Все повече расте броят на обажданията на националната телефонна линия за деца 116 111. Само за юли те са 6 350, като в 80% от случаите помощ са търсили деца. Все по-често консултации търсят и разведени родители. Не са редки и сигналите за деца в риск.
Горещата линия, която работи от две години гарантира анонимност и е отворена 24 часа в денонощието. Позвъняването е безплатно за цялата страна. Консултантите работят по всякакъв тип проблеми, свързани с деца. Най-често помощ търсят тинейджъри.
Д-р Донка Петрова - координатор на телефон 116 111:
- При тинейджърите доста се измества фокуса при взаимоотношенията с връстниците, всякакъв вид взаимоотношения, приятелски конфликти, как да си създават приятели, взаимоотношенията от романтично - любовно естество и, разбира се, проблемите с родителите или търсене на своето място в живота.
В повечето случаи психолозите успяват да предразположат децата да им се обадят пак - така разбират дали е необходима намесата на социален работник.
Д-р Донка Петрова - координатор на телефон 116 111:
- Обикновено ситуацията е такава, че те звънят, за да споделят за своя проблем или да излеят някаква своя болка или притеснение. И в хода на разговора може да стане ясно, че се случват нередни неща с детето, примерно, че е бито или спряно от училище, или живее в някакви много тежки условия.
Напоследък обаче зачестяват обажданията на деца, попаднали в рискова ситуация. Помощ търсят самите те или техни близки и съседи - станали свидетели на насилие. Най-често става въпрос за малтретирани деца вътре в семейството.
Д-р Донка Петрова - координатор на телефон 116 111:
- Статистиката за 2010 година показва, че над 82% на случаите на насилие над деца са се случили в семейството. И ако ние нямаме сигнал, нямаме подадена информация, че се случва нещо нередно в семейната среда, ние няма как да работим по този случай.
Най-голям е броят на децата в категория "пренебрегнати". Това са неосигуряване на основни права на деца, като здравеопазване, образование, подслон, храна, когато, разбира се, родителя е имал такава възможност да ги осигури, но не го е направил, не се е справил с тези свои задължения.
Над 20% от сигналите за насилие върху деца Агенцията за закрила на детето получава от полицията. Тогава реакцията на социалните служби е мигновена. Малтретираните деца в големите градове са повече, но според специалистите това е така, защото в слабо населените райони почти никой не знае, че може да подаде сигнал за бедстващо дете. Затова предстои кампания за популяризирането на горещия телефон 116 111 в цялата страна.