1999 г.
Сагата със самолетите МиГ-29 започва още през 1987-а година. Тогава страната решава да купи 22 бойни машини от Русия. След преговори България купува 18 бойни самолета и така осъществява една от най-големите модернизационни стъпки в новата си военна история. В годините, последващи доставката, някои от самолетите се развалят и при пребазирането им от авиобазата в Равнец някои от МиГ-29 са теглени по земя.
;
2004 г.
През 2004 г., когато България става член на НАТО, страната ни поема ангажимент на Срещата на високо равнище на Алианса в Истанбул да модернизира армията до 2016 г. с общо 11 модернизационни проекта. Един от тях предвижда закупуването на нов тип многоцелеви самолет за нуждите на ВВС. През 2005 г. става ясно, че проектът за нов изтребител ще струва 1 млрд. долара. Сред обсъжданите варианти за нов самолет са шведският "Грипен" на СААБ, Ф-16 на Локхийд Мартин, Ф-18 на Боинг и Рафал на френската "Десо". Очаква се проектът да се реализира през 2007 г.
;
2010 г.
- 09.02.2010 г. - Съветът по необходимите оперативни способности към МО взима решение за стартиране на проект "Придобиване на нов тип многоцелеви самолет"
- 28.10.2010 г. - 41-о НС приема Бяла книга за отбраната и ВС на Р България - стартира проектът за закупуване на нов тип боен самолет
Министърът на отбраната Аню Ангелов и екипът му започват работа по проекта, оформят документацията, както и критериите за нов изтребител.
;
2011 г.
- януари, 2011 г. - изпратени са писма с искане за информация (RFI - Request for Information) до САЩ (6 и Ф-18), Германия и Италия (Юрофайтър), Франция (Рафал и Мираж) и Швеция (Грипен)
- април, 2011 г. - получени са отговорите
- октомври, 2011 г. - МО приема Правилник за управление на жизнения цикъл на отбранителните продукти, съгласно който се развиват всички проекти за придобиване на нови отбранителни способности в Българската армия
През 2011 г. премиерът Бойко Борисов заявява, че най-после страната ни ще купува нови изтребители. През 2011-2012 г. бившият военен министър Аню Ангелов и екипът му успяват да финализират проекта за нов изтребител. Кръгът на потенциалните доставчици е стеснен до три: СААБ с "Грипен", "Юрофайтър" с "Юрофайтър Тайфун" и "Локхийд Мартин" с Ф-16.
;
2012 г.
- 20.09.2012 г. - изготвени са Задължителните основни изисквания за анализ и съответствие на възможните варианти за реализация на проекта за нов изтребител
- 28.09.2012 г. - изготвена е Методика за избор на оптимален вариант за реализация на проекта и Математически модел за оценка на вариантите
- 26.10.2012 г. - изготвена е Концепция за изграждане на отбранителна способност придобиване на нов тип боен самолет. Изготвен е "кратък списък" на кандидатите, които покриват военните изисквания и в бюджета от 700 млн. лв.
През 2012-а премиерът Борисов отхвърля информацията, че България се е насочила към "Юрофайтър Тайфун" втора ръка от Германия. Заявява още, че България ще купи самолетите, когато приключи икономическата криза.
;
2013 г.
- юли, 2013 г. - Правилникът за управление на жизнения цикъл на отбранителните продукти е отменен, с което се създава нормативен вакуум при управлението на проекта за нов изтребител
;
2014 г.
- по време на управлението на служебния министър на отбраната Велизар Шаламанов се сменя коренно концепцията за управление на проекти в МО - въвежда се т.н. "проектно планиране и управление", създава се Борд за управление на проект за придобиване на нов тип боен самолет
- изпращат се в Министерството на финансите и в МС два проекта за придобиване на нов тип боен самолет за финансиране с държавен заем. Не са одобрени
;
2015 г.
През 2015 година тогавашният командир на ВВС и сегашен президент ген. Румен Радев алармира, че скоро изтребителната ни авиация ще бъде приземена, страната ни ще загуби въздушен суверенитет, тъй като ресурсът на МиГ-овете изтича. Радев призовава за реализация на проекта за нов самолет, както и за спешен ремонт на МиГ-29.
След разгорещени дебати правителството решава да започне преговори с Полша за ремонт на двигателите на няколко самолета МиГ-29, което ще позволи на ВВС да охраняват небето ни още няколко години. Междувременно България не продължава договора за поддръжка с Руската самолетостроителна корпорация МиГ заради неизгодни финансови условия.
Същата година НС гласува договора с Полша и дава зелена светлина за ремонта на двигателите там. Към 2016 г. в Полша са ремонтирани 6 двигателя за МиГ-29 на стойност 6 милиона и 200 000 евро, което означава глътка въздух за 3 самолета МиГ-29. Проблемът с живота на самолетите обаче остава, тъй като освен двигателите, трябва да се поддържат още авиониката и други агрегати на машините.
;
2016 г.
- 02.06.2016 г. - 43-то НС приема Проект на инвестиционен разход "Придобиване на нов тип боен самолет" със 7 критерия за избор в рамките на 1,5 млрд. лв. Един от препоръчителните критерии е България да изплаща самолета на вноски за няколко години
- 27.06.2016 г. - актуализирана е Методиката за избор на оптимален вариант за реализация на проекта
- юли, 2016 г. - Бордът за управление на проекта приема критерият "разсрочено изплащане" да стане задължителен
- 12.12.2016 г. - изпратени са Искания за предоставяне на предложения (RFP - Request for Proposal) до кандидатите
През 2016 година премиерът Борисов заявява, че държавата ще си върне завода "Авионамс", където може да се извършва ремонтът на МиГ-овете. През юни 2016 г. НС гласува два инвестиционни проекта за модернизация на Българската армия на стойност почти 3 млрд. лв. - за нов изтребител и за нов кораб за ВМС. През 2016-а прокуратурата привлича бившия военен министър Николай Ненчев, като го обвинява, че за да придвижи договора за ремонт с Полша, е укрил договор с РСК МиГ за поддръжка и ремонт.
;
2017 г.
През 2017-а служебният кабинет подновява договора за поддръжка с РСК.
- февруари, 2017 г. - САЩ изпраща предложение до българската страна за доставка на нови Ф-16 в рамките на 1,5 млрд. лв. Предложението не е взето предвид от Междуведомствената работна група за обобщаване, анализиране и оценка на подадените оферти
- 10.03.2017 г. - министър-председателят Огнян Герджиков назначава Междуведомствена работна група за обобщаване, анализиране и оценка на отговорите на Искането за предоставяне на предложение по Проекта за нов боен самолет от Швеция, Италия, САЩ/Португалия
- 13.03.2017 г. - приети са предложения по RFP от Португалия/САЩ, Италия и Швеция
- 05.04.2017 г. - Междуведомствената работна група оценява подадените оферти. Предложениетона СААБ за нов "Грипен" е класиран на първо място, офертата за употребявани Ф-16 на САЩ - дисквалифицирана, Юрофайтър са класирани на второ място.
- 26.04.2017 г. - МС разглежда Доклада на министъра на отбраната, с който се внася Протокол с резултатите от анализа и оценката на отговорите, както и класиране на кандидатите с мотиви и съображения
- май, 2017 г. - на КСНС същата година президент, премиер, лидери на партии се обявяват за това, трите проекта за модернизация на армията - за нов кораб, бронирана машина за пехотата и за нов изтребител, да вървят паралелно, като изплащането им бъде разсрочено във времето.
- юни, 2017 г. - на Европейския съвет в Брюксел премиерът Бойко Борисов се среща с шведския премиер Стефан Льовен и обявява, че България и Швеция скоро ще започнат преговори за новия самолет.
- юли, 2017 г. - 44-о НС сформира Анкетна комисия, която да проучи всички факти и обстоятелства около процедурата за избор на нов изтребител
- август, 2017 г. - шведската корпорация СААБ обявява, че българското правителство не се е свързало с тях за преговори
- август-септември - спор между премиера Бойко Борисов и президента Румен Радев дали закупуването на самолети е от първостепенно значение за армията
- септември, 2017 г. - временната Анкетна комисия в НС за проучване процедурата за нов изтребител приключва работа. Основният извод в доклада на комисията - има съществени пропуски в работата по проекта. Препоръчва на МО частично да рестартира и пренаправи проект, да разпрати нови Искания за предложение (Request for Proposals) до САЩ/Португалия, Швеция и Италия. Комисията смята, че Бордът за управление на проект под председателството на бившия командир на ВВС ген. Румен Радев неправомерно и зад гърба на НС трансформира критерия "схема за изплащане" на самолета от препоръчителен в задължителен, което впоследствие води до неравнопоставеност при конкурса и оценяването на офертите, а резултатът е неправомерното дисквалифициране на офертата на САЩ за употребявани Ф-16. Комисията препоръчва на МО да вземе предвид получената през февруари 2017 г. оферта от САЩ за доставка на нови Ф-16 в рамките на 1,5 млрд. лв.
;
Пълният Доклад на Временната комисия за проучване изпълнението на процедурата по избор на нов тип боен самолет - изтеглете по-долу.