ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

КЗП проверява кредитните условия на банките

bnt avatar logo от Таня Илиева
A+ A-
Чете се за: 01:30 мин.
У нас

Комисията за защита на потребителите проверява всички търговски банки у нас за клаузи в ущърб на кредитополучателите. Това съобщи председателят на комисията Веселин Златев в международния ден за защита правата на потребителите. Комисията се самосезира, след като през последните месеци се наблюдава "бум" в жалбите срещу финансови институции.

кзп проверява кредитните условия банките

Комисията за защита на потребителите проверява всички търговски банки у нас за клаузи в ущърб на кредитополучателите. Това съобщи председателят на комисията Веселин Златев в международния ден за защита правата на потребителите. Комисията се самосезира, след като през последните месеци се наблюдава "бум" в жалбите срещу финансови институции.

Жалбите срещу банки и други финансови институции, все още са малък процент на фона на оплакванията срещу телекоми и рекламацията на стоки и услуги. Броят на тези сигнали обаче рязко нараства - за сравнение за цялата изминала година общо жалбите заради кредити са били 64, а сега само за два месеца сигналите са 60.

Това, разбира се, не означава непременно, че изведнъж банките са станали некоректни, а по-скоро, че все повече хора търсят правата си. Иначе основното оплакване пред КЗП е било, че хората, които са изтеглили кредит не са били уведомени за промяната в лихвите, които дължат и съответно месечната им вноска надхвърля, това което са планирали.

Проверката на КЗП е започнала преди 20 дни, а резултатите още отсега показват, че при половината от проверените банки има клаузи, които са в ущърб на клиентите.

Според председателя на потребителската комисия има проблем при определянето на основния лихвен процент на банките, тъй като това става по вътрешни правила и в крайна сметка остава неясно за клиентите. Затова той подкрепя категорично предложенията на финансовия министър, лихвите по кредитите да се обвържат с конкретен индекс, който може да се променя на базата на конкретни икономически критерии.

Веселин Златев - председател на КЗП:
- Нерезонно е ние като кредитополучатели, ние всички - минали, настоящи или бъдещи, да получаваме уведомления за размера на нашето месечно задължение, което да надхвърля с 2,3 или 5% приготвената от нас сума. Това е ненормален начин на комуникация в едно нормално стопанство.

Проверката на КЗП ще приключи в края на юни.След това тя ще даде препоръки за отмяна на неравноправните условия, които банките трябва да изпълнят в рамките на месец. В противен случай те ще бъдат задължени от съда да се съобразят с препоръките, обясни Веселин Златев.

Иначе проучване на комисията показва, че все още българинът не е достатъчно финансово грамотен. Половината от анкетираните не знаят, че имат право да получат предварително копие от договора за да го сравнят с офертите на други банки или за да се консултират с експерт, както и че в рамките на две седмици могат да се откажат от кредита.

Иначе съветът към хората, които имат проблем с погасяване на месечните вноски е да потърсят индивидуален разговор с представител на банка и да поискат предоговаряне или разсрочване на вноските. Ако все пак клиентите се съмняват, че финансовата институция не е била коректна към тях, могат да подават сигнали до КЗП на изписания телефон и електронна поща.

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?