тук, виждаш метрото. То е за 2012 г. След една година и половина ще имаме най-модерната комуникация в двете кръстовища на София. Само да добавя, много важно. Защото ние сега дадохме оптимизъм
на Северна България, искам да дам и на Южна. "Струма" в рамките на този мандат трябва да се строи, сиреч сега да се проектира, финансира и да започне да се строи в рамките на този мандат на правителството, включително с Кресненското дефиле. И с икономисаните 100 милиона от "Тракия", благодарение на много добрите конкурси, които проведе Плевнелиев, стартираме София - Ниш, за да може с президента Тадич да се срещнем на границата на Димитровград. Е, това. . . Иначе винаги ще има проблеми - със здравеопазване, с пенсии, винаги това ще се говори. Говорело се е и след мен ще се говори и, както каза канцлерът Меркел, и в
Германия, която ние даваме за пример в здравеопазването, тепърва започват да правят, реформа ще правят в здравеопазването в Германия. Но направя ли магистралите, направя ли метрото, северната тангента, южната дъга, естакадата в Меден рудник в Бургас, плюс завода, плюс спортната зала, мисля, че за един мандат това стига.

Водещ:
Дали обещанията ще бъдат спазени, предстои да видим, защото сложните международни теми наистина опират до нещо конкретно тук, у нас. И всеки разговор за външна политика може най-неочаквано да свърши с чисто български въпрос. Вярвате ли на обвиненията на Алексей Петров срещу Цветан Цветанов?
Б. Борисов:
Не коментирам тази тема.
Водещ:
Не я коментирате.
Б. Борисов:
Не, не я коментирам. Аз, ако се изкажа, взимам страна в съдебен процес. Това съм го казвал много пъти. Аз вярвам на президента на "Европол", на американския посланик, на "Сикрет сървис". Всичките тези служби вкупом днес дойдоха и наградиха Цветанов.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Пикът на Геминидите и какви астрономически явления да очакваме през 2025 година
Пикът на Геминидите и какви астрономически явления да очакваме през 2025 година
21:13, 14.12.2024
Чете се за: 03:47 мин.
Престижно отличие: Българин е адвокат на годината в Калифорния
Престижно отличие: Българин е адвокат на годината в Калифорния
20:44, 14.12.2024
Чете се за: 05:15 мин.
Болници в ротация - цената плащат пациентите
Болници в ротация - цената плащат пациентите
20:27, 14.12.2024
Чете се за: 16:15 мин.
Колко от българите ходят на профилактични прегледи?
Колко от българите ходят на профилактични прегледи?
20:17, 14.12.2024
Чете се за: 03:35 мин.
Деница Сачева: Трябва да се търси мнозинство за различни бъдещи политики
Деница Сачева: Трябва да се търси мнозинство за различни бъдещи политики
19:27, 14.12.2024
Чете се за: 01:15 мин.
Ще бъде ли свален имунитетът на Лена Бориславова?
Ще бъде ли свален имунитетът на Лена Бориславова?
19:03, 14.12.2024
Чете се за: 04:47 мин.
Божидар Божанов: Проведохме техническа "нулева" среща с ГЕРБ
Божидар Божанов: Проведохме техническа "нулева" среща с ГЕРБ
18:57, 14.12.2024
Чете се за: 01:52 мин.
Задържан под стража - сътрудникът на Асен Василев остава в ареста
Задържан под стража - сътрудникът на Асен Василев остава в ареста
18:24, 14.12.2024
Чете се за: 04:20 мин.
С около 9% ще поскъпне токът за бита от 1 януари
С около 9% ще поскъпне токът за бита от 1 януари
17:37, 14.12.2024
Чете се за: 01:17 мин.
Василев: Предложеният от правителството бюджет трябва да претърпи големи промени в разходната част
Василев: Предложеният от правителството бюджет трябва да претърпи големи промени в разходната част
16:58, 14.12.2024
Чете се за: 02:07 мин.
Прокуратурата поиска задържане под стража на Лъчезар Ставрев - сътрудника на Асен Василев
Прокуратурата поиска задържане под стража на Лъчезар Ставрев - сътрудника на Асен Василев
15:57, 14.12.2024
Чете се за: 01:45 мин.
Пуснаха под гаранция двамата обвинени за източване на бюджета от неплатени акцизи за гориво
Пуснаха под гаранция двамата обвинени за източване на бюджета от неплатени акцизи за гориво
14:55, 14.12.2024
Чете се за: 02:07 мин.
Топ 24
Най-четени
Нона Караджова: Няма опасност от отрови по Дунав
Нона Караджова: Няма опасност от отрови по Дунав
По света и у нас в 100 секунди
По света и у нас в 100 секунди