ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Отбелязваме Деня на река Дунав

bnt avatar logo от Галя Пенчева, Незабравка Кирова; оператори: Валентин Косев, Александър Леви
A+ A-
Чете се за: 02:31 мин.
У нас

За тринадесета година поред на 29 юни отбелязваме Деня на река Дунав. Тя има огромен принос за икономиката на страната в транспорта, туризма, енергетиката. За населението на повече от десет български града, разположени на нейния бряг, реката е професия,...

Отбелязваме Деня на река Дунав

За тринадесета година поред на 29 юни отбелязваме Деня на река Дунав. Тя има огромен принос за икономиката на страната в транспорта, туризма, енергетиката. За населението на повече от десет български града, разположени на нейния бряг, реката е професия, препитание и съдба.  Река Дунав преминава през 10 страни. Точно толкова са и градовете, разположени в дългия 450 километра български участък на реката. От началото на годината в големите дунавски пристанища са спрели около 7 000 кораба, сочи статистиката. Само в района от Силистра до Никопол през миналата година са акостирали близо 9 600 плавателни съда. Корабоплаването по Дунав е един от факторите, които най-силно влияят върху икономическото развитие на големите дунавски градове.

Четири са пристанищата с национално значение в българския участък на Дунав: в Русе, Свищов, Лом и Видин. Русенското съществува от 150 години. От началото на годината до момента на Пристанище - изток са обработени над 380 000 тона товари.

"В пристанището работим селскостопанска техника, метали, бигбекси, палети с торове, насипно работим много торове, имаме увеличение на обороти с торове 50 процента за миналата година. Имаме 12 процента товари повече, спрямо миналата година. Счетоводната печалба е над 1 милион лева", каза Петър Драгошинов – изпълнителен директор на „Пристанищен комплекс” - Русе.

Над 150 души работят тук. А доходите им зависят от особеностите на реката. Преди 4 години Дунав замръзна и тогава корабоплаването беше затруднено, а през летните месеци нивото спада и се образуват критични участъци, които пречат за превозването на товарите и за тяхната обработка.

„Трябва да направим всичко за да привлечем повече товари, но само ако имаме гарантирани височини през цялата година. Ние сме малка икономика и трудно може да генерираме голямо количество товари и трябва да се насочим към привличане на транзитни товари. И да създадем технологични предпоставки за привличането на тези товари”, коментира Петър Драгошинов.

Тази година на Пристанище - изток в Русе вероятно ще бъдат обработени над 700 000 тона товари, изчислява той. Валери Иванов е изпълнителен директор на една от 5-те фирми в големите дунавски градове за добив на инертни материали от реката. В бетона на почти всеки блок в градовете по Дунав има пясък именно от реката. Годишно от коритото й се вади по 1 милион тона от този инертен материал.

„Един от големите ни проблеми е с районите за добив на инертни материали, тъй като почти цялата река е в Натура 2000. Един разрешителен режим се решава в рамките на 14 до 16 месеца. А през това време, като те хванат и казват, ти си незаконен, нямаш разрешение”,  поясни Валери Иванов – изпълнителен директор на фирма за инертни материали.

Друг проблем пред тези фирми е големият брой такси, които трябва да плащат: "Само от Светия синод не са ми искали някакви такси и данъци. В момента например има проекто постановление на МС, в което ДП Пристанищна инфраструктура се гласи и тя да ни обложи. Практически ще излезе, че аз с моите дълбачки и кораби, с моя товар, трябва да плащам допълнителна такса."

За съживяването на икономиката в регионите по Дунав съществено значение има и изграждането на подходяща инфраструктура. Според Веселин Андреев от Силистра спирането на фериботната връзка с град Кълъраш в Румъния е ощетило региона.

"Тази напречна връзка, която трябваше да бъде кратка и ефективна, на практика стана една диагонална и неефективна. Пътуването от единия до другия бряг беше едната посока в порядъка на час и нещо", заяви той.

Ето защо в Силистра от няколко години настояват за изграждането на трети Дунав мост. За сега там има само сухопътна връзка с Румъния.

"Трафикът в момента е изключително натоварен поради ремонта на Дунав мост Русе и това, което сме искали – да се помисли да се започне с изграждането на Дунав мост", каза Веселин Андреев – член на сдружение „Гражданска инициатива: Дунав мост” - Силистра.

В Русе по Дунав мост преминават ежедневно над 100 автомобила и между 600 и 800 камиона. Всички те оставят пари в икономиката на региона, а и с платените такси, не малка сума отива в бюджета на държавата.

От река Дунав печелят и много туристически обекти, заведения и хотели в градовете по течението и във вътрешността на страната. През този туристически сезон се очакват общо 340 круизни кораба да акостират на големите ни пристанища. Миналата година туристите дошли по Дунав в България са били 90 хиляди. Тенденцията е броят им да се увеличава. А това дава препитание и хората, които работят в по-малките фирми, заети с доставки на хранителни продукти за корабите и други обслужващи услуги.

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?