Близо 3 милиона лева е общата стойност на глобите, които Столичната община е наложила на фирмите-изпълнители на ремонти в София за последните 2 години. Средствата отиват в хазната на общината и се инвестират в рехабилитация на уличната мрежа. Най-честите причини за санкционирането на фирмите са некачествено изпълнение или забавяне.
Ремонтът на трамвайните релси по бул."България" през 2014г. и към днешна дата е рекордьор с на най-висока санкция. Заради некачественото изпълнение, фирмата-изпълнител е заплатила на Столичната община глоба в размер на близо 607 000 лева, наред с разноските по отстраняването на дефектите.
Второ място заема фирмата, която е отговаряла за рехабилитацията на кръстовището на две нива между булевардите "Андрей Сахаров" и "Андрей Ляпчев" през 2012 г. Заради това, че обектът не е бил готов в срок, изпълнителят е бил санкциониран с около 420 000 лв.
В негативната класация се подреждат и ремонтът на бул. "Шипченски проход", който беше връщан за довършителни дейности към фирмата-изпълнител рекордните 6 пъти, както реконструкцията на бул. "Асен Йорданов". Заради некачественото изпълнение на двата обекта, освен разноски по отстраняване на дефектите в размер на около 500 000лв. фирмата-изпълнител трябва да плати и санкция от 330 000 лв. на Столичната община.
Интензивен трафик, кратки срокове за изпълнение, трудност на обекта, неблагоприятни атмосферни условия.
Това са основните причини много от ремонтите на транспортната инфраструктура в София да не отговарят на изискванията на Столичната община, а фирмите-изпълнители да търпят санкции.
Годината е 2015. Втори ремонт на пешеходната част на булевард "Витоша". 5 дни закъснение от крайния срок за пускане на обекта, струват на фирмата-изпълнител 50 000 лв. неустойка. От фирмата намират санкцията за справедлива и я обясняват така:
инж. Бисер Иванов, изпълнителен директор на строителна фирма: В градски условия се работи значително по-трудно отколкото в каквито и да е било други условия. Проблемите са много. Винаги излиза нещо, винаги се случва нещо. Никой не е безгрешен.;
Въпреки наложената санкция, днес същата фирма продължава да изпълнява съвместно проекти със Столичната община. Поверени са ѝ ключови трасета като разширението на ул."Монтевидео", както и бул."Дондуков", чиито павета се наложи да се пренаредят в началото на този месец. И тук разходите за работа и материали отново се покриват от фирмата-изпълнител.
инж. Бисер Иванов, изпълнителен директор на строителна фирма: Паважната настилка е доста по-специфична от асфалтовата. Там има едни технологични ремонти, които се налага да се правят от време навреме, докато улегне всичко и стане както трябва.
От фирмата-изпълнител са категорични, че дори и при така създалата се ситуация не работят на загуба и определят разходите като "предварително заложени".
На загуба отричат да работят и от Столичната община. Въпреки честите закъснения при големите ремонти, или неколкократното им преремонтиране.
Евгени Крусев, зам.-кмет по транспорта към Столичната община: "Единствената финансова загуба е за фирмите-изпълнители. Това те го знаят много добре и следва да имат пълната мобилизация да си изпълняват работата качествено и в срок".
Забавянето при големите ремонти обаче рефлектира и върху хората. Ако за шофьорите проблемът е, че трябва да търсят обходни маршрути, то за онези, които работят и имат бизнес в района на големи строителни обекти като бул. "Дондуков" например, се отразява на печалбата.
собственик на магазин за козметика на бул. "Дондуков": Всъщност работата намаля още от пролетта, когато се правеха ремонти и в едната и в другата посока, спря цялата работа. На малките магазини просто се отрази много лошо.
Има и такива, които не са отчели значителни загуби, но изпитват затруднения при зареждането със стока.
Заради зачестилите оплаквания във връзка с некачествена работа, Столичната община започна и процедура по прекратяване на договори с две от фирмите, с които досега е работила. Кметът на София Йорданка Фандъкова обяви, че възнамерява да се възползва от новия закон за обществени поръчки, според който фирми, чиито договори са прекратени, нямат право да участват в търгове за нови инфраструктурни проекти в столицата. Намеренията на столичния кмет Йорданка Фандъкова е те да влизат в така наречения "Черен списък" на общината.