НОВИНИ

Министър Младенов за посланиците с досиета и ПРО

По-добре млади и още неопитни дипломати, отколкото бивши сътрудници на Държавна сигурност. Така външният министър Николай Младенов обясни завръщането на 13 български дипломати, които са извикани в София на „служебно пътуване" заради това, че са съпричастни със структурите на ДС. Младенов беше гост в сутрешния блок на БНТ.

министър младенов посланиците досиета про
Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
11:59, 04.05.2011
Чете се за: 15:06 мин.
У нас

По-добре млади и още неопитни дипломати, отколкото бивши сътрудници на Държавна сигурност. Така външният министър Николай Младенов обясни завръщането на 13 български дипломати, които са извикани в София на „служебно пътуване" заради това, че са съпричастни със структурите на ДС. Младенов беше гост в сутрешния блок на БНТ.

Повишена е бдителността във всички български мисии зад граница след ликвидирането на терорист Номер 1 Осама бин Ладен. Това каза в студиото на "Денят започва" външният министър Николай Младенов. Той определи мерките като обичайни за всички страни в тази ситуация и увери, че държавата полага всички усилия да гарантира сигурността на българите у нас и в чужбина.

Николай Младенов - министър на външните работи:
- Нашите общества, нашите сили за сигурност, нашите военни структури, нашите разузнавателни общности са много по-силни и много по-добре организирани, отколкото всяка една терористична организация на света. И дори понякога да виждаме драматични актове на тероризъм в една или друга точка на света, в крайна сметка те ще загубят битката, а ние ще я спечелим. Можете да бъдете сигурни, че всички страни, включително и България вземат максимално възможните усилия, за да гарантират сигурността на своите граждани.


ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ИНТЕРВЮТО

Водеща:
Да започнем със световната новина, за която говорихме и онзи ден, и вчера и ще продължим със сигурност да говорим. Физическото унищожаване на лидера на "Ал Кайда" Осама бин Ладен. Наистина по-добро, по-сигурно ли място е светът, след като Осама бин Ладен го няма?
Водещ:
Вече не е сред живите.
Н. Младенов:
Не знам дали може така да се направи такова голямо заключение. Това, което е факт обаче, е, че поне тези хора, които... семействата на тези хора, които загубиха живота си в атаката на Световния търговски център, в Бали, в Лондон и навсякъде по целия свят на... където "Ал Каида" и групата на Бин Ладен организира най-кръвопролитните атентати в света, видяха
някаква справедливост, че подобен тип действия остават, не могат... няма да останат ненаказани.
Водеща:
По цивилизовани...
Н. Младенов:
Мисля, че оттук нататък това, което трябва да ни е ясно - че борбата с радикализма продължава и това, което виждаме в Близкия изток, в момента е, така, повикът на гражданското общество, на хората, които са нормални, които не искат да бъдат маргинализирани от радикали като Бин Ладен, които излизат по улиците на Египет, на Йемен и т.н. и казват, че те искат сами да си управляват страните, а не да бъдат подвластни на някакви
диктатори. Това е голямата промяна сега, която се случва.
Водеща:
Големият въпрос е физическото унищожение на Бин Ладен дали отслабва "Ал Каида" или напротив...
Н. Младенов:
Със сигурност я отслабва.
Водеща:
...би я направила по-силна?
Н. Младенов:
Със сигурност я отслабва, защото той беше фигура, която, така, инспирираше, вдъхновяваше голяма част от това движение. Унищожаването му означава, че оттук нататък това движение само по себе си вече няма да има тази духовна, не знам, светлина или, там, пътеводна светлина, ако искате, която досега имаше.
Водещ:
Добре, господин министър, много конкретен въпрос, свързан с бъдещето и с бъдещите съюзнически отношения в света. За всички стана ясно, че американците не се довериха на Пакистан. Операцията беше засекретена, проведена секретно и освен това всички разбрахме къде се е криел Бин Ладен, едва ли не наистина в, така, центъра на Пакистан. Има ли пробойни, има ли пропукване в междусъюзническите отношения между нас, от една страна, всички, които сме в НАТО, и Америка и Пакистан, от друга.
Н. Младенов:
Пакистан е ключова страна за борбата с тероризма. Това всички си даваме сметка, особено по отношение на операциите в Афганистан. Бидейки ключова страна, тя също е страна, която има много тежки сериозни вътрешни проблеми, които трябва да намерят решението си. Връзките, които в миналото са съществували между пакистанската армия и структурите за сигурност и създателите на движението на талибаните, бедността, която цари в държавата, особено тежка след катастрофалните наводнения преди една година. Всичко това създава условия за нестабилност, така че Пакистан
остава да бъде съюзник на Запада, на нашата част от света в борбата с тероризма, но със сигурност ще има много проблеми, които оттук нататък трябва да се решат.

Водеща:
По-цивилизованият начин ли на търсене на справедливост щеше да бъде, ако Осама бин Ладен беше заловен и изправен пред съда, за да отговаря за постъпките си?
Н. Младенов:
Всичко това може да го спекулираме, колкото искаме. Фактът е, че той вече не е сред живите. Осама бин Ладен е човек, който вдъхнови безсмисленото и жестоко убиване на над 3000 човека в акт на Световния търговски център. Това е. Оттук нататък вече той е фигура... най-търсеният човек на света, той беше терорист номер едно на света. Може да разсъждаваме, колкото си искаме. Факт е обаче, че неговото ликвидиране отслабва "Ал Кайда". И
оттук нататък борбата ни с тероризма ще продължи, разбира се, на всички фронтове, по цял свят, но вече една от тези, така, вдъхновителни фигури на световния тероризъм не е сред живите. Същевременно пак се връщам на това, което казах в началото, надигането на вълната на гражданското общество в арабския свят показва, че наистина има алтернатива, която не е свързана с ислямизма и която и не е свързана с радикализма. Дали тя ще се реализира вече е отделен въпрос.

Водеща:
Да се опасяваме ли сериозно обаче и целият свят, и ние, разбира се, от ответния удар на "Ал Каида" след физическото унищожаване на Осама бин Ладен? Междупрочем повишихте ли степента на сигурност на българските мисии по света?
Н. Младенов:
Всички мисии по света, български, са с по-висока степен на бдителност. Това е нормална процедура, нормална практика, но ако смятате, че един човек или една група може да надделее над всички страни, които членуват в НАТО, на всички наши съюзници, които водят борбата за това да може всеки човек по света да живее нормално своя живот, да не се страхува от това дали колата му ще бъде взривена, дали сградата отсреща ще бъде гръмната.
Ако смятате, че един човек или една организация може да надделее над целия свят, грубо казано, много сериозно подценявате възможностите на демократичните общества. А аз не мога да го направя това. Аз смятам, че нашето общество, нашите сили за сигурност, нашите военни структури, нашите разузнавателни общности са много по-силни и много по-добре организирани, отколкото всяка една терористична организация на света. И дори понякога да виждаме, така, драматични актове на тероризъм в една
или друга точка на света, в крайна сметка те ще загубят битката, ние ще я спечелим.
Водещ:
Да, но ни е страх, разбирате, от пробив в сигурността.
Н. Младенов:
Да, разбира се, но това, което може да бъдете сигурни, е, че в максимална степен, в която това е възможно, всички взимат, всички страни, включително и България, взимат максимално възможните усилия, за да гарантират сигурността на своите граждани.
Водеща:
Фактът, че имаме контингент в Афганистан, фактът, че имаме тук американски бази, прави ли ни по-уязвими? Прави ли този риск по-висок, да кажем, в сравнение с държави, които нямат контингенти нито в Ирак, нито в Афганистан, нямат бази?
Н. Младенов:
Индонезия нямаше контингенти никъде, пък стана свидетел на една от най-големите терористични атаки на остров Бали преди няколко години. Стотици бяха убити там. Нека да не забравяме, че България е страна, членка на НАТО. Обменът на разузнавателна информация, която тече между страните - членки на НАТО, е на много високо ниво и, разбира се, сигурността, която нашата страна може да гарантира. Разбира се, риск винаги съществува,
както във всяка една точка на света, но това, което се прави, е наистина на световно ниво, за да се гарантира сигурността на всеки един от нас.
Водеща:
Да поговорим малко за Либия. Евакуирахте посолството ни в Триполи. Колко българи последно всъщност останаха да работят и живеят в джамахирията?
Н. Младенов:
Всички, които остават да живеят в двете части на Либия, ако мога така да се изразя, тази, която е под контрола на полковник Кадафи, и тази, която е под контрола на временното управление в Бенгази, остават там на свой риск и на своя отговорност. Българското посолство в Триполи е временно прекратило работата си с граждани с оглед сигурността на нашите служители, но то формално не е закрито, като не е прекъснато като дипломатически
отношения с Либия. Ние имаме възможност от Тунис да оказваме съдействие на наши съграждани, когато това има нужда. Но, пак повтарям, след всички призиви, които отправихме към нашите съграждани да напуснат страната преди началото на военните операции, тези, които са избрали да останат в страната, го правят вече извън отговорността на българската държава.
Водещ:
Само на своя отговорност.
Водеща:
От репортажите обаче от вчера в новинарските емисии в почти всички телевизии разбирам, че у част от сънародниците ни там има притеснение именно заради това, че вече няма на кого да разчитат. Какво ще ги посъветвате, какво ще им кажете, за да ги успокоите?
Н. Младенов:
Всичко това, което сме ги съветвали до този момент, остава валидно - да напуснат страната, да го направят по най-бързия начин и по най-краткия път там, където това е възможно.

Водеща:
Успокойте с няколко думи пловдивския кмет Славчо Атанасов, че като изпращаме фрегата във водите на Средиземно море, не влизаме във война с Либия и Пловдив не се оказва мишена на либийските...
Н. Младенов:
Нека да се грижи по-скоро за улиците на Пловдив, за това гражданите на Пловдив да имат услуги, за това, за което е избран. Да не се... да не влиза в някакви такива спекули, които само ще ни вкарат в хумористичните предавания.
Водеща:
Добре. За да изчерпим темата за тероризма и сигурността, вчера, лично за мен изненадващо, стана ясно, че след дълги месеци на преговори Щатите и румънците са се споразумели за разполагането на елементи от бъдещия американски противоракетен щит във военната база "Девесел". Това е в южната част на страната, съвсем близо до границата ни с Румъния.
Водещ:
На нашата граница с Румъния.
Водеща:
Защо румънците ни изпревариха?
Н. Младенов:
В кое да са ни изпреварили?
Водеща:
В преговорите със САЩ за разполагането.
Н. Младенов:
Някакво състезание ли имаме тук между съюзниците кой какво да вземе. Системата, която...
Водеща:
Не, не става въпрос за състезание, става въпрос, че България винаги през последните години е заявявала желание да има такива елементи на своя територия.
Н. Младенов:
Това, което България винаги е заявявала като желание, е територията на нашата страна да бъде покрита от ракетния щит. Той е натовски, той не е нечий чужд. Ние участваме в него по начина, по който участват всички страни. Преди години беше... имаше друга философия на ракетния щит, която беше изградена на базата на бази, които се планираха в Чехия и Полша. Тогава...
Водеща:
Щатите преосмислиха тази стратегия.
Н. Младенов:
Ами те преосмислиха, но на мен ми е интересно защо тогава българското правителство е позволило да се наложи в дискусията такава... изграждането на такъв щит, който ако беше реализиран, България щеше да остане извън него. Това, което сега се случва, е в рамките на системата на НАТО да се изгради противоракетна отбрана на територията на цяла Европа, на цялата натовска територия на Европа. И това е нещото, за което ние сме
настоявали най-много. А къде се разполагат вече различните елементи зависи от чисто технически параметри, от различни технически изисквания към това къде са едните установки, другите установки, радари и т.н.

Водещ:
Да не би да искате да кажете в такъв случай, че разполагането на този елемент в Румъния, толкова близко до нашата граница, допринася и за нашата сигурност?
Н. Младенов:
То и няма значение в коя част на Румъния...
Водещ:
Да, добре, но другият въпрос...
Н. Младенов:
...е разположен, просто той е...
Водещ:
...въпреки че преди малко...
Н. Младенов:
...ключов за нашата сигурност, защото той реално покрива територията на България. Това е, което ние искаме.
Водещ:
Чудесно.
Н. Младенов:
Не да се...
Водеща:
Въпросът е... фактът, че...
Водещ:
Само да не би това да е знак, че те се съгласяват точно сега, че се страхуват от това, което става в момента след убийството на Бин Ладен?
Н. Младенов:
Не знам, може би не сте се запознали достатъчно добре с казуса, но това тече от повече от една година.
Водещ:
Не, това е ясно, но дали има...
Н. Младенов:
И тези преговори са повече от една година. Това конкретно, което цитирате, става въпрос за постигане на съгласие за евентуални, за няколко евентуални района, в които могат да бъдат разположени тези елементи. Така, че това е една нормална процедура, няма нищо драматично в...
Водещ:
Добре, нищо извънредно...
Водеща:
Не, въпросът беше фактът, че след като румънците ще имат елементи на ПРО на територията си, означава ли, че няма да има смисъл от...
Н. Младенов:
Не, не означава, не...
Водещ:
Точно затова...
Водеща:
...разполагането на елементи на наша територия?
Н. Младенов:
Не, не, има достатъчно елементи, които в рамките... за да може щитът да работи реално, тепърва трябва да се планират. И, пак казвам, разполагането на тези елементи зависи от много фактори, които са в голямата си степен технически и военни, и географски и т.н. Но за нас като страна това, което е важно, е, не да се съревноваваме кой съюзник къде е сложил един компютър и развял едно знаме, наречено противоракетна отбрана, това, което ни интересува, е, когато се изгражда щитът, той да бъде направен по начин, по който цялата територия на България да бъде
защитена...
Водещ:
Именно, оттам тръгва този въпрос...
Н. Младенов:
Това е основната ни грижа.
Водещ:
...не за съревнование ставаше въпрос.

Водеща:
Добре, и за посланиците да поговорим. Повикахте тук, вече по служебни пътища, 13 български дипломати, сътрудничили на бившата ДС. Защо минахте на вариант Б? Защо не успяхте да постигнете абсолютно никаква договорка с президента?
Н. Младенов:
Защото президентът Първанов не се съобрази с решението на Министерски съвет, което му беше изпратено преди месеци, с което Министерски съвет приложи отзоваването на тези посланици. Решението на МС се базира на базата на данните, които бяха изнесени от Комисията по досиетата, че 40 процента от българските посланици са сътрудничили на ДС. Някои от тях са
завършили академия на КГБ в Москва. След което имаше и декларация на Народното събрание, приета с две трети мнозинство в Народното събрание, която каза, че тези хора трябва или да си подадат оставката, или да си тръгнат. Само един си подаде оставката. Другите... правителството им няма доверие и в една нормална процедура, когато правителството няма доверие на един посланик, той може да бъде извикан в столицата и животът продължава. Няма нищо драматично в това. Знам, че сега всичко това ще бъде много интересно на медиите и т.н., но...
Водеща:
То вече е интересно.
Н. Младенов:
...но няма върщане от тази тема назад. До края на годината тези хора, които са представлявали България, които са били свързани със системата на ДС, които са били част от нея в миналото, няма да представляват Република България. Няма да заемат постове посланици. Няма да заемат постове генерални консули. Няма да заемат постове временно управляващи в системата на външно министерство, който каквото иска да пише и каквото
иска да каже.
Водеща:
Каква ще е съдбата, професионалната, на тези хора, на тези 13 и на всички останали до 33?
Н. Младенов:
Те се връщат в столицата и в момента, в който се постигне съгласие с президента на републиката за прекратяването на техните мандати, тези мандати ще бъдат прекратени. Така че всеки, който се вълнува за това колко струва това на бюджета, нека да се обърне към държавния глава, а не към мен.
Водеща:
Но той да не...
Водеща:
Очевидно прекратяването на мандатите няма да стане преди 21 януари 2012 г., когато ще встъпи в длъжност новият президент?
Н. Младенов:
Аз в следващата... тази седмица пускам за междуведомствено съгласуване проекта на промени в Закона за дипломатическата служба, който включва някои много важни текстове, свързани с оптимизацията на работата на министерството. Аз не искам да работя с министерство, което е пълно с началници. Искам да работя с министерство, с хора... което е пълно с хора, които могат активно, наистина съвременно да мислят по проблемите, с
които се сблъскваме, да реагират бързо, да представят страната ни достойно. Искам да решим този проблем. Да стане ясно, че оттук нататък законодателно няма да могат да се заемат тези постове от хора, които са били свързани с ДС. Да отворим системата, за да влязат в нея млади хора, хора, които имат различен профил на образованието си освен агент... това,
академиите на Комитета за държавна сигурност на Съветския съюз. Искам да има хора, които разбират от това как сега функционира светът, а не да ми разказват как е функционирал светът преди 30 години.
Водещ:
Господин министър, тук въпросът в началото на април беше, нали така, когато вие самият апелирахте към "Синята коалиция" да не се приемат, предложени от тях промени в Закона за дипломатическата служба, защото тези промени ще бъдат най-вероятно атакувани от Конституционния съд. Тук, в подготвения от вас проект, как ще бъде избегнато...
Н. Младенов:
Надявам се, че подходът, който сме избрали, който ще видите, когато проектът излезе от Министерски съвет, е подход, който ще, така, ще може да бъде защитен, ако някой иска да го оспорва пред Конституционния съд. Но искам, така, да отправя едно много сериозно предупреждение към всеки, който смята да се заеме с тази задача. Не се изправяйте срещу 70 процента от българските граждани, защото 70 процента от българските граждани ясно и категорично казаха, че през 2011 г., едно десетилетие след началото на 21-ви век, това не може да продължава. Не се опитвайте да използвате юридически хватки и, така, някакви подходи, които са, с които да подмените волята на българския народ и да подмените в крайна сметка желанието на мнозинството хора в тази държава да вървим напред, а не да се занимаваме с 20, 30, 40 човека от миналото, които само за това, за да могат да взимат двойни пенсии някога, са се ангажирали да работят за
държавата. Извинявайте, това е просто смешно.

Водеща:
Сега, като върнете тези 20, 30, 40 души, всъщност, като ги викате на служебно пътуване тук, в България, вие понижавате ранга на представителството ни.
Н. Младенов:
Не, не понижаваме ранга, имаме си временно управляващи, дипломатическите отношения с тези страни продължават и...
Водеща:
Това щях да ви питам, ще пострадат ли дипломатическите отношения, защото те ще бъдат управлявани от временно управляващи?
Н. Младенов:
Не, по никакъв начин няма да пострадат. Те в най-голяма степен щяха да пострадат, ако след, така, излизането на данните от комисията за досиета, след становището на Народното събрание, след решението на Министерски съвет, ние не бяхме направили нищо, защото всички тези страни си дават сметка за това, че когато България е поставена в това положение, ние... явно правителството няма доверие на тези хора и няма смисъл просто да
си играем на някакви такива циркове. Просто животът ще продължи напред, ще има други хора, които ще ги заместят. Има достатъчно компетентни хора в страната ни, които са се формирали като качества, като, така, специалисти в последните 20 години. Те трябва да получат своя шанс. Пак ви казвам, който каквото иска да говори, до края на годината този проблем ще бъде решен. Това не е временно явление. Това не е нещо, което днес ще бъде така, а утре ще бъде по друг начин. Оттук нататък България няма да
бъде представлявана от такива хора.

Водеща:
Всъщност, без да има подписани укази за тяхното отзоваване, въобще ще представяте ли на бюрото на президента, както обещахте преди време, списъци с нови имена на посланици? Има ли смисъл от това упражнение?
Н. Младенов:
Всичко, което аз ще направя, ще бъде в изпълнение на волята на правителството и на волята, изразена от Народното събрание. И смятам, че в една парламентарна република най-важното нещо е всички институции да се съобразяват с волята на представителите на суверенния български народ, а това е българският парламент. Защото ние сме парламентарна република и, когато парламентът каже, че трябва една политика да се следва, то тя става задължителна за нас. Ние в рамките на дебата в парламента, когато беше проектът за това становище, за тази декларация, всички изразиха мнението си, но мнозинството беше ясно и категорично, и това мнозинство не включваше една партия, това включваше всички партии, без една в българския парламент, БСП.
Водеща:
Като предлагате тези промени в Закона за дипломатическата служба, запазвате ли политическата квота при назначаването на дипломатите, която е 20 процента?
Н. Младенов:
Имате предвид квотата за външни назначения?
Водеща:
Да.
Н. Младенов:
Да, тя остава, тя няма да бъде променяна. Но за мен това, което е по-важно, е хората, които работят в системата на Министерство на външните работи, да имат ясни гаранции, че при добра работа те ще се развиват по-бързо. При повишаване на своите компетентности те ще получават повече отговорности, което е доста по-различно от начина, по който системата работи в момента.
Водеща:
Тази бърза писта обаче, за която говорите, да не се окаже така, че по нея ще бъдат изстреляни на ключови постове млади, но неопитни хора?
Н. Младенов:
Предпочитам млади и неопитни, които ще си натрупат опит, отколкото хора, които са натрупали опита си в академията на Комитета за государствена безопасност на Съветския съюз.
Водеща:
Колкото до това, че ще ограничите броя на служителите на дипломатическите ни представителства, кои в момента наши посолства имат...
Н. Младенов:
Кое ще огранича?
Водеща:
Броя на служителите, щатовете в посолствата ни. Смятате, че...
Н. Младенов:
А това откъде го решихте?
Водеща:
Това го реших от вчерашния брифинг на вашата говорителка, която се нарича Весела Чернева.
Н. Младенов:
Няма да го огранича, а ще го регламентирам. Защото в момента системата е така направена, че аз, ако искам, и вас двамата мога утре да ви изпратя, където поискам, в което и да е посолство.
Водеща:
Това не е лошо.
Водещ:
Да...
Н. Младенов:
Не, това не е лошо, защото това показва лошо управление на системата. Това, което аз искам да има, е да има ясен регламент. Едно посолство, за да се нарича посолство, какво трябва да съдържа, какъв тип хора трябва да работят в него и да има щат, както във всяка една организация. Оттам нататък вече, когато има нужда, този щат се увеличава, когато има нужда, той се намалява. Но целта е това да бъде регламентирано.
Водеща:
Тоест това ще са критериите, по които ще...
Н. Младенов:
Всичко това е записано в стратегическия преглед. Всичко това е направено на базата на много сериозни, много продължителни анализи, които сме направили. Някои смятат, че прекалено дълго ги правихме. Аз обаче смятам, че е по-добре по-дълго да ги правим, отколкото да се мятаме наляво и надясно и да не знаем какво правим.
Водещ:
Може би да сменим малко...
Водеща:
Тези промени кога ще са факт. Да, с това да приключим. Кога ще са факт тези промени - внасяте ги...
Н. Младенов:
Тази седмица... Мисля, че до една-две седмици влизат в Министерския съвет. Не зная точно датата...
Водеща:
След това в парламента. Тоест какво? До края на лятото да очакваме...
Н. Младенов:
Ами до момента, в който излязат от парламента.
Водещ:
Кажете сега просто за "Шенген". Ето, вчера работната група единодушно, нали така, към Съвета на Европейския съюз одобри техническата ни готовност. Преди това имаше дебат много важен в европарламента. Оптимист ли сте, какво ще стане сега оттук нататък. Очаква се политическото решение - ясно е.
Н. Младенов:
Да, мисля, че това, което се случи вчера, беше много важно, че докладът беше приет единодушно, без да има хора гласували против...
Водещ:
Именно, това е много важно.
Н. Младенов:
...в групата, която трябваше да го разгледа. Мисля, че това е много сериозен сигнал. България продължава пътя си към Шенген. Важно е нашите партньори в Европейския съюз да са сигурни, че политиката, която правителството следва в областта на правосъдието, на вътрешните работи, на това, което е свързано с наличието на сериозни институции, които да осигуряват не само сигурността, но и, така, справедливостта на решенията на българската съдебна система, е изключително важно. Няма защо да
се лъжем, оттук нататък истинският тест ще бъде доколко реалната
съдебна реформа покаже... даде резултати, защото това е в основата на доверието имаме. Когато България е влязла в Европейския съюз на 1 януари 2007 г., тя е влязла с много сериозен багаж от несвършена работа. Несвършването на работата тогава... несвършването на работата в първите две години след членството ни в Европейския съюз означава, че всичко това трябва да бъде направено сега. Всичко това е доста сложно и, така,
доста бавно, виждаме го всички. Свързано е работата на различни институции, най-вече на съдебната власт, на прокуратурата. Но
правителството има ясно становище, ясен план какво трябва да се случи до лятото на тази година и ако няма някаква, не знам как да го нарека, някакъв бойкот или някаква съпротива в това отношение, всичко това ще се случи до лятото. Ако има такава съпротива, тя ще бъде преодоляна и то пак ще се случи до лятото.

Водеща:
Иван Костов каза през уикенда, че няма да влезем в Шенген до края на годината.
Н. Младенов:
Ами хубаво.
Водеща:
Това ли е вашият отговор?
Н. Младенов:
Кое?
Водеща:
Хубаво.
Водещ:
Хубаво е, че го е казал.
Н. Младенов:
Казал го е, това е неговото становище. Моята работа не е да се занимавам с кой какво е казал, а да си свърша това, което е в рамките на моите правомощия. В крайна сметка правителството носи отговорност за действията на изпълнителната власт и прави всички възможно да накара съдебната власт да си свърши също своята част от работата. Да извърви своя път от подготовката на страната ни. Защото, ако ние не... България няма да влезе в Шенген или само една част от нас да влязат, а пък другите да не
влязат. Затова всички трябва да в една посока.
Водеща:
Утре започва една много сериозна като програма конференция, няколкодневна, "Преходът в Централна и Източна Европа" и промените в Близкия изток, вие сте един от участниците, ще бъдете на откриването.
Н. Младенов:
Това е инициатива на българското правителство, това е първата по този въпрос конференция, която се организира въобще. Целта ни е в София да съберем представители на Централна и Източна Европа, които да анализират това, което на всички нас ни се случи през последните 20 години, прехода. В смисъл грешките, които бяха допуснати, уроците, които бяха научени, и да ги споделим с тези страни от Близкия изток, които тепърва тръгват по този път. В интерес на истината, когато инициирахме тази конференция, планирахме тя да бъде за някъде около 60 човека. До
момента имаме над 150 потвърдени участници и над 100 представители на медиите, които са акредитирани. На конференцията ще има пет министри на външните работи. Генералният секретар на ООН ще бъде там. Тя ще бъде открита от министър-председателя Борисов. Ще има много интересни хора, които за пръв път ще дойдат София по тази тема. Хора от, така,
най-грубо да кажа, от младежкото движение на Йемен, което излезе
по улиците на Йемен преди месеци, до представители на реформаторските сили в Северна Африка.
Водеща:
Добре само ще кажа тук, че част от тези интересни хора, за които ви говори министър Николай Младенов, утре ще бъдат наши гости, най-вероятно във времето между седем и половина и осем, така че не пропускайте техните коментари, техните анализи. Благодаря ви за това интервю.
Н. Младенов:
Благодаря и аз.
Водещ:
А случая "Чехия" ще го коментираме, когато му дойде времето, нали така.
Водеща:
Случаят "Чехия" - българското участие в тероризма. Винаги ще го коментираме.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Приятелката на Насар след върховото му постижение: Няма нищо по-хубаво от това да имаш такъв човек до себе си
Приятелката на Насар след върховото му постижение: Няма нищо по-хубаво от това да имаш такъв човек до себе си
22:53, 11.12.2024
Чете се за: 01:57 мин.
Неврохирургът доц. Николай Велинов е "Лекар на София - 2024"
Неврохирургът доц. Николай Велинов е "Лекар на София - 2024"
22:04, 11.12.2024
Чете се за: 05:00 мин.
След 50 години брак над 70 двойки от Казанлък подновиха сватбените си обети (СНИМКИ)
След 50 години брак над 70 двойки от Казанлък подновиха сватбените си обети (СНИМКИ)
21:56, 11.12.2024
Чете се за: 01:57 мин.
БНТ с отличие от Столичната колегия на БЛС
БНТ с отличие от Столичната колегия на БЛС
21:04, 11.12.2024
Чете се за: 00:37 мин.
Протест на "Правосъдие за всеки" срещу процедурата за нов главен прокурор
Протест на "Правосъдие за всеки" срещу процедурата за нов главен прокурор
20:45, 11.12.2024
Чете се за: 01:00 мин.
Проектобюджет 2025: Тристранката не стигна до съгласие по параметрите на фиска
Проектобюджет 2025: Тристранката не стигна до съгласие по параметрите на фиска
20:35, 11.12.2024
Чете се за: 05:27 мин.
"Топлофикация София" дължи над 1,6 млрд. лева на "Булгаргаз" и БЕХ
"Топлофикация София" дължи над 1,6 млрд. лева на "Булгаргаз" и БЕХ
20:34, 11.12.2024
Чете се за: 03:05 мин.
Шенген с граници: Колко струва на икономиката граничният контрол?
Шенген с граници: Колко струва на икономиката граничният контрол?
20:28, 11.12.2024
Чете се за: 03:57 мин.
Карлос Насар постави световен рекорд в изхвърлянето на световното по вдигане на тежести в Бахрейн
Карлос Насар постави световен рекорд в изхвърлянето на световното по вдигане на тежести в Бахрейн
20:00, 11.12.2024
Чете се за: 00:25 мин.
Президентът Радев: В своите действия се ръководя стриктно от Конституцията
Президентът Радев: В своите действия се ръководя стриктно от Конституцията
19:03, 11.12.2024
Чете се за: 02:07 мин.
Иван Иванов, БСП: Проектобюджетът изглежда хаотично съставен, посяга основно на храни и социални разходи
Иван Иванов, БСП: Проектобюджетът изглежда хаотично съставен, посяга основно на храни и социални разходи
18:58, 11.12.2024
Чете се за: 03:20 мин.
Атанас Атанасов внася питане до премиера дали има пробив в националната ни сигурност
Атанас Атанасов внася питане до премиера дали има пробив в националната ни сигурност
18:34, 11.12.2024
Чете се за: 00:57 мин.
Топ 24
Най-четени
Започна пролетната сесия на парламента
Започна пролетната сесия на парламента
Мерки за сигурност след ликвидирането на Осама
Мерки за сигурност след ликвидирането на Осама